Hej,

Jag och frugan har gått och funderat ett bra på att bygga hus, tankarna går ungefär så här:

Hitta en passande tomt och kontrollera med kommunnen så att det inte finns några potentiella problem, därefter ansöka om förhandsbesked.

Har där en liten tanke, det känns ju så förskräckligt "dyrt" med hustomter i dessa dagar, kan det vara ett alternativ att köpa en skogstomt där man gör iordning tomten och där spara en hel del pengar? Är det någon som har gjort detta och vet vad det kostade i ert fall? Är det värt det?


Sedan har vi nog bestämt oss för att köra på en stomme från t.ex Lövångers Bygg, verkar prisvärt. Sedan ta in markarbete, stomresning samt platta på park på entreprenad.

Och när det kommer till entreprenader ställer jag mig lite frågande, har hittat bra exempel på t.ex kostnad för platta och markarbete (till viss del) men hur är det med VVS och EL? Har någon av er bra koll på hur många timmar man skall räkna med att man behöver elektriker och VVS-are, då tänker jag mig ett ganska kvadratiskt hus på 1 1/2-plan som är cirkus 12x7 meter med drygt 6 rum.

Sitter och försöker räkna på vad kalaset skulle kosta men är väldigt svårt att gissa hur många timmar som skulle kunna gå åt till VVS och EL-entreprenader känner jag.


Slutligen tänker jag försöka göra så mycket själv som möjligt invändigt. Typ, göra inneväggar, isolera, gipsa, obsa, lägga golv, bygga kök och sådant som man kan göra själv. Tror ni att det är relatiskt att två personer gör klart undervåningen på maximalt 2 månader? Och då pratar vi inte om en massa kaklande badrum och andra fancy-pants-grejer.
 
L
Ett tips för att få en hum , ring och prata med El-firma uppge m2 och standard installation ,
du får något av dom mellan tummen och pekfingret VVS är lite annat , beror på ni vill ha för värme , radiatorer , golvvärme e.tc. , börja med att fråga lite lätt vad kostnader är för alternativen
Det tomt omöjligt att säga
 
Gissar att du ligger inom 100.000 -200.000 kr tillsammans för el och VVS,
utom för värmepumpar etc så klart.

Men allt beror naturligtvis på vad man har för aspirationer,
när det gäller trådlöst, golvvärme, spotlights, FTX mm.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.