Ska bygga altan till sommaren och där tänker jag köra med jordborr jag också tror det räcker bra till en altan blir drygt 200 mm i botten och sen vekare papprör.
 
L
S smurfen72 skrev:
Ska bygga altan till sommaren och där tänker jag köra med jordborr jag också tror det räcker bra till en altan blir drygt 200 mm i botten och sen vekare papprör.
Utom ämnet
Duger bra för en altan , hur tänker det väga av , kolla vad jag har skrivit i tråden , gjorde så till min altan 200 m2 , med skillnad att jag satte skor på bärlinorna och pallade upp mot rören och vägde in dom och gjöt perfekt kan inte bli fel , allt inriktat och klart , tänk på att du ska ha en liten lutning ca 1,5 cm på 5 meter i riktning med trallen , då rinner vattnet av , inga stora pölar
 
Brukar palla upp stommen av tryckvirket med nån skrot bräda till ungefär rätt höjd med långpass och sen gjuta med justerbar stolpsko. Jag vill ha allt plant ingen lutning här inte vattnet rinner av om man vänder kupningen på trallen uppåt. Brukar göra ett snitt i gjutrören så går dom dela och att ta bort ovan mark om dom syns annars får dom vara kvar.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Angående att borra för plintarna så tror jag inte det är tillräckligt för ett helt hus, vi vill gärna göra en relativt stadig fot på plinten också. För en altan så är det säkert optimalt. Vi har ju bra grävhjälp av bonden bredvid så det känner vi inte är något hinder/problem/dyr kostnadsfråga heller.

Finns det färdiga plintar lämpliga för hus? Jag snabbkollade nu bara förvisso men tyckte mig inte hitta något som förordades för annat än altan, staket m.m.

Däremot undrar jag om själva gjutningen, visst spelar det väl ingen roll om man gjuter alla plintar samtidigt eller inte? Vi kan ju egentligen bara jobba på helgerna eftersom vi inte bor i närheten och det blir nog svårt att hinna med alla 15-18 plintar på en helg.

Bör man köpa cement "färdigt" på lastbil eller räcker det att hyra cementblandare modell större?
 
Det finns riktigt kraftiga plintar att köpa färdiga. De jag köpte var 400*400 i botten och 150*150 på delen som sticker upp mina var 1000 höga vilket var max av den grovleken ville man ha högre plintar tror jag dom blev 600*600 i botten men det skiljer säkert mellan tillverkarna. Hur kraftiga plintar behöver ni ha ? Inga problem att gjuta plintarna olika helger. Om man ska blanda eller köpa färdig beror på mängden som går åt då behöver man veta hur plintarna ska se ut.
 
Om ni bara kan jobba med plintarna på helgerna, köp en begagnad cementblandare och blanda själv.
 
L Liteavvarje skrev:
Ni ska ha en plintgrund och då kan det vara lämpligt att skala av lite jord och gräs ca 15 cm
och fylla upp 0 - 16 kross , sedan hur tätt ni kommer marken vet jag inte , men under ett hus
så kommer det inte att växa något , det att dränera ?? ni ska väl ha lite vatten och avlopp oxå
befarar man att det ska bli mycket vatten från stuprör , så brukar man lägga rör ut till ett dike eller en stenbrunn för att bli av med det , inget kul med sjö utanför dörren , men ta det lite senare , för det ska ni väl ha hantverkare till
Ingen ångspärr?
 
Ångspärren har man innanför isoleringen i byggnaden, Inte i grunden.
 
useless useless skrev:
Ångspärren har man innanför isoleringen i byggnaden, Inte i grunden.
Ångspärr i golvbjälklaget?
 
  • Gilla
Jakobiman
  • Laddar…
Jag skall köpa ett prefabricerade modulhus och vill veta var jag skall mäta avstånden, (Se nedanstående plitritningen): AVSTÅNDET 7200 mm. ÄR FRÅN PLINTENSÖGLA TILL PLINTENSÖGLA ELLER VAD?? ÄR LIKASÅ UPPMÄTT BREDDEN 3790 mm.
Teknisk ritning av en rektangulär struktur med dimensioner och avståndsmarkeringar i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
HJÄLP...
Teknisk ritning av plintgrund till modulhus som visar mått och avstånd mellan plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det får du nog fråga den som ritat ritningen är jag rädd. Jag skulle gissa att måtten gäller centrum-centrum på plingttarna, men så är det inte ritat. Ritningen verkar ange måttet till ytterkant på plintarna, men det skulle medföra två problem: det är olika avstånd mellan de yttre och de inre plintarna, och det är otydligt var man mäter eftersom kanten på plinten inte är rak. Dessutom är inte alla plintar lika stora...

Så jag skulle anta att det är felritart, och att måtten gäller till centrum av hål/järn/ögla.
 
De krysmarkerade plintar(mittraden) är för bärlinan och de är 100 mm. lägre än de andra.
nedan se du husmåttet med ytterväggarna.
Ritning av en rektangulär struktur med dimensioner; tekniskt schema eller arkitektonisk plan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

meer info om huset finns på länken: Fritidshus Vibostugan Njuta Elegant 29 m2 19102 (bygghemma.se)
 
  • Webbsida som visar ett fritidshus "Vibostugan Njuta Elegant" med ritningar, storlek och prisinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.