O Odjuret skrev:
Det känns som det största problemet är läns inkompetens när det gäller värderingar. Frågan är om det inte är läns du ska ge dig på.
Tänker du på konsumentverket eller något annat ....
 
Jag förstår inte riktigt detta med skivorna. Att "osprättade", inplastade skivor i originalförpackning minskar i värde kan jag förstå, men minskar det så totalt i värde att det är rimligt att de kastas? Själva vinylskivan skadas rimligen inte av vatten så hur kunde OCAB kasta dessa? Vem gav tillåtelse till detta?
 
H
C ClaesMalmö skrev:
Jag har några skivor kvar, det mesta kastades av OCAB.
Jag förstår inte heller, varför kastades skivorna?

Kunde du inte struntat i pengarna och behållt samlingen?
 
H hus520 skrev:
Jag förstår inte heller, varför kastades skivorna?

Kunde du inte struntat i pengarna och behållt samlingen?
Jag kanske ska förklara hur det gick till. Skivorna fanns på högsta hyllan i ett skåp det "säkraste" ställe jag kunde tänka mig. Rakt ovanför hade min granne badrummet som skulle renoveras där skadan skedde. Vad jag hörde från styrelsen är att hantverkaren inte hade förberett att huvudkranen för huset skulle vara tillgänglig, dvs genom styrelsen. När incidenten var ett faktum sökte de den ansvarig som kunde stänga kranen och det tog nåt i stil med 1 timme. Jag blev uppringt av en annan granne och skyndade hem från jobbet och varmt vatten rann då längs väggarna fortfarande och det var flera cm vatten på parketten. Skivorna tog största smällen då de var högst upp i garderoben DIREKT under badrummet. Pappomslagen svällde upp och blev typ 1-2cm tjockare helt indränkta i vatten. Detta var scenariot när jag kom hem och ett par syrelsemedlemmar bevittnade det hela. Det rådde panik, styrelsen, hantverkare, grannar, besiktningsmän sprang i trappan och i min och andras lägenheter (3 lägenheter, min och 2 under blev skadade). Fullständig kaos. I paniken som råder i en sådan situation försökte vi med hårtork, sprättade up skivor och blåste inne i omslaget. När vi öppnade de dyngsura omslagen fick vi pappbitarna i handen. Gamla osprättade omslag luktar också ganska illa efter några timmar när de blötts med brunsmutsig vatten (från trossbottnet ovanför). I bakspegeln fullständigt verkningslös åtgärd men det är en situation som man upplever kanske en gång i livet. Man är inte riktigt förberedd om man säger så.

Till historien hör att OCAB tog skivorna. Läns svarade mig att allt (skivor, kläder skor) skulle behandlas med nåt slags avancerade apparatur för att få bort fukt och lukt. Jag ringde till OCAB och frågade vad det var för apparatur och de svarade nej, allt har lämnats på Läns' order att självtorka. Efter någon dag tänkte jag fan, jag måste få detta på skrift, så jag mailade till OCAB (hela tiden samma handläggare) och ställde ungefär samma fråga och då blev svaret att allt skulle behandlas med avancerade apparater vilket visade sig vara bs. Han hade snackat ihop sig med Läns.

Alla kläder lämnades tillbaka till oss i snygga (omarkerade) genomskinliga plastpåsar och trådklädhängare precis som när man lämnar till kemtvätten. Efter en tid när vi skulle ta fram några av dessa plagg märkte vi att de hade helt enkelt hängt de i klädhängare UTAN att kemtvättas, de hade bruna fläckar från vattenskadan och luktade illa. Vi gav upp, vi orkade inte kämpa mer. Läns har lärt sig att deras nonchalanta o arroganta maffiastrategi ger resultat.

Allt hanterades lika oprofessionellt av Läns/OCAB, jag kan inte beskriva hur upprörda vi är.

Jag kan illustrera Läns agerande med ett annat exempel. Vattnet täckte hela hallen, halva sovrummet och NÄSTAN hela vardagsrummet. Parkettstavarna hade böjt sig (ingen fara fick jag veta senare, det är mycket ädelt material) så man kunde se exakt vart vattnet hade nått. När jag efter mycket om och men fick igenom att min parkett skulle räddas så ville Läns ENDAST RENOVERA DEN DELEN AV PARKETTEN SOM SKADADES! Jag trodde inte det var sant. De skulle slipa och behandla halva golvet! Det blev en till kamp för att de skulle se till att hela fiskbensparketten skulle se likadant ut. De är så skamlösa så det går inte att beskriva!

När jag nu går igenom mina minnen från dessa 3 år förstår jag, inte undra på att man ger upp.
 
Redigerat:
D DMOL skrev:
Börja med att begära ut samtliga protokoll så vi kan se vad besiktningsmännen skrivit om hur skadan i din grannes lägenhet uppstod. Finns det inget som indikerar vårdslöshet eller ej fackmässigt utförande kommer du behöva ta detta med en advokat ja. Finns det ingen bevisning eller vittnesmål kommer det bli trögt.
Jag har begärt handlingarna och återkommer när jag fått de.

Är de skyldiga att ge de till mig även om det handlar om grannens lägenhet?
 
D DMOL skrev:
De upprättar alltid protokoll om vad skadeorsaken är. Dock är det ju vanligt att besiktningsmännen ljuger för att slippa sätta sig själva i en sits där de kan bli skadeståndsskyldiga. Men jag menar körde t.ex. rörmokaren en vinkelslip rakt genom flera rör eller något annat tokigt kan du vara säker på att denne varit vårdslös.
Du har rätt till rättsskydd på din hemförsäkring. Kolla om upp villkoren där bara innan du anlitar en advokat.
- Om det skulle visa sig att besiktningsmannen "ljuger" och hans version sklijer sig på avgörande punkter från det som styrelsen såg och bevittnade och de var inblandade i allt, är det något man kan göra åt nu?
 
Rent spontant så låter det inte som otur för hantverkarna. Gör man ingrepp på vattensystemet som kan skapa en läcka ska man nog se till att man vet vart huvudkranen sitter.
 
D
C ClaesMalmö skrev:
Jag har begärt handlingarna och återkommer när jag fått de.
Är de skyldiga att ge de till mig även om det handlar om grannens lägenhet?
Besiktningsföretaget om de nu anlitat någon lär inte lämna ut grannens handlingar pga sekretess.
Vad gäller själva försäkringsbolaget, så måste försäkringsbolaget i ditt fall gjort en bedömning av skadeorsaken vilket ska stå i ditt egna protokoll. Ditt protokoll har du naturligtvis rätt att ta del av. Om du har rätt att ta del av grannens protokoll i sin helhet tror jag inte, men du kan ju begära prövning att få ut själva information om själva skadeorsaken.
 
D
C ClaesMalmö skrev:
- Om det skulle visa sig att besiktningsmannen "ljuger" och hans version sklijer sig på avgörande punkter från det som styrelsen såg och bevittnade och de var inblandade i allt, är det något man kan göra åt nu?
Det blir en fråga för domstolen att bedöma trovärdigheten. Advokaten kan hjälpa till på detta område.
 
BirgitS
Har du varit i kontakt med Konsumenternas Försäkringsbyrå?
 
fan, tycker du ska ta upp detta igen, det är ju inte rimligt... jag kan förstå om värdering skiljer sig lite, eller att åtgärder inte till 100% är rätta, eller att på nån punkt så kommer man inte i mål med att välja samma utförande eller tycker precis allt ska renoveras, men detta är ju helt sjukt kass hanterat.

fiskbens/stavparkett ska såklart ersättas med det, om den gamla är sliten och ful ska det ju vara ett åldersavdrag, men är den i bra skick så håller den flera 100 år. Så att betala lite för tex att slipning och målning gör det hela finare är ju OK, men att få en helt annan produkt är ju INTE ok.

Om ett sekelskifteshus brinner ned så förstår jag att man inte kan få plankväggar etc, dvs att man använder "moderna tekniker" när man bygger, men var det spegeldörrar, spröjsade fönster, fiskbensparkett osv så verkar det ju helt sjukt om det ersätts med ett kataloghus med laminatgolv och pressade pappdörrar...

Hoppas du orkar ta tag i detta, och att du fortfarande har ärendet "öppet" så du inte gått med på alla förlikningar etc.
 
H
Ursäkta om jag tjatar. Men vem bestämde att skivorna skulle slängas? Hörde dom inte av sig innan?
 
Det låter mer som att de gått på schablon för musiksamling än gjort en värdering. Har man en genomsnittlig samling vanliga begagnade skivor så är det nog en rimmlig värdering. Samtidigt tror jag inte att det är rimligt att få vad det skulle kosta att köpa samma samling med frakter och allt. Snarare en summa som man kunnat få ut om man sålt samlingen. Men att dumpa den och hävda att 2500kr är en korrekt verdering verkar inte rätt. Sen är det som någon nämnde inte säkert att försäkringen täcker hela skadan. Men det är en annan sak. Taket är definitivt över 2500kr.

Men varför skulle du betala hotell för värderare fattar jag inte. Så långt är det inte. Dessutom är väl skivorna flyttbara.
 
Om skivorna nu inte finns längre, så kan ju inte en ny värderare titta på dem, men borde kunna värdera på beskrivningen, iom. att det var nya skivor. Så en sådan värdering borde ju bara behöva bli skrivbordsarbete.
 
D Daniel 109 skrev:
Det låter mer som att de gått på schablon för musiksamling än gjort en värdering. Har man en genomsnittlig samling vanliga begagnade skivor så är det nog en rimmlig värdering. Samtidigt tror jag inte att det är rimligt att få vad det skulle kosta att köpa samma samling med frakter och allt. Snarare en summa som man kunnat få ut om man sålt samlingen. Men att dumpa den och hävda att 2500kr är en korrekt verdering verkar inte rätt. Sen är det som någon nämnde inte säkert att försäkringen täcker hela skadan. Men det är en annan sak. Taket är definitivt över 2500kr.

Men varför skulle du betala hotell för värderare fattar jag inte. Så långt är det inte. Dessutom är väl skivorna flyttbara.
Jo, när jag ifrågasatte Läns värdering sa de att jag kunde bekosta en värderingsman och kontra men det skulle vara en värderingsman godkänd av svenska handelskammaren. Kollade på deras lista och det var 2 för den här vinyl värdering, bara den ena hade tid jag pratade med honom i telefon. Alternativen var att köra några hundra vinyl Malmö-Stockholm och lämna de där några dagar så han kunde göra värderingen och åka igen och hämta de eller betala hans timpenning, hotell och resa till Malmö. I båda fall dyrt. Men dessutom antydde han mellan raderna att det inte skulle bli någon radikal ändring av den tidigare värdering plus att jag fått information från annat håll att de inte gärna diskvalificerar en kollegas värdering samt att försäkringsbolagen ger de massor av uppdrag medan jag ger de ETT uppdrag. Inte svårt att räkna utfallet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.