useless useless skrev:
Är det inte svårt att följa en diskussion om man läser den baklänges?
Nej det är ju numera den standard som Microsoft satt.[/IRONI]

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vissa mår såklart bäst av att läsas från början till slut, men de är i minoritet för mig.
Är du allvarlig eller missförstår jag? Vad kan det finnas för fördel med att läsa en tråd baklänges? Lite som att läsa en bok baklänges. Tror de som gör det är i en rätt klar minoritet.

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is it such a bad thing?
A: Top-posting.
Q: What is the most annoying thing on usenet and in e-mail?
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
T
Klickar man på rubriken på tråden kommer man till första inlägget, och klickar man på "brödtexten" under rubriken så kommer man till senaste olästa inlägget, helt i sin ordning i mina ögon.

Det är ju fullständigt ologiskt att komma till sista inlägget och sen leta sig tillbaka till där man va sist..!?!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Klickar man på rubriken på tråden kommer man till första inlägget, och klickar man på "brödtexten" under rubriken så kommer man till senaste olästa inlägget, helt i sin ordning i mina ögon.
Ja, det är ett bra beteende. Om det skulle funka lika dant på mobilen så skulle allt vara helt perfekt.
 
BirgitS
T Thullen skrev:
Det är ju fullständigt ologiskt att komma till sista inlägget och sen leta sig tillbaka till där man va sist..!?!
Det beror kanske på vad syftet med att läsa inläggen är. Nu vet jag inte vad just Marlen är ute efter men jag skulle kunna tänka mig att om man mer är ute efter att leta trådar som kan passa att ta upp i nyhetsbrev eller bilder att visa på webbplatsen så är det en helt annan sak än att vilja läsa en hel diskussion för att man själv vill lära sig något eller har kunskap om ämnet som man vill sprida till andra.
 
T
useless useless skrev:
Ja, det är ett bra beteende. Om det skulle funka lika dant på mobilen så skulle allt vara helt perfekt.
Hade för mig det va likadant i mobilen men va tvungen å testa nu och så var ju inte fallet nä :)
 
Problemet är alltså enkelt att lösa: Bläddra i era datorer och era mobiler parallellt, och klicka i den apparat som för ögonblicket ger det mest tillfredsställande resultatet :geek:

Men jag håller mig absolut till min dator, jag :D
Telefoner har man till att ringa med.
 
På dagarna ringer jag med datorn och slösurfar med moblien...
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Telefoner har man till att ringa med.
De duger även till väckarklockor.
 
T Thullen skrev:
Klickar man på rubriken på tråden kommer man till första inlägget, och klickar man på "brödtexten" under rubriken så kommer man till senaste olästa inlägget, helt i sin ordning i mina ögon.
Ja, det är logiskt men det är inte praktiskt användbart. Problemet är att det är flera länkar på liten yta så risken att klicka fel är stor, särskilt på en mobil. Det händer i alla fall mig flera gånger om dagen. Det finns heller inget syfte alls att ha en länk till första inlägget till en tråd man följer, det har man ju redan läst.
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De duger även till väckarklockor
Aha, som gamla tiders telefonväckning då! http://www.vackning.se/ kostar numera 5 kr.

Men ja, jag sätter på väckning i mobilen ibland. Vågar knappt somna då :confused:
 
BirgitS
mexitegel mexitegel skrev:
Det finns heller inget syfte alls att ha en länk till första inlägget till en tråd man följer, det har man ju redan läst.
Jag kollar på fliken Senaste så det är ju inte bara trådar som jag redan följer som jag vill läsa.
 
Så länge alla själv kan välja var de vill komma under Inställningar så kan alla få så som de vill ha det.

Skärmbild av diskussionsforumets inställningsmeny för navigering i trådar och förhandsvisning av bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om BirgitS vill komma till första olästa så kan hon välja det, och om Marlen vill komma till senaste så kan hon välja det.

Problemet är att de allra flesta är för bekväma för att göra val. Marlen till exempel säger att hon alltid vill komma till sista inlägget men har av någon anledning (medvetet eller ej) också valet första olästa.

Det som är förvirrande för alla är att det ser ut och funkar på olika sätt i mobilen respektive desktop.

En lösning på problemet är att göra så att listan i desktop ser likadan ut som i mobilen, så att allt inte blir så utspritt. En mer kompakt lista har efterfrågats även på desktop. Då blir det också enklare att införa samma beteende i de båda enheterna.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Om BirgitS vill komma till första olästa så kan hon välja det
Fast det är ju det att jag vill kunna variera precis som idag (dator), trådstart, senaste olästa eller senaste.

Ett exempel på när jag använder "senaste" är tävlingstrådarna, jag vill inte följa dem eller läsa allas motiveringar men tycker det är kul att se vem som vann och varför, så när tävlingen är avslutad klickar jag på tiden för att komma till senaste inlägget och kan direkt se resultatet. Om jag bara kan komma till senaste olästa, dvs. i början av tråden och sedan behöva klicka för att komma till sista sidan och där skrolla ner till slutet för att kunna läsa resultatet kommer jag att sluta att kolla vem som vunnit.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, det är logiskt men det är inte praktiskt användbart. Problemet är att det är flera länkar på liten yta så risken att klicka fel är stor, särskilt på en mobil. Det händer i alla fall mig flera gånger om dagen. Det finns heller inget syfte alls att ha en länk till första inlägget till en tråd man följer, det har man ju redan läst.
Det borde iallafall vara många gånger bättre än i dag då man ska pricka en liten blå prick.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kollar på fliken Senaste så det är ju inte bara trådar som jag redan följer som jag vill läsa.
Jo, för om du använder listan "senaste" och klickar på en tråd du inte läst tidigare så kommer länken ta dig till trådens första inlägg = ditt första olästa inlägg i tråden.

Klickar man på en tråd man redan läst i så kommer också till det första inlägg som man inte läst. Det kan inte bli mer logiskt och intuitivt än så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.