Jag skulle delvis börja i andra änden. Hur mycket höjd har du att jobba med? Om vi antar att extremvalen är 20 och 25 cm och hyllplanen är 2 cm tjocka så får du en extra hylla på 110 cm höjd. Är det värt det, och att ett antal böcker då inte får plats?

Ta i med lite marginal är mitt grundtips. Behöver du verkligen allt hyllutrymme du kan få så specialanpassa hyllplanen och planera noga vilka böcker som kan/måste stå var.
 
Jag har en Lundiabokhyllevägg (som monterats ner och flyttats ett flertal gånger; numera är den fast förankrad) som går upp till tak. Standardmåtten har jag på 30 cm. Men mitt i, mellan ett par hyllplan längs hela längden, har jag klämt in ett 8-cm hylla för liggande folianter och vackrare planschböcker. Längst ner är utrymmet 35 cm som passar uppslagsverk. Sorteringen baseras på ämnesområden.

Pocket och modern skräplitteratur sparar jag inte på och har dessa i separat bokhylla, ganska rotig sådan faktiskt. Lånar friskt - och lämnar tillbaka eller ger vidare när de är lästa.

Ingen dum tråd ... inser att det nu är dags att städa. I mitt nästa liv skall jag ha glasdörrar. Att damma/dammsuga böckerna tar flera dagar och är inget roligt jobb.
 
yonna yonna skrev:
I mitt nästa liv skall jag ha glasdörrar.
OT: Vet någon hur man bäst arkivera gamla tidningar (50-100 år gamla) utan att de gulna ännu mer eller smulas sönder?
 
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
OT: Vet någon hur man bäst arkivera gamla tidningar (50-100 år gamla) utan att de gulna ännu mer eller smulas sönder?
Inget UV-ljus och lufttätt är nog en bra början och materialet runt ska vara fritt från syror. Typ som man gör med tavlor: http://www.mollbrinks.se/mollbrinks_Syrafritt.html
 
T Thomas_Blekinge skrev:
OT: Vet någon hur man bäst arkivera gamla tidningar (50-100 år gamla) utan att de gulna ännu mer eller smulas sönder?
Problemet är lita att pappret är i viss mån självförstörande. Rekommenderas som ovan att använda syrafria lådor, inget ljus, svalt och torrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.