Vi har byggt ett Attefallshus under sommaren och på något sätt så gjordes en miss :(
Vi räknade inte med att fasadpanelen ökar måtten med knappt 2 cm. Nu står huset halvfärdigt med tak pålagt och vi skulle precis börja med fasadpanelen när vi upptäckte vårt misstag. Ytan blir 25,25kvm, så det är mer än 25kvm ...
Vad gör man i den här situationen?
Går det att få någon sorts dispens eller tillåtelse eller måste vi riva ena gaveln, såga bort det lagda golvet osv. och flytta in gaveln ett par centimeter?

Vi har varit i kontakt med kommunen från byggstart, och då även haft med en erfaren konsult i alla led, och har nu varit helt öppna med det här misstaget till kommunen.
Är det kört eller går det att hitta en lösning?
 
  • Haha
leffe-e
  • Laddar…
Skulle tro att det räknas som en mindre avvikelse och att dom släpper det.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
B Bygg-Ann skrev:
Vad gör man i den här situationen?
Mät med ett billigt tänjbart måttband som du sträcker ut allt vad du kan. :p

Skämt åsido, jag har ingen aning om hur noga det kan vara men jag hade nog bara blundat för detta och hoppats på det bästa. Kan säkert vara en farlig väg. Vet som sagt inte.

Välkommen till forumet för övrigt!
 
  • Gilla
Nybyggarens och 5 till
  • Laddar…
Mitt hus 12m långt är 12,020 med fasadskivor mätt med laser, helt normalt.
"Väck aldrig björn som sover"
 
  • Gilla
leffe-e och 9 till
  • Laddar…
harry73
Det finns inte mindre avvikelser vid ett attefallshus. Antingen är den mindre är 25kvm och då kan det vara ett attefallshus, eller så är den större och då är det en bygglovspliktig byggnad.
Men om kommunen krånglar, gör då huset färdigt med det tunnaste/billigaste fasadmaterial ni hittar och ersätt det med det ni ursprungligen ville ha, när allt är godkänd. Att börja kapa 2 cm från hus/tak/golv är vansinnigt och ska ni undvika in i det längsta.
 
  • Gilla
leffe-e och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle gjort tvärt om. Kört på utan att ha märkt något. Om någon skulle mäta exakt så får man byta till en tunn panel. I det här skedet är det lite sent att ändra något.
 
  • Gilla
hansan och 6 till
  • Laddar…
Kommunen lär inte åka ut och mäta, så sköt resten av bygget bra så dem inte får en anledning.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Använder du lock-läkt så mäts arean från bottenbrädan! Det kanske kan hjälpa
 
  • Gilla
Bussföraren och 3 till
  • Laddar…
Om det skulle vara så noga så skulle ju alla behöva söka bygglov om man spönade om kåken med några mm tjockare brädor.
 
Redigerat:
harry73
En mindre avvikelse från ett bygglov är inte så farligt. Efter lite googlande hittade jag följande länk:

http://www.wistrand.se/sv/miljoe-en...an-givet-bygglov-leder-inte-till-sanktion.php

Problemet här är att det inte finns ett bygglov som man kan avvika ifrån, och är huset större än 25kvm är det inte heller ett attefallshus. Så bygglov behövs men finns inte. Och det är inte en mindre avvikelse.


Men som tidigare sagt handlar det bara om 2 cm per kant (= 1 cm per vägg) och det borde vara möjligt att byta ut fasadskivorna mot lite tunnare om det skulle bli problem.
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Rättsligt håller jag med @harry73, men då jag är en pragmatiskt lagd man skulle jag likt de flesta andra som kommenterat aldrig ha sagt något till kommunen om en felmätning på en enstaka centimeter eller två.

Vad kommunicerar ni för övrigt löpande med kommunen om en attefallare om? Bygganmäl-bygg-gå vidare i livet trodde jag var de steg man tog.
 
  • Gilla
Guiden och 3 till
  • Laddar…
2cm???
Tja, jag antar att gubbarna på kommun har fått sig ett gott skratt i kafferummet åtminstone.
 
  • Gilla
hansan och 10 till
  • Laddar…
harry73
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Rättsligt håller jag med @harry73, men då jag är en pragmatiskt lagd man skulle jag likt de flesta andra som kommenterat aldrig ha sagt något till kommunen om en felmätning på en enstaka centimeter eller två.

Vad kommunicerar ni för övrigt löpande med kommunen om en attefallare om? Bygganmäl-bygg-gå vidare i livet trodde jag var de steg man tog.
Så klart ska man inte informera kommunen om felet. Om de inte upptäcker det eller struntar i det är det bra.
Min poäng är att om de anmärker på storleken, då kan man inte hänvisa till en mindre avvikelse, eller det håller inte rättsligt.
Men även då hinner man åtgärda felet med tunnare panel innan nämnden beslutar om vite.

Så jag tror inte att @Nötegårdsgubben har en annan åsikt än jag :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Detta är man bara tyst om. Och ärligt talat, 2 cm på 5 m ligger inom tolerans för mätfel.
 
  • Gilla
dicliff och 3 till
  • Laddar…
En fråga: Är det måttet från ursprungshuset ut till den nya "gaveln" som har blivit 20 mm för stort?

Tag då och sätt på lite extra 22 mm panel på den gamla väggen, kanske en halvmeter brett på var sida om utbyggnaden.
Färdigt :)
 
  • Gilla
islander och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.