Kastade dom dina skivor? Surt!
Vanliga vinylskivor klarar väl fukt och vatten?
 
D DMOL skrev:
Problemet är att bostadsrättslagen bara reglerar skador i bostadsrättshavarens lägenhet. Alltså ska ärendet bedömas enligt skadeståndslagen om TS driver detta själv.
Så du menar att detta drivs bäst genom en advokat?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Om bilen ska lösas in får man ett bud av bolaget. Är man inte nöjd så anlitar man en besiktnigsman som ger ett utlåtande. Detta betalar man själv och om denne värderar bilen högre så betalar försäkringsbolaget. Samma borde gälla skivorna etc.

Om jag haft skivor värda 100k och fått 2,5k från försäkringsbolaget så hade jag inte gett upp bara för att försäkringsbolaget sa att jag skulle betala värderingen själv. Det kan vara värt några tusenlappar för att få 97,5k mer.
Jag har gått med på en lista för vinylsamlare och alla skakar på huvudet åt det hela och håller med om att min värdering är mycket närmare verkligheten än Läns. Men jag lovar att under 3 år har jag lärt mig att det är inte lätt att kämpa mot maffian. De har en hel trupp av advokater som vet hur man ska trycka ner folk i skorna.
 
D
C ClaesMalmö skrev:
Så du menar att detta drivs bäst genom en advokat?
Börja med att begära ut samtliga protokoll så vi kan se vad besiktningsmännen skrivit om hur skadan i din grannes lägenhet uppstod. Finns det inget som indikerar vårdslöshet eller ej fackmässigt utförande kommer du behöva ta detta med en advokat ja. Finns det ingen bevisning eller vittnesmål kommer det bli trögt.
 
D DMOL skrev:
Börja med att begära ut samtliga protokoll så vi kan se vad besiktningsmännen skrivit om hur skadan i din grannes lägenhet uppstod. Finns det inget som indikerar vårdslöshet eller ej fackmässigt utförande kommer du behöva ta detta med en advokat ja. Finns det ingen bevisning eller vittnesmål kommer det bli trögt.
Begär detta med en gång, stort tack för tipset

Bevisning vet jag inte vad det skulle kunna vara men hela min trappuppgång var inblandad, en styrelsemedlem sa till mig att han ställer upp på ev. uttalanden om skadedagen som kan begäras (generellt). Ett par styrelsemedlemmar tog sig in (helt ok) i min lägenhet för att rädda det som räddas kunde medan vattnet rann som värsta niagarafall, och dessutom lägenheten under mig som fick ansenliga skador, ägs av en annan styrelsemedlem.
 
D
Bevisning är t.ex. utlåtande från besiktningsmän utsedda från försäkringsbolaget. De upprättar alltid protokoll om vad skadeorsaken är. Dock är det ju vanligt att besiktningsmännen ljuger för att slippa sätta sig själva i en sits där de kan bli skadeståndsskyldiga. Men jag menar körde t.ex. rörmokaren en vinkelslip rakt genom flera rör eller något annat tokigt kan du vara säker på att denne varit vårdslös.
Du har rätt till rättsskydd på din hemförsäkring. Kolla om upp villkoren där bara innan du anlitar en advokat.
 
Jag kan förstå man vill använda moderna metoder, men folk lägger ju fiskben idag också om man vill ha det påkostat, som att ersätta en Porsche med en Nissan micra... :(
 
Det är kanske lite off topic, men jag blev väldigt nyfiken angående skivsamlingen, och dess värde,
då uppfattningarna skiljer så diametralt åt..

Lite info om antal skivor och typ av musik skulle i alla fall i någon mån tillfredsställa min omättliga nyfikenhet. Antar att det är mest LP 33 r/min det gäller.
 
J JohanLun skrev:
Jag kan förstå man vill använda moderna metoder, men folk lägger ju fiskben idag också om man vill ha det påkostat, som att ersätta en Porsche med en Nissan micra... :(
Precis som det kommer otroligt matnyttiga synpunkter (som jag tackar för) angående tveksamheter i skadeståndsskyldighet (jag är luttrad efter de senaste 3 åren men håret reser sig i nacken fortfarande) så lärde jag mig med vår skadade parkett (15 cm vatten i en timme) hur sviniga försäkringsbolag kan vara och vilka enorma brister (eller vad man ska kalla de) det finns i skadeståndslagen, tydligen KAN försäkringsbolag ersätta 100+ år gammal fiskbensparket (8-10mm tjocka rejäla stavar) med modern billig industriprodukt. Det är väl inte rimligt att man ska ha särskild försäkring för parketten. Genom en tråd jag startade här på byggahus fick jag massa argument mot försäkringsbolaget (jag är otroligt tacksam) som resulterade i att de renoverade mitt fiskbensparkett från 1906. Men i lägenheten under var mina grannar inte på hugget och fick parketten upprivet med kofot och ersatt med nytt.

Tydligen så "hinkade" man dessa parkett när det begav sig, har det berättats för mig, och så länge man torkar direkt så är det ok. Men när vattnet får rinna i en timme, trossbottnet, lika fantastiskt välisolerande som det är när det är torrt, är nästan omöjlig att få torrt då det innehåller någon sorts kisellera. Det borrades hål i ändarna av parketten och man blåste kall torr luft i 3 månader med maskiner och en dunk som dagligen skulle tömmas på 10 liter vatten. Smått otroligt. Men jag fick kämpa för att få det bekostat av försäkringsbolaget. Där upptäckte jag att om vi hade haft hyreslägenhetsförsäkring, hade vi fått bo på hotell när maskinerna dånade dygnet runt. Men den rätten har man inte när det är bostadsrättsförsäkring. Maskinerna la ett tunnt damm över hela lägenheten men städningen ville inte försäkringsbolaget bekosta.

Min förstörda skivsamling från 60 och 70-talet ersatt med kr 2500 är fortfarande svår att svälja.

Summa sumarum: man invaggas i en falsk försäkringstrygghet men vad försäkringen är värd vet man först när skadan är framme. Låter som Grönköping men det är så.
 
Länsförsäkringar är ju de som snart river Astoria i sthlm, så det finns fler anledningar att gå ur... Frågan är om de andra är bättre.

Jag har ändå levt i tron att har man fullvärdesförsäkring så ska de ersätta med motsvarande. Givetvis måste det kunna finnas visst avdrag om saker och ting är slitna, men det vore ju helt absurt om tex ett dyrt snickeribyggt kök ersattes med ett billigaste IKEA, ett kaklat badrum ersattes med ett med plastmatta osv. Även om grejjorna är gamla kan de ju fortfarande ha ett större värde än motsvarande ny budgetprodukt.

Bra kämpat iallafall, forstsätt med det, ge dig inte!
 
  • Gilla
ClaesMalmö
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är kanske lite off topic, men jag blev väldigt nyfiken angående skivsamlingen, och dess värde,
då uppfattningarna skiljer så diametralt åt..

Lite info om antal skivor och typ av musik skulle i alla fall i någon mån tillfredsställa min omättliga nyfikenhet. Antar att det är mest LP 33 r/min det gäller.
Ja det var LP 33 rpm och några unika singlar, amerikansk musik, många första pressningar osprättade, många japanpressningar osprättade, från 50- 60 och 70-talet de sprättade skivorna var i mint condition och var digitaliserade, de spelades endast 1-2 ggr, Starday, King, mm. Läns gjorde via sin värderingsman en schablonvärdering de visste inte och frågade aldrig vilka titlar det fanns. "LP skivor kostar 10-20 kr på loppis" fick jag höra. Min värdering gjordes av ägaren till en vinylbutik som gör värderingar, gick igenom den kompletta titellistan samt fick se skivorna. Men Läns ville inte höra på det örat då min värderingsman inte var godkänd av svenska handelskammaren. Hela spelet är riggat så man ska förlora.
 
Redigerat:
C ClaesMalmö skrev:
Den 11 september är 3 årsdagen av en vattenskada i min lägenhet, grannen ovanför i vår brf hade en firma som renoverade badrummet ovanför min hall. Ett rör sprang läck, varmt vatten, och vattnet rann genom 3 trossbottnar i vårt hus från 1906 så flera lägenheter skadades, min rakt nedanför.

Jag var på jobbet och blev uppringd men styrelsen hade lyckats ta sig in och ta undan grejer. Vattnet hann rinna i någon timme eftersom firman hade ingen plan B.

Det har varit 3 år av kamp med Läns som är värre än maffian att ha att göra med. Allt har ersatts jättedåligt eller inte alls, t ex fick jag kämpa för att de skulle rädda fiskbensparketten i 3 rum som de ansåg var så pass gammalt att det borde ersättas med ikea. Jag fick t.o.m. betala en advokat som var ganska dålig han åstadkom ingenting till en kostnad av flera tusen.

TILL MIN FRÅGA.

Det gäller en vinylsamling som är värderad till 100k kronor (intyg) som jag fick kr 2.500 (!) av Läns.

Entreprenören som ansvarade för badrummet är en svensk seriös firma.

Jag har fått rådet: kräva ersättning från min ex granne som flyttade ut efter vattenskadan (eller stämma honom om han inte betalar). Grannen kräver betalt av entreprenören (eller stämmer honom om han inte betalar). Grannen kommer med allra största sannolikhet att vinna en stämning mot entreprenören. Entreprenören har i sin tur en försäkring som han kan få lite ersättning ifrån.

Jag har fått vissa indikationer att min styrelse skulle hjälpa mig med detta men mitt brev till styrelsen ignoreras och nu har det gått ett halv år sedan jag skrev till de (på inrådan av en styrelsemedlem f.d. ordförande).

Min fråga är:

- Vad är chanserna att vinna något om jag går vidare?

- Kan man göra detta själv eller ska en advokat eller jurist inblandas?

- Jag är tacksam för alla tips, man känner sig utmattad efter 3 års kamp.

- Jag har mycket mer som skulle kunna ingå i ett ersättningskrav: en Bose anläggning som dränktes av vatten och försäkring ansåg (genom OCAB!!) att "den är nog OK"= noll i ersättning, flera dyra gitarrer som också genomdränktes av vatten med samma kommentar av OCAB=noll i ersättning, 3 månader med maskiner i min lägenhet som dånade dygnet runt för att rädda parketten=noll i ersättning, 2 Honda generatorer som stod under rinnande vatten=ingen ersättning, mm, mm.

- Läns lät OCAB (saneringsbolag) uttala sig om "skicket" hos musikinstrument, förstärkaranläggning, generatorer, etc och när jag krävde att få de besiktigade av respektive märkesfirma fick jag veta att det fick jag betala själv. (tar upp detta här bara ifall det hjälper med kravet, Läns anser jag numera utspelat).

Tack

PS:
Tråden om parketten:
[länk]

Du är inte ensam om att ha problem med Länsförsäkringar. Maffiametoder är helt rätt benämning. Gå till gruppen "vad gör försäkringsbolagen vid brand" på Facebook. Där kan du läsa om flera fall fall där Länsförsäkringar förstört för människor. Själv så blev jag bostadslös efter totalbrand. Trots fullvärdes försäkring så bygger de ej upp ett nytt hus. Gör tre barn bostadslösa och företaget får läggas ned. Hör intervju i P1 plånboken.

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1443259189073345&id=208699322529344
 
C ClaesMalmö skrev:
Ja det var LP 33 rpm och några unika singlar, amerikansk musik
Tack för svar, då misstänker jag att du inte är intressera av att överta mina skivor billigt.
Det är ju mest Bach, Haydn, Mozart och Beethoven.
Plus lite svensk pop och prog-musik.
 
O
Det känns som det största problemet är läns inkompetens när det gäller värderingar. Frågan är om det inte är läns du ska ge dig på.
 
  • Gilla
Unwal
  • Laddar…
U Unwal skrev:
Du är inte ensam om att ha problem med Länsförsäkringar. Maffiametoder är helt rätt benämning. Gå till gruppen "vad gör försäkringsbolagen vid brand" på Facebook. Där kan du läsa om flera fall fall där Länsförsäkringar förstört för människor. Själv så blev jag bostadslös efter totalbrand. Trots fullvärdes försäkring så bygger de ej upp ett nytt hus. Gör tre barn bostadslösa och företaget får läggas ned. Hör intervju i P1 plånboken.

[länk]
Det du berättar är helt horribelt och jag lider med dig. Mitt fall är såklart en piss i mississippi jämfört med ditt, fruktansvärt. För mig kändes det som (och jag har inga belägg för det mer än min upplevelse) att de kör en taktik och en medveten strategi att få en totalt utmattad, de svarar inte på brev förrän ibland 2 månader, allt (jag fick rådet att hålla all kommunikation skriftlig), precis ALLT som man begär, som att en Honda generator för kr 25.000 som genomdränktes av vatten ska synas av märkesverkstaden, eller att de ska ersätta ett par skor eller en skinjacka (allt i en garderob direkt under skadan och niagara fall), allt drar de ut på tiden och låter det sittta låååångt inne så man måste tjata och tjata. Och det lilla man får det är som om de gör en en tjänst på nåder.

Oavsett storlek på skadan fick jag en känsla att de satt dessa maffiametoder i system.
 
  • Gilla
Unwal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.