Hej,

Frågan gäller utdrag från im-kanalen. Som ni ser enligt bild 1 går röret inte hela vägen fram utan avtar vid skåpet/listen. Min första fråga om detta är något problem vid besiktningen givet att ventilationsdonet nu kommer sättas tryckas in mot träet i stället för ventilationsröret.

Som följer av bild 2-3 är vidare ventilationsdonet något för stort för att sättas fast, kommer sticka ut en bit över skåpet. Med anledning av det tänker sig hantverkaren kapa donet där det är målat med blyerts. Är detta något som en besiktningsman skulle ha synpunkter? Låt vara att det ser för jävligt ut.

Vore mycket uppskattat om jag kan få snabba synpunkter eftersom hantverkaren krm tillbaka och jag vill kunna ge klara besked om vad som gäller.

Tack på förhand
 
  • Ventilationsrör som avslutas vid skåpets kant, markerat för kapning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller ett ventilationsdon framför ett ofullständigt monterat ventilationsrör vid en väggkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit ventilationsdon i hand med blyertsmarkering för kapning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det berör ju inte luftkanalen, så finns det ingen annan lösning med smalare/mindre ventil så är väl kapning av ventilkanten det som får göras.
 
E etompau skrev:
Det berör ju inte luftkanalen, så finns det ingen annan lösning med smalare/mindre ventil så är väl kapning av ventilkanten det som får göras.
Ok, jag tänker mer om det problematiskt vid injustering som ska göras.
 
Är det någon som rent av jobbar med vvs som kan ge vägledning/råd?
 
Det finns ju monteringsplattor med inbyggd muff som ansluter till en kanal som du visar.
Gällande donet, så hade jag heller föredragit ett fyrkantigt, som nog blir snyggare om det måste kapas i en kant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.