Vi bygger nytt 1,5-planshus med ryggåstak på övervåningen. Det finns alltså ingen vind eller liknande att lägga rör för FTX. Heller inget sätt att skapa en kattvid på övervåningen, vilket kanske hade varit en lösning annars. Finns det något sätt att komma runt detta eller måste vi skippa idén på FTX? Vi vill gärna få ett så tyst system som möjligt, men dessa förutsättningar får mig att bli lite nervös på om det går att få till. Uppenbarligen var detta inget vi funderar på när vi ritade huset.

Om vi måste slopa idén med FTX, och helst inte vill ha FLVP - då kvarstår således mekanisk frånluft? Kan man få till det på något bra sätt? Vi har tagit in en offert på ett decentraliserat FTX-system med Lunos e2, men det var riktigt dyrt. Finns det några andra decentraliserade möjligheter för oss att ändå få in värmeväxling i ventilationen?

Tack på förhand.
 
K
Har ni bara rejält i takhöjd är det väl inga problem att låta de gå under bjälklaget. Jag har gjort så på två ställen för att slippa dra rören ända upp till taket på andra våningen.

Alternativt kan ni väl skapa en "tunn" kattvind på 125 mm. Lär ju inte märkas. Ytterligare alternativ är att såga igenom salningen i takstolarna, jag har 340 taktstolsben och det var inga problem att dra upp till 160-rör rakt igenom insidan på takstolsbenen när jag frågade konstruktören...
 
Redigerat:
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Har ni bara rejält i takhöjd är det väl inga problem att låta de gå under bjälklaget. Jag har gjort så på två ställen för att slippa dra rören ända upp till taket på andra våningen.

Alternativt kan ni väl skapa en "tunn" kattvind på 125 mm. Lär ju inte märkas. Ytterligare alternativ är att såga igenom salningen i takstolarna, jag har 340 taktstolsben och det var inga problem att dra upp till 160-rör rakt igenom insidan på takstolsbenen när jag frågade konstruktören...
Tack för tipsen.

Under bjälklaget tror jag inte blir bra, med tanke på 1,5-plan så vill man utnyttja hela den höjd man har. Om man inte (kanske va det du menade) lägger dem vid nock? Då förlorar man ingen höjd egentligen men dock känslan av själva ryggåstaket.

En tunn kattvind kanske skulle funka. Vore inget problem alls om inte trappan låg intill yttervägg, vilket gör att man kommer gå under...
 
K
Jag menade på nedre plan. Ska lägga upp en bild när jag kommer förbi imorgon
 
K Kallebo skrev:
Jag menade på nedre plan. Ska lägga upp en bild när jag kommer förbi imorgon
Det tror jag blir tajt! Vi har 2500 i takhöjd, och det vill vi nog ha kvar... Men vore ändå fint med en bild för att se hur du löst det hela!
 
Jag tror kallebo menar ett rör ovan fönster,uppe vid taklisten och med avstick upp genom bjälklaget till en ventil i golvet under övervåningens radiator. Röret på undervåningen byggs sedan in i en "låda" för estetikens skull. I alla borohus på 80-talet byggdes alla ventilations o luftvärmekanaler in på detta sätt. Om inte golvet på övervåningen ännu inte är lagt kan de tvärgående kanalerna med fördel läggas i bjälklaget för att minska "lådinklädnaden"
 
E exerg skrev:
Jag tror kallebo menar ett rör ovan fönster,uppe vid taklisten och med avstick upp genom bjälklaget till en ventil i golvet under övervåningens radiator. Röret på undervåningen byggs sedan in i en "låda" för estetikens skull. I alla borohus på 80-talet byggdes alla ventilations o luftvärmekanaler in på detta sätt. Om inte golvet på övervåningen ännu inte är lagt kan de tvärgående kanalerna med fördel läggas i bjälklaget för att minska "lådinklädnaden"
Aha, då förstår jag lite mer... tror jag. Ja lådor låter inte helt kul när man bygger nytt tycker jag. Men det kanske skulle funka.
 
K
Nja. Vi har ju ett vanligt gammaldags 1,5 planshus med riktig vind där vi dragit det mesta av rören. Men där vi korsat bjälklaget har vi låga lådor vid taklisten i ett rum över blivande platsbyggda bokhyllor och i en korridor över en framtida dörröppning (nu är där bara en öppning). Sen går rören upp genom bjälklaget och genom väggar på övre plan till aggregatet som sitter på vinden.

Alla dragningar som går paralellt med golvreglarna går mellan dessa
 
K
I vårt förra hus var mycket av dragningarna synliga. I ett rum målade vi rören i en glad färg så att de skapade en kul kontrast mot den vita väggen bakom. Men att dölja rören i lådor blir mycket snyggare
 
K
Godmorgon. Det var inte mycket lättare att få det på bild nu på morgonen, hade glömt bort att det snart är vinter :(

Hur som helst ser det ut så här och anledningen är att intilliggande rum inte ska behöva ha egna kanaler ända upp till vinden eller ut till kanten av huset och kattvinder.
 
  • Svagt upplyst rum med en färgglad tavla på en vit vägg och ett synligt ventilationsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med ventilationsuttag och synlig balk, inomhus under tidig vintermorgon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kallebo skrev:
Godmorgon. Det var inte mycket lättare att få det på bild nu på morgonen, hade glömt bort att det snart är vinter :(

Hur som helst ser det ut så här och anledningen är att intilliggande rum inte ska behöva ha egna kanaler ända upp till vinden eller ut till kanten av huset och kattvinder.
Tack! Det börjar bli lite skumt men jag fattar ändå i o m bilderna! Har också funderat på att dra rören synliga. Ska försöka få in en planlösning när jag sitter vid datorn...
 
Här är planlösningen. Kök och badrum är ju nära varandra. Frågan är om den bästa placeringen av FTX-aggregat är under trappan (kommer ej vara öppen trappa) eller i schaktet/kattvinden innanför den lilla toan på övervåningen. Här tänker jag på både rördragning och ljud.
 
  • Planritning av en våning med markerade platser för kök, badrum och möjlig placering för FTX-aggregat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvätt/wc verkar väl vara ett alt.
 
K
Hade ni kunnat offra en dm av djupet på trappen är väl placeringen bakom wc perfekt. Då behöver ni bara dra synliga kanaler genom garderoben till bad och kök på nedre plan
 
K Kallebo skrev:
Hade ni kunnat offra en dm av djupet på trappen är väl placeringen bakom wc perfekt. Då behöver ni bara dra synliga kanaler genom garderoben till bad och kök på nedre plan
Ja det är faktiskt möjligt! Vi har ju också skippat fönster i trappen på fasaden och istället är det ett takfönster över trappen som ger ljus. Dessutom har trappen rätt stor plats i ritningarna, tror ett par dm kortare funkar.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.