Hej, har precis köpt "nytt" hus, ett elementhus från 1965 med enrörssystem.
Tänkte göra mig av med dessa opraktiska, fula rörgolvsocklar och radiatorer i samband med byte till bergvärme, och dra (CombiPex eller MultiPex) rör-i-rör.

Entréplan är ju inga problem med dolda slangar till radiatorerna. Tänkte gå genom bjälklag från källare till entréplan.

Vinden kanske blir lite krångligare, tänkte lägga rören i krypvind, finns det någon bra rekommendation för isolering av rören?

Största frångan är dock hur fixar man en snygg installation i källare? Skall man gå över till koppar eller ska man använda kabelkanaler för att få en någorlunda snygg dragning längs väggarna från källartaket?

Finns det någon bra formel för beräkning av nödvändig effekt på de nya radiatorerna, då jag går från enrörs till tvårörs samt från olja till bergvärme, med avsikt på de radiatorerna som redan sitter där?

/Joakim


 
Hej!

Gammal tråd, men hur gick det?
Har själv nyligen köpt ett elementhus och funderar på samma sak.
 
M mvh skrev:
Hej!

Gammal tråd, men hur gick det?
Har själv nyligen köpt ett elementhus och funderar på samma sak.
Jag konverterade mitt enrörssystem till 2-rörs förra sommaren, jag kanske kan vara till hjälp. Vad undrar du över?
 
Varma rör måste inte isoleras
 
På de ställen du kan öppna golven kör du med PEX. I källaren är Elförzinkade stålrör billigt och enkelt att montera.

I kattvindar kan du köra vanlig PEX och övergå till elförzinkat när du går ur väggen eller taket.
Isolera med dubbla lager rörskålar eller enkelt lager rörskålar och lägg 45/70mm isoleringsskivor ovanpå.

Med ett lågtempssytem som bergvärme så så är det ändå sällan du är över 40c och värmeförlusten i kattvinden är inte så farlig då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.