Hej

Vi har idag en kamin i köket som står mot husgavelns yttervägg. Denna är ansluten till en skorsten som går på utsidan av gaveln. Vi är nu inne på att bygga ett inglasat uterum på utsidan av gaveln. En väldigt trevlig lösning för uppvärmning hade varit att sätta en kamin inne i uterummet, men den hade ju då behövt anslutas till samma skorsten (i samma nivåhöjd som den på insidan).

Är det någon som kan säga om det är något direkt som gör denna lösning regelvidrig, eller av någon annan anledning korkad?
 
Jag tror rent praktiskt att där anslutningen från de båda kaminerna går ihop måste vara ovanför kaminerna så att man inte riskerar att röken från en kamin åker ut genom den andra kaminen. Jag har samma skorsten till 2 kaminer som är på olika plan. Den på det övre planet har anslutningen till skorsten ovanpå kaminen och upp en bit innan den ansluter till den gemensamma delen av skorstenen och jag antar att detta är för att undvika att röken från kaminen på undervåningen kommer ut genom kaminen på övervåningen.
 
tommib
Jag tror spontant att det är en dålig idé. Generellt är det inte tillåtet att dela rökkanal om eldstäderna befinner sig i olika brandceller. Frågan är om man räknar uterummet som "utanför huset" och därmed en annan brandcell.
 
tommib tommib skrev:
Jag tror spontant att det är en dålig idé. Generellt är det inte tillåtet att dela rökkanal om eldstäderna befinner sig i olika brandceller. Frågan är om man räknar uterummet som "utanför huset" och därmed en annan brandcell.
Man får ha 2 kaminer på olika plan till samma skorsten, men inte om det är olika lägenheter.
Är det så du menar med olika brandceller?
Det kan ju spricka på det förståss.
Min känsla är att då man har kontroll på bägge eldstäderna så kommer sotaren att godkänns det.

Så...... fråga sotaren.
 
tommib
Lägenheter är separata brandceller. Våningar i en villa är det inte (nödvändigtvis). Däremot undrar jag om in-/utsidan räknas som olika brandceller? Jag skulle också säga: fråga sotaren. De borde kunna svara ganska snabbt och enkelt på en sådan fråga.
 
Oftast krävs intyg på rökgasmängder o temperaturer för de olika eldstäderna och sedan en välmötande sotare (,som brukar vara den svåra biten.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.