Om man vill ha eluttag utomhus men inte vill sätta dem på fasaden av estetiska skäl, vad finns det för alternativa lösningar? Hur ser reglerna ut?
 
Lite bildgoogling:
Bruna golvplattor med en öppen inspektionslucka vid kanten av rummet. Hand håller en öppen golvkontakt med synlig elektrisk installation. 3D-rendering av en inbyggd golvbrunn med öppet lock som visar insidan. Trägolv med inbyggd metallgolvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern ingång med trädörr, sidopanel av frostat glas och angränsande grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart pop-up eluttag för inbyggnad i bänkskiva med två uttag synliga. Svart utomhuslampstolpe med opal skärm och eluttag mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elskåp utdraget ur marken på en stadion med flera röda kablar anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller sätta infällda uttag som målas i fasadens färg.
 
Fristående blir det väl något i stil med Alfredos bilder. Vilken sorts fasad har du? Tänker mig att man kapar ut en bit ur fasaden med tigersåg eller dylikt, återanvänder detta till en ytterdel av en lucka och så ett uttag därinne. Har man tegelfasad kan man ta bort en tegelsten. Det kan bli ganska snyggt om det inte normalt sitter en sladd i uttaget förstås.

Personligen är jag mer missnöjd med att kabeln till mitt uttag stör estetiskt än uttaget själv. Så en dold matning tycker jag är nr 1.
 
E elmont skrev:
Eller sätta infällda uttag som målas i fasadens färg.
Plus att du kan fanera luckan för att få trästruktur (om du har träfasad). Jag har fanerat och klarlackat mina doslock i ett rum med panel på väggarna.
 
Bra med idéer!

Det är helt nytt hus som inte är byggt än så det finns alla möjligheter.
Det är slät järnvitriolbehandlad gran.
 
Jag brukar rekommendera svarta uttag om de sitter på fasaden. De syns inte så mycket.
 
E elmont skrev:
Eller sätta infällda uttag som målas i fasadens färg.
lite sent, men! Vet du om får man måla ett utomhusuttag på utsidan? inomhus är det väl no,no men borde vara skillnad om man målar bara på utsidan av uttaget lock osv. Anledningen att jag frågar är att utbudet på svarta uttag är dålig..
/Johannes
 
Alla uttag går att måla. Både inomhus och utomhus.
 
Om man inte vill riskera att färgen nöts med tiden är de genomfärgade kanske bättre.

Elektrikern och jag tittade på lite olika modeller och hittade något svart ip44 som passade bra på vår fasad, dvs e syntes alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.