Ska bygga uterum i en vinkel på huset. I bakkant (under takfoten) vet ja hur ja ska göra, plåt under fasad och ut över kanalplasten. Kommer det upp nått regn under kanalplatsen så når det i värsta fal aluminiumprofilen i bakkant.

MEN hur gör man på en sida som ansluter mot husväggen ?.Här kan man ju givetvis också sätta en plåt bakom panelen som min fina figur visar, som sticker ut på taket på samma sätt som i bakkant men det känns som det garanterat letar sig in vatten. Sitter väll nån liten profil på kanalplasten under plåten men det är ju inten kant som går upp
 
  • Skiss av anslutning mellan kanalplasttak och husvägg med markerad plåt och regnvattenflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En rejäl sträng silikon längst ut på kanalplasten kanske? Så det som rinner in under plåten tar stopp mot silikon och rinner längs med neråt
 
tommib
Varför har du inte plåten under kanalplasten?
 
plåten under kanaplasten? du menar en extra plåt eller vadå? Det skulle ju skydda väggen men då letar sig ju ändå vattnet in i uterummet

rejäl sträng funkar kanske men känns lite budget... måste väll finnas nån standardlösning på detta
 
tommib
Du måste ha tillräckligt med lutning på kanalplasten att vattnet rinner bort. Detta gäller framför allt i bakkant på kanalplasten, du ska inte ha en plåt upp på plasten. Tänk så här, var vill du helst ha vattnet? Inne i väggen eller inne i uterummet (där du ser det)?

När jag läser din fråga igen inser jag att du menar sidan på kanalplasten, dvs där det inte "lutar nedåt" hela tiden. Jag skulle skruvat en L-profil av aluminium på väggen och sedan lagt kanalplasten på och tätat med silikon.

Varför ska du öppna väggen i sidan? det verkar mycket vanskligt.
 
Jag har en 10cm epdm-dammduksremsa, som sitter med isovers butylband på plåten och på kanalplasten.
Hade inte litat enbart på silikon, både plåt och plasten rör på sig en del över årstiderna.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Nu blir jag ännu mer förvirrad... Det är alltså det inringade området jag funderar på. Panelen är en stående panel med lockläkt.

Lutningen kommer bli 6 grader
Jag måste ju ha en plåt som sitter på väggen och går ut över taket (på samma sätt i bakkant...) Denna måste ju tätas mot vägg och hade man gjort allt från grunden så hade man ju garanterat gjort som min figur visar. Dvs låtit en plåt gå upp bakom panelen.

Frågan är dock fortfarande vad man gör åt vatten som letar sig in under plåten denna har ju "fritt fram" att rinna över kanten och in i uterummet. Förvisso sitter kanalplasen med en profil på sista regeln mot huset (under plåten alltså) och skapar en liten bariiär men det känns ju inte 100.

Att sätta plåten utanpå fasaden känns ju inte rätt.



Peter2400: Det där bandet du snackar om sitter det under plåten klämmd i aluminiumprofilen?

Skulle ju kunna tänka mig den varianten att man sätter en L profil under skenan under plåten för att hindra vattnet.
 
  • 3D-modell av uterum med fokus på inringat område där vägg möter tak med lutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk ritning av takanslutning till vägg med stående panel och lockläkt, samt detaljer för plåt och kanalplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle under inga omständigheter "öppna" panelen för att få in en plåt, om det är lock så kan man möjligtvis kapa dessa och trä ett överbleck under locken, som man oftast gör vid fönster/dörrar.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Jag kapade också av locken på panele och fällde in en plåt, förstår inte hur man skulle kunna få det tätt annars?

Min gummiduk (blå) sitter fast med butyl (röd) och hindrar vattnet från att pressas in under plåten.
Jag har bara 4 graders lutning och med lite snö på så blir det stående vatten, men hos mig har det inte läckt.
Använde först Sikaflex 291i för att sätta fast gummiduken, den var smulig och hade släppt efter ett år, butylen är mer beständig och sitter skyddad av duken.
Väldigt smidig att jobba med, biter otroligt bra i både taket och gummit.
Schematisk illustration av taks detaljer med kanalplast, kapade panelock, inlagd plåt samt blå gummiduk fäst med röd butyl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man kan ju inte kapa locken och sätta en plåt under utan att vika in den i panelen. Det kommer ju garanterat att läcka in där man kapat locken i så fal. Vatten rinner ju längs panelen och bakom plåten.

Hävdar ju ändå att kapa panelen är bästa alternativet eftersom det är så man hade gjort om man byggt allt från början eller?

Det är ju två saker man vill förhindra. Det ena är vattnet som kommer från väggen/panelen och det andra är vattnet som rinner på taket.
 
tommib
Jag skulle nog säga att det du mest av allt vill undvika är vatten som rinner in i väggen. Att lite vatten kommer in i uterummet är ett betydligt mindre problem.
 
  • Gilla
JN60
  • Laddar…
Det håller jag helt med om, hellre vatten på panelen i uterummet än inne i väggen.. ..men frågan kvarstår. Att sätta en plåt utanpå fasaden kommer ju släppa in vatten bakom plåten som sipprar in i springorna mellan brädorna (lockläkten är ju borta)
Vatten som rinner över kanten på kanalplasten kommer ju också kunna rinna in i fasaden om det inte sitter en plåt som leder in vattnet i uterummet men ja vill ju gärna slippa vatten i uterummet också
 
Du måste väl ändå kapa lockläkten för att kunna skruva den sista takbalken dikt mot panelen.
Förslagsvis tätar du även den mot panelen. Kanalplasten monterings list tätar taket och själva listen tätar du mot panelen med lämplig massa. En plåt på panelen under läkten tätad med tex butyl blir en xtra säkerhet, hängslen o livrem..
 
Javisst kapar jag lockläkten där balken ska sitta. Menar du att ja bara ska låta en plåt sticka upp bakom lockläkten utan att vika in en kant i panelen? Den varianten köper ja inte. Även om det funkar i x antal år så lär ju inte det anses som en "fackmässig lösning" Det är ju inte så snyggt heller för den delen
 
A Arne999 skrev:
Javisst kapar jag lockläkten där balken ska sitta. Menar du att ja bara ska låta en plåt sticka upp bakom lockläkten utan att vika in en kant i panelen? Den varianten köper ja inte. Även om det funkar i x antal år så lär ju inte det anses som en "fackmässig lösning" Det är ju inte så snyggt heller för den delen
Kan du inte lossa på locken, spåra panelen och vika in plåten då?:) Det är ju som sagt "by the book".

Mot taket hade jag nog tätat med silikon, det kastas ofta skit på att använda det men rätt genomfört är det ju en kanonprodukt som gör ett utmärkt jobb!:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.