Vi ska äntligen ha avrop om två veckor och har valt helentreprenad.
Jag är lite i valet om vi verkligen ska välja den badrumsinredning som ingår i entreprenaden eller om vi ska plocka ihop själva. Ni som har byggt med helentreprenad, vad har ni valt att göra själva och blev resultatet som ni önskade eller dök det upp några problem?
Var det värt ekonomiskt eller dök det upp problem och vad hade ni i så fall gjort annorlunda?
 
Vi valde bort garderober och inredning i tvättstugan. Bra att få se tvättstugan live innan man planerar inredning om man vill ha bra funktion. Pengarna lade vi istället på köket. Nöjda med det beslutet. Nu får vi i lugn och ro planera tvättstugan och garderoberna. Tvättmaskinen valde vi inte bort för den behövdes från dag 1.
Läs noga alla rader. Fundera över ev. Vitesbelopp mm. Gå genom processen, när gör ni elritningar?, hur många entreprenörer skriver ni avtal med? Vi trodde vi hade ett helhetspaket men vi avropet skrev vi även på för en byggfirma som husleverantören valt. Avråder starkt detta.
 
  • Gilla
PiaE och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra input, toalett behöver man ju från dag ett så det blir nog smidigast att välja ett av paketen som erbjuds,vore surt om det skulle strula med en sådan sak. Garderober har vi redan valt bort. Jag vet att husleverantören har en byggfirma de är väldigt nöjd med, själv känner vi inte till någon vi själva skulle vilja välja utan vi hade tänkt förlita oss på den han rekommendera.
Du får gärna utveckla varför det kan vara en dålig idé.
Ja det är många beslut som ska tas så alla tips och erfarenheter från de som gått igenom samma sak tas tacksamt emot.
 
Alltid när det är mer än en part inblandad i kontrakt så skyller de på varann. Vi valde inte byggfirman själva, de valde och rekommenderade men vi tog inga referenser tyvärr. Ta referenser även om husleverantören rekommenderar.
Ni ska fungera ihop för det är många väl att göra ändå fram till husbesiktning.
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
Om säljaren också deltar i utförandet, t ex ägare/arbetsledare i byggfirma vågar jag göra sådana överenskommelser. Vi valde t ex annan köksleverantör och såg till att firman fick alla ritningar i god tid innan gjutning och det fungerade bra. Om säljaren däremot är pappersvändare på katalogbolag förutsätter jag att denne behandlar mig som luft så fort avtalet är undertecknat. Då ska lägstbjudande underentreprenör kontrakteras med minsta möjliga engagemang från säljaren och alla former av speciallösningar dribblas bort på vägen.
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
Vi tog arkitektens val. Han har ritat huset och vet vad som hänger ihop. Har även valt till extra tvättmaskin och lagt bättre parkett samt klinker i hall. Köket får ett utdragbart skafferi och diskmaskin med skåplucka. Sedan extra 230v uttag i tak bredvid mediauttag för router o wifi då kan man täcka två våningar med wifin
Har än dragit 380v till utsidan för elbil
Sedan valde vi att låta dem bygga 100m2 trädäck
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.