Hej har fått hem en telia digitalbox för IPTV. Men har nu i 1 v tid haft support från telia, för jag får inte boxen att prata med min router(telias Techicolor router). Jag har luskat ut att det inte fungerar för jag har DHCP inaktiverat i routern för det lokala nätverket, eftersom jag har en DHCP server som gör detta istället.
Borde jag inte kunna brygga en port i routern och ha boxen och tv på denna utanför mitt egna nätverk ?
 
Be Telia brygga Technicolor-routern. Du kan då använda en egen router och TV-boxen i ditt nät.
 
E etompau skrev:
Be Telia brygga Technicolor-routern. Du kan då använda en egen router och TV-boxen i ditt nät.
Varför behöver jag 1 router till ? Telia säger dom ska ha betalt för att gå vidare med detta, så jag får nog fixa det själv..
 
Tja om det nu inte funkar, så är det kanske enklast att bara använda Telias router som ADSL-modem, sedan kan kan du göra dina egna lösningar efter det.
 
Ok då fattar jag.Jag använder då bara 1 port i telias router som jag kopplar vidare till min egna. Men om digitalboxen behöver ip nummer utanför mitt nätverk fixar den här bryggningen detta då?
 
Det ska fungera. Din router kopplar du till port 4, på övriga portar kan du ansluta TV-boxen.
Googla lite så hittar du mer info om detta, även hur det kan göras via webb-gränssnitt/app.
 
  • Gilla
Draven
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det ska fungera. Din router kopplar du till port 4, på övriga portar kan du ansluta TV-boxen.
Googla lite så hittar du mer info om detta, även hur det kan göras via webb-gränssnitt/app.
Kanon, ska kolla detta. Då kan jag släppa telia supportern för de har tydligen kört in i väggen..
 
D Draven skrev:
Kanon, ska kolla detta. Då kan jag släppa telia supportern för de har tydligen kört in i väggen..
Nja, jag är rädd för att supporten får brygga modemet åt dig, så var det iaf på den tiden jag hade *dsl. Men be dom bara göra det, kostar ingenting. Eller gjorde iaf inte det förr.
 
D Draven skrev:
Hittade denna.
[länk]
:):):)
Härligt att Telia äntligen löst det. Det var ett par år där man inte kunde logga in som admin efter att Telia ändrat mjukvaran, så defaultpass som satt på en klisterlapp under routern stämde inte överens med det lösen som faktiskt skulle anges. Mycket förvirrande och krångligt.
 
tommib
Kan vara värt att veta att appstyrning av digitalboxen via Zappa och den andra appen (inspelning?) kommer sluta fungera vid bryggning av boxen. De kräver att boxen ligger på samma nät som internet. Om detta är viktigt för dig kanske du ska fundera på om du behöver köra en egen DHCP-server eller inte.

Själv använder jag inte telias grejer alls men jag har fiber in. Delar upp VLAN i en switch och kör sen egen router efter.
 
tommib tommib skrev:
Kan vara värt att veta att appstyrning av digitalboxen via Zappa och den andra appen (inspelning?) kommer sluta fungera vid bryggning av boxen. De kräver att boxen ligger på samma nät som internet. Om detta är viktigt för dig kanske du ska fundera på om du behöver köra en egen DHCP-server eller inte.

Själv använder jag inte telias grejer alls men jag har fiber in. Delar upp VLAN i en switch och kör sen egen router efter.
Samma lösning som jag kör här hemma. Allt blev enklare när fibern kom.
 
Bryggade telias router i går kväll och kopplade in min gamla router på mitt egna nätverk. Och nu är allt frid och fröjd. Telias box + tv går då utanför mitt nätverk.
Tack för hjälpen.
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
D Draven skrev:
Bryggade telias router i går kväll och kopplade in min gamla router på mitt egna nätverk. Och nu är allt frid och fröjd. Telias box + tv går då utanför mitt nätverk.
Tack för hjälpen.
Har nu haft problem med min internet uppkoppling som försvinner och kommer tillbaka igen. Jag får ibland starta om telias router eller min egen som då är bryggad. Några ideer om vad detta kan vara ? Telia hävdar givetvis att det är fel på mina prylar. Funderar på att köpa en ny router.
 
Jag har sedan drygt ett år tillbaka en Ubiquiti EdgeRouter Lite kopplad till min bryggade Telia adsl router, har fungerat klockrent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.