Jag skall montera ett antal fasta hyllplan som skall fungera som bokhylla (Exilis från Nonuform) och funderar på vilket avstånd jag skall montera hyllorna.
Hur stort utrymme/avstånd mellan hyllorna skall jag ha för att det funkar för vanliga böcker.
Hyllorna är 18 cm djupa och kommer att rymma både pocketböcker och vanliga böcker. Jag tror det blir snyggast om det är ett så smalt utrymme mellan böckerna och hyllan ovanför (men såklart måste man få plats att stoppa in ett finger för att få ut en bok).

Finns det standarder för hur mycket utrymme som behövs? Jag funderade först på 25 cm, men är rädd att det är alldeles för mycket.
 
Microkatten
När jag byggde bokhylla så tog jag fram typexempel på böcker som jag ville skulle få plats på hyllorna och mätte dessa. T.ex, ville jag få plats med vanlig A4-pärmar och liknande folianter på de nedre, bredare hyllorna. Jag tror det blev tre olika höjder mellan hyllplanen för en rumshög bokhylla, vilket visade sig passa min boksamling alldeles utmärkt.

Edit: jag har pocketböcker som är 18, 20, 22, 23cm, och många av mina böcker för den bokhyllan ligger på 23-24cm, så jag körde med en höjd på 26cm för de flesta smala hyllorna, med ett öppet hyllplan överst. Men vilka böcker man har är ju individuellt, så mät dina böcker.
 
Redigerat:
  • Gilla
ccf och 2 till
  • Laddar…
20-21cm för pocket är väl lagom? Jag har 24cm men det beror på några få böcker som är högre...
 
Kör du 24 cm så slipper du tänka på hur ev A4-böcker och pärmar i framtiden sen ska få plats. Rätt vad det är så dyker det upp något sånt och då är det så träligt att behöva lägga dem på rygg.
 
En A4 är ju 297 mm hög och en pärm för A4 är ju högre än så. Så 24 cm räcker inte för A4-format.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
En A4 är ju 297 mm hög och en pärm för A4 är ju högre än så. Så 24 cm räcker inte för A4-format.
Blah, tänkte fel, du har alldeles rätt.
 
Lite olika höjder behövs som sagt, högre längst ner och lägre högre upp. Smidigast tycker jag är att storlekssortera böckerna och sätta in en hylla i taget när de är på plats, men jag kör ju med IKEA-hyllor med massa hål för valfri höjd.
 
Om du har sådana coffee-table böcker, snygga bildband, kan det vara en idé att ha dom i ögonhöjd, det vara rätt dekorativt.
Att storlekssortera böckerna tycker jag inte riktigt om, jag vill hellre sortera efter genre, fackämne, språk mm. Tyvärr blir spridningen av storlek då ganska besvärlig. Tänk bara i vilka olika storlekar bibeln finns!
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Smart är att storlekssortera lite. Blir snyggare och använder hyllorna effektivare. På jobb kör vi 28-29 cm i hyllutrymme för oktavformat ( typ vanliga böcker ) och 33-35 för kvarto/foliantformat. Det sväljer det mesta effektivt men sen får man ju se vad man har i sin samling också.
 
Nej, nej, nej, inte storlekssortera!! Det är ju lika hädiskt som att sortera efter böckernas färg :mad::sick:
Böcker skall ÅTMINSTONE stå i författar- och sedan titelordning. Helst även enligt genre.
 
  • Gilla
[SH] och 3 till
  • Laddar…
Microkatten
Till och med biblioteken storleks-sorterar till viss del. Folianter - böcker högre än 26 cm - står ofta för sig. Även mindre pocketböcker kan stå för sig. Men man behöver ju inte gå till överdrift. :)

Att sortera i genrer är bassorteringen hos mig, författarordning spelar inte lika stor roll tycker jag om man nu inte har 20 hyllmeter med romaner. Sortera efter färg? Ppffffhhh....i programmet "Vem bor här" har jag sett detta i ett par hem. Jag tolkar det som att man inte läser böcker... ;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Digitala böcker, slipper bygga bokhyllor och sparar en massa plats och pappersmassa.
 
  • Gilla
xerbee
  • Laddar…
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Digitala böcker
Finns här en knapp för "Ogilla"?
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Digitala böcker, slipper bygga bokhyllor och sparar en massa plats och pappersmassa.
Kulturskymning.
 
Är väl ingen omöjlighet, så gjorde man med musikskivor och film, var väldigt stort för ett antal år sen, om man nu är tvungen/vill spara allt, så är det lättare att ha det på nas eller i molnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.