Godkväll, jag bor i en hyresrätt i Stockholm och jag har inte direkt tänkt på dessa små svarta fläckar i duschen förrän nu i helgen då jag hade besök och dem påpekade att det såg ut som svartmögel, så jag tänkte kolla här lite snabbt bad ni tror vad det är innan jag tar kontakt med hyresvärden
Tack på förhand!
 
  • Svarta mögel fläckar i hörnet av en dusch nära vita rör och beigea kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av en dusch med små svarta fläckar på vägg och golv som kan vara mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartmögel vid fogar och på vägg i en duschhörna, synliga fläckar och fuktangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Det är i alla fall inte Asbest!
Gå loss med en diskborste och lite klor ifall du vill bekämpa/sanera sporerna. Dvs. det vi dödliga kallar för städning. Vad skall hyresvärden göra? Ge dig en lektion i badrumsstädning? Kort och gott -häng inte upp dig på petitesser.

Göta Petter

P.S.
Glöm inte bort att skicka in geggaprover på analys.
 
Redigerat:
Ser ut som en duschhörna med undermåligt tätskikt. Ser ut som man skurit bort uppviket på mattan och sedan försökt limma/silikona fast den. Där uppviket har funnits har du extra påväxt utifrån att det säkert finns limrester kvar.
Men det du kan göra är att städa din dusch med rengöringsmedel som tar bort påväxt och sedan fortsätta hålla den ren. Första rengöringen kan du t.ex. använda klorin eller liknande.
Som åtgärd två är en renovering av fastighetsägaren vilket ser ut att behövas, men där kanske du har en längre resa att göra innan det blir utfört.
 
Ser ju väldigt sunkigt ut, städa av ordentligt och ställ in en duschkabin.

Finns det någon ventilation? Golvbrunn?
 
Liten uppdatering om vad som har hänt.
Idag kom en målare förbi medans jag var på jobbet, när jag kommer hem så har han enbart målat på de svarta fläckarna som fanns i badrummet, inget skrapande eller borttagning av gammal färg på varken vattenledningar eller vägg, måste bara veta ifall detta är korrekt gjort? Möglet sitter fortfarande kvar bakom färgen och borde påverka?

Golvbrunn finns, ja. På andra bilden så syns en annan matta, där är också golvbrunnen placerad.
Hur dem har gjort detta så det blir godkänt vet jag ej.
Angående ventilation så har jag ingen aning vad hyresvärden har gjort, han sa att någon skulle kolla på det men har varken hört eller sett något.

Tacksam för svar.
 
Svartmöglet kommer att komma tillbaka om man inte åtgärdar problemet till att dom kom från första början. Dom kommer snart ha gått igenom färgen och området kommer troligen öka.

Behövs bättre ventilation och att skrubba bort möglet. Sen set ju badrummet riktigt sunkigt ut och borde hel renoveras.
 
D dthompa skrev:
Svartmöglet kommer att komma tillbaka om man inte åtgärdar problemet till att dom kom från första början. Dom kommer snart ha gått igenom färgen och området kommer troligen öka.

Behövs bättre ventilation och att skrubba bort möglet. Sen set ju badrummet riktigt sunkigt ut och borde hel renoveras.
Ja det var det jag misstänkte..
Ska bara försöka övertala hyresvärden till att renovera.. lär ju hända
 
Vet liksom inte hur detta ska anses vara korrekt gjort av en "målare" om det är nu är en inhyrd person eller hyresvärden själv som anser sig vara en..
 
  • Dåligt målat träpanel med synliga penseldrag och ojämn kantlinje mot list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dåligt målade rör med synlig rost och slarvigt utfört målararbete mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dåligt utfört målningsarbete i hörnet av ett rum med synliga penseldrag och ojämn täckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt målade rör med synlig rost och droppar på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Det är väl bara att känna lite på de där rören lite lätt med en spik så kommer det att gå hål och då lär det bli renoveringsdags...
 
  • Gilla
Keki
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.