Sitter och planerar en tillbyggnad. Kommer ha falsat plåttak med 7.5 grader taklutning, nockbalk och någon form av ekoisolering. Tänkte hålla konstruktionen diffusionsöppen.
Tillbyggnaden är i princip en enkel låda som har ena gaveln mot nuvarande hus gavel. Tanken var att ha 2 st 45x170 som tvärgående takåsar där den ena läggs över nockbalk och den andra med vinkeljärn mot.
Hur löser man luftningen på en sån konstruktion? Nocken är ju tät så det enda sättet är gavelventil. Men hur får jag luftningen längs med nocken?
 
Har läst runt massor och blir inte riktigt klok...
Med ångbroms på insida och luftspalt på utsidan kan ju isoleringen torka ut åt två håll, borde vara safe?
Plåttak är ju tämligen tätt så det fyller väl knappast någon funktion med diffusionsöppen takduk? Hade jag inte haft luftspalt och tegel ser jag mer vitsen..
Sen vad gäller luftningen, det kanske räcker att är öppet från takfot till motstående takfot?
Alternativt skulle man kunna göra ett schakt över nockbalken som mynnar i en gavelventil?
 
Ingen som har någon ide eller kommentar?
 
S swirve skrev:
Tanken var att ha 2 st 45x170 som tvärgående takåsar där den ena läggs över nockbalk och den andra med vinkeljärn mot.
Denna beskrivning begriper inte jag. Kan du inte rita en principsektion genom taket?
 
Jag kanske uttryckte mig luddigt. (Det kan också vara så att jag hittat på en konstruktion som inte är den bästa?) Tänkte att om man får ett lager isolering över nockbalken minskar köldbryggan där.
Obs i bilden är det ingen luftspalt inritad. Ovanpå reglarna har jag tagit höjd med 10cm för luftspalt, råspont och plåt.
Lägger med en bild på tänkt utbyggnad med anslutning mot nuvarande hus.
 
  • 3D-modellerad tänkt utbyggnad av hus med tak, reglar, och isolering, utan luftspalt inritad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av en tänkt utbyggnad på ett rött hus med platt tak och flera fönster, ansluten till ett större hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har någon konstruktör eller liknade kollat på denna konstruktion? Takbalkarna ser just vid upplagen lite klena ut, urtaget borde i mina ögon inte vara så stort. Ang luftningen så borde de väll inte vara någon skillnad mot ett vanligt tak? du har ju luftspalt mellan råspont och isolering.
 
Om du inte måste ha så låg taklutning, så undvik det. Det är en källa till problem.

Jag tror att ett falsat plåttak kräver en diffusionstät, kraftig, underlagspapp för att vara hållbart länge. Det är en investering, vars livslängd inte bör förkortas i onödan. Därför bör du ha en rejäl luftspalt under råsponten även om du använder EKO-fiber. Med så låg taklutning är det nog svårt att ventilera luftspalten i nocken.

Takkonstruktionen bör bestå av takreglar som går vinkelrätt mot nockbalken. De kan gärna vila på den. De måste dimensioneras med hänsyn till snölast och spännvidd. Jag hjälper dig gärna men behöver då veta lite mer.
 
Det som inte syns är att det på baksidan av huset är en befintlig utbyggnad och det vi ritar på blir i förlängningen av denna. Därav låglutande tak och därmed dubbelfalsad plåt. Med detta tak håller vi oss under takfoten på ursprungligt hus. Dessutom knyter plåttaket ihop utbyggnaden med nuvarande hus.

Ingen konstruktör inblandad än, är bara i planeringen so far. Har kikat lite grann på http://www.byggbeskrivningar.se/ och utgått från. Kommer nog be en konstruktör kolla över det hela sen. Bifogar ett exempel. Nockbalken kanske blir 90*270 istället.

Upplagen antar jag du menar vid hammarbanden? Kan hålla med om att det borde va lite mer material där. Kanske även borde sänka nockbalken så hela den ena takåsen ligger över nockbalken.

Den ursprungliga frågan kommer därför att i alla konstruktionsexempel med ekoisolering (cellulosa, träfiber etc.) så används diffusionsöppen takduk under takbeklädnaden. Men jag misstänker att det är för de vill klara sig utan luftspalt?!
Jag tycker jag kan kosta på mig en luftspalt, men frågan då var hur det blir vid nocken. Men det kanske är ett icke-problem jag skapat...
 
  • Illustration av låglutande takstruktur för utbyggnad med angivna mått och konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S swirve skrev:
Den ursprungliga frågan kommer därför att i alla konstruktionsexempel med ekoisolering (cellulosa, träfiber etc.) så används diffusionsöppen takduk under takbeklädnaden. Men jag misstänker att det är för de vill klara sig utan luftspalt?!
Ja, det tror jag. Men med plåttak tycker jag att den lösningen är olämplig, som jag skrev i inlägg #7.
Jag har kollat dina uträkningar. Det räcker med 45x195 C24 som takbjälkar. Det kan dock vara en poäng med 45x220 C24 vid ett falsat plåttak eftersom man begränsar nedböjningen.
Nockbalkens 90x225 räcker med två pelare emellan. Vill du undvika dem behöver du gå upp till ca 215x495. Det som står i uträkningen om upplagslängder (dvs hur långt in på pelaren behöver balken ligga) anser jag vara helt otillräckligt.
 
Då var jag inte fel ute på takduken. Självklart ska den vara rejäl, plåten är dyr och ska hålla en halv livslängd.
Hur står sig sig två 170 reglar på varandra med spikplåtar eller är det bättre med 220+120?
Som planlösningen är så har jag i princip en bärande mellanvägg hela vägen förutom 120cm i början som balken kan vila på. Se bilden ovan. Spontant borde en innervägg med 45x95 med cc60 räcka för att bära upp balken? och en 90x90 limträ i början i öppningen.
 
220+120 är bättre. Spikplåtar räcker inte för att bjälkarna skall samverka. Därtill krävs lim emellan.
Nockbalken bär en last på ca 8,7 kN/m, dvs drygt 870 kg/m. En regelvägg med 45x95 C24 stolpar klarar det om du har kortlingar på halva höjden, så att reglarna är stagade i den veka riktningen.
 
Tack för din input! Är riktigt värdefullt! Justerar till 220+120! Självklart minst C24 i allt bärande!
 
J justusandersson skrev:
220+120 är bättre. Spikplåtar räcker inte för att bjälkarna skall samverka. Därtill krävs lim emellan.
Nockbalken bär en last på ca 8,7 kN/m, dvs drygt 870 kg/m. En regelvägg med 45x95 C24 stolpar klarar det om du har kortlingar på halva höjden, så att reglarna är stagade i den veka riktningen.
En plåt/meter borde väll hålla utan lim?
 
Självklart håller det. Men för full samverkan så att man kan räkna två 45x170 som en 45x340, krävs lim.
 
Det är väl bara förskjutningskraften man ska ta hand om väl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.