Hej
Har planer på att inreda vinden och behöver således ändra lite på takstolarnas konstruktion och här har jag förstått att det kan vara läge att ha tungan i rätt mun då det lätt blir dålig stämning annars således behöver jag lite synpunkter på nedan tankar jag har...
Planen är följande:
1. Ta bort de rödmarkerade "stagen"
2. "Rikta upp" de gulmarkerade
3. Förstärka takstolarna (grön färg) med 21 mm plyfa?, frågan om det räcker eller behöver man nåt grövre? samt behöver man förstärka "runt om" överarmar samt underarm? (tror det heter så) Nu är det också som så att det verkar som att takstolen är "delad" på överarmen en bit nedanför nocken på båda sidor( se lila streck i ritningen och det är kanske inte helt exakt positionerat), dvs nocken verkar ditlagd efter man monterat övriga taktstolen och att man sedan spikat en bräda på vardera sida om skarven och detta verkar tillhöra konstruktionen dvs ingen efterhandskonstruktion.
Virket i takstolen är 45*145 och spännvidden (rosa färg är ca 5,5 meter)
Sen undrar jag vad det inringade "2:5" betyder? är det lutningen?

Som sagt lite input på detta vore trevligt:)
Ritning över takstolskonstruktion med färgmarkeringar för planerade ändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De röda är dragna stänger och de gula är tryckta. Tar du bort de röda innebär det att takstolen blir instabil och förlorar sin bärförmåga som "takstol". Istället kommer underramen fungera som en balk som spänner 5,5m. Om du förstärker underramen tillräckligt för att kunna fungera som en balk skulle det vara genomförbart.
 
Jag tycker att spännvidden ser ut att vara ca 10 meter? Eller räknar du bara halva? Har du tänkt sätta upp en hjärtvägg?

2:5 är lutningen på taket.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jag tycker att spännvidden ser ut att vara ca 10 meter? Eller räknar du bara halva? Har du tänkt sätta upp en hjärtvägg?

2:5 är lutningen på taket.
Tack för svar,
spännvidden har jag räknat enligt den skala som finns i nederkant på ritningen och 5 meter är från nock och ner på vardera sida men sammanlagt bör det väl bli 10 meter som du säger, uttryckte mig nog lite oklart nu när jag läser vad jag skrivit:sleep:
Hjärtvägg vad är det?
lutningen på taket 2:5, hur omsätter man den siffran i grader vet du det?
 
B bossespecial skrev:
De röda är dragna stänger och de gula är tryckta. Tar du bort de röda innebär det att takstolen blir instabil och förlorar sin bärförmåga som "takstol". Istället kommer underramen fungera som en balk som spänner 5,5m. Om du förstärker underramen tillräckligt för att kunna fungera som en balk skulle det vara genomförbart.
Hej
De röda dragna stängerna så att säga är ju ganska "tunna" (vet inte exakt mått ca 25*45) du menar alltså att de gula (tryckta) kan "bära" upp takstolen om man då förstärker underarmen. kan man säga att ju grövre virke man förstärker med desto bättre eller?

Tack för svar//:)
 
10m låter lite jobbigare för långt för att det ska vara möjligt att förstärka underramen. Finns det någon hjärtvägg man kan använda för att göra underramens spännvidd kortare?
 
  • Gilla
StockholmsMas
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
10m låter lite jobbigare för långt för att det ska vara möjligt att förstärka underramen. Finns det någon hjärtvägg man kan använda för att göra underramens spännvidd kortare?
Hej
nån ren hjärtvägg finns inte mig veterligen men däremot finns ett antal väggar på undervåningen som sannolikt är bärande och "avlastar" till viss del men frågan är om det räcker. Håller på o forskar i om man kan få tag på nån konstruktör som kan hjälpa till med detta men det är ju lättare sagt än gjort...tack iaf(y)
 
Har du någon ritning på grunden? Det du vill genomföra kommer sannolikt innebära stora ingrepp då taket vilar på ytterväggarna. Alternativet kan ju vara att göra väggar som finns till bärande, dock skulle detta kunna innebära att man behöver göra ny grundläggning för dessa alternativt förstärka golvbjälket. Vad är funktionen av det nya tänkta utrymmet?
 
Redigerat:
Lutningen är arctan(2/5)=21.8 grader.

Du behöver (i teorin) inte förstärka de gula reglarna, det är underramen som behöver förstärkas om du tar bort de röda.
 
Spännvidden är avståndet mellan de bärande väggarna och inget annat. Eftersom du inte har verkar ha någon bärande hjärtvägg enligt din ritning (de borde ha varit mitt i eller under stödpunkten för de gula och röda benen) så är spännvidden avståndet mellan ytterväggarna.

Takstolarna är troligtvis självbärande fackverkstakstolar. Du behöver därför ta hjälp av en konstruktör för att beräkna hur du ska kunna bygga om detta till ramverkstakstolar.
Det handlar dels om att takstolarna inte ska "gå ner i spagat", dels den ökade lasten på bjälklaget av en inredd övervåning.

https://www.byggahus.se/bygga/takstolar-ditt-tak
 
  • Gilla
Kalle218
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Har du någon ritning på grunden? Det du vill genomföra kommer sannolikt innebära stora ingrepp då taket vilar på ytterväggarna. Alternativet kan ju vara att göra väggar som finns till bärande, dock skulle detta kunna innebära att man behöver göra ny grundläggning för dessa alternativt förstärka golvbjälket. Vad är funktionen av det nya tänkta utrymmet?
hmm..förstår vad du menar och det är ju inte helt orimligt. Jag har ritningar men tyvärr har tidigare ägare "modifierat" en aning så det hela slutade med en ganska rejäl utblåsning på nederplanet. Bland annat hade man plackat ner en bärande vägg vilket jag var tvungen att rikta upp med en limbalk. Men det är iaf en gjuten platta på mark allt vilar på ytterst är det tegelvägg men sen är frågan om takstolen vilar mot dessa eller nåt annat innanför detta. Tanken är egentligen bara att isolera o göra ett rum av det, inget avancerat dock sitter stängerna i vägen för detta (den röda) och skulle behöva flyttas/tas bort vilket som sagt är enklare sagt än gjort.
 
F f91jsw skrev:
Lutningen är arctan(2/5)=21.8 grader.

Du behöver (i teorin) inte förstärka de gula reglarna, det är underramen som behöver förstärkas om du tar bort de röda.

tack för svar:)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Spännvidden är avståndet mellan de bärande väggarna och inget annat. Eftersom du inte har verkar ha någon bärande hjärtvägg enligt din ritning (de borde ha varit mitt i eller under stödpunkten för de gula och röda benen) så är spännvidden avståndet mellan ytterväggarna.

Takstolarna är troligtvis självbärande fackverkstakstolar. Du behöver därför ta hjälp av en konstruktör för att beräkna hur du ska kunna bygga om detta till ramverkstakstolar.
Det handlar dels om att takstolarna inte ska "gå ner i spagat", dels den ökade lasten på bjälklaget av en inredd övervåning.

[länk]
Tack för svar:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.