Hej bästa Byggahus.se!

Jag har försökt installera golvvärme för första gången, men det håller inte tätt.
Läcker luft någonstans. :(

Fick lite hjälp av en 70årig rörmokare att trycktesta.
Som prövade i 3 bar!! Jag började misstänka att han inte kan sin sak så efter att han gått började jag läsa i manualen där det stod att täthetskontroll INTE får under några omständigheter utföras med ett högre provningstryck än 1,1 bar.

När han gått försökte jag lösa det helt själv, jag kopplade bort slingorna och installerade om dem. (Har hört att kopplingarna är engångskopplingar, stämmer det?)


Är det någon som vet vad mitt problem kan bero på?

Jag tror inte det är något hål i rören/slingorna, vi har varit väldigt försiktiga.

Tack så mycket för hjälp!!
 
  • Installation av golvvärme med fördelarblock, manometer och vita rör på golv med armeringsnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagd golvvärme med synliga slingor och kopplingar i ett tomt rum under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul och svart Stanley luftkompressor på ett golv vid golvvärmeslingor och betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har markerat så kanske det är lättare att förstå, tack!
 
  • VVS-installation med markeringar som visar justerade ventiler och en automatiskt stängande ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sjunker trycket hela tiden eller stabiliseras det på en lägre nivå?
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Nä det är inte engångs, däremot får man kolla att packningarna sitter som dom ska.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Pensla skarvarna med såpvatten så du kan se var det läcker.
 
  • Gilla
AAT och 2 till
  • Laddar…
Kör med vatten, mycket enklare att se om det läcker OCH det läcker inte lika lätt som luft heller. Om du inte är rädd för att det ska frtsa finns ingen anledning att köra med luft.

PS, har 2,3 kg i mitt system (Wirsbo) sen i våras då jag flytspacklade in golvvärmerören
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Pensla skarvarna med såpvatten så du kan se var det läcker.
Sant, ska pröva det! Tack!!


A Autodidak1 skrev:
Kör med vatten, mycket enklare att se om det läcker OCH det läcker inte lika lätt som luft heller. Om du inte är rädd för att det ska frtsa finns ingen anledning att köra med luft.

PS, har 2,3 kg i mitt system (Wirsbo) sen i våras då jag flytspacklade in golvvärmerören
Det är sant, tack! Men med vatten så kan man ha högre tryck, vet inte exakt men tror gränsen går på någonstans 9 BAR. Samma med gas. Av någon anledning stod det i manualen att luft hade maxgräns 1,1 BAR.
 
Tänk på att det kan vara farligt att provtrycka med gas/luft. Rent säkerhetsmässigt är det mycket bättre att trycka med vatten. Dessutom lättare att se vart det eventuellt läcker.
 
  • Gilla
MrXman och 2 till
  • Laddar…
Skälet till att man inte får ha höga tryck med luft är att luften expanderar om det blir ett hål. Det blir alltså en explosion. Eftersom vatten inte kan komprimeras så blir det ingen explosion om det uppstår en läcka utan det blir bara en lite rännil med vatten.

Det lättaste är om du ringer en lokal rörfirma och ber att få låna en provtryckningspump. För ett par vetelängder eller en smörgåstårta bör det inte vara något problem. Då kan du provtrycka med vatten i 10 bar så är allting klart på 20 minuter.

Du kan även provtrycka med vanligt kranvatten men eftersom det bara når upp till 3-4 bar normalt sett så kommer provtryckningen ta längre tid, kanske 1-3 dagar beroende på hur säker du vill vara på att det är tätt. Jag har själv använd både provtryckningspump och kranvatten och pumpen är ju att föredra alla dagar i veckan om du vill få det gjort snabbt och smidigt.
 
  • Gilla
MrXman och 1 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Skälet till att man inte får ha höga tryck med luft är att luften expanderar om det blir ett hål. Det blir alltså en explosion. Eftersom vatten inte kan komprimeras så blir det ingen explosion om det uppstår en läcka utan det blir bara en lite rännil med vatten.

Det lättaste är om du ringer en lokal rörfirma och ber att få låna en provtryckningspump. För ett par vetelängder eller en smörgåstårta bör det inte vara något problem. Då kan du provtrycka med vatten i 10 bar så är allting klart på 20 minuter.

Du kan även provtrycka med vanligt kranvatten men eftersom det bara når upp till 3-4 bar normalt sett så kommer provtryckningen ta längre tid, kanske 1-3 dagar beroende på hur säker du vill vara på att det är tätt. Jag har själv använd både provtryckningspump och kranvatten och pumpen är ju att föredra alla dagar i veckan om du vill få det gjort snabbt och smidigt.
Har aldrig hört talas om provtryckning av golvvärmesystem med 10 bar! Systemtrycket brukar vara 1,5 bar! Olika golvvärmetillverkare har olika instruktioner för provtryckning, men det tar inte dagar utan timmar i normalfallet. Kran/trädgårdsslang är perfekt!

Luft exploderar INTE då man provtrycker golvvärme, skulle en slang brista så är det ett så lågt tryck att det inte händer något (precis som du skriver). Men däremot så strömmar det ut (ungefär som vatten) hur mycket och snabbt beror på slanglängd, diameter och tryck. Om det vore som du säger skulle man ALDRIG använda tryckluftsverktyg som har ett arbetstryck på ca 8 bar max. Händer i princip inget då en sån slang går sönder.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Om ett företag provtrycker med gas (eller luft) så kan man behöva vara ackrediterad och följa arbetsmiljöverkets regler. Tex avgränsa ett riskområde runtomkring, upprätta en skriftlig riskanalys, använda kontrollerad utrustning etc...

https://www.av.se/nyheter/2014/provning-med-gas-med-overtryck-kraver-ackreditering/
https://www.av.se/globalassets/file...r-eller-undertryck-foreskrifter-afs2006-8.pdf

Även om man inte måste följa dom reglerna som privatperson så är det bra att läsa igenom dom och förstå varför dom finns.
 
Redigerat:
  • Gilla
MrXman och 2 till
  • Laddar…
Uponors instruktioner:

Täthetsprovning av Uponors PEX-rörssystem
Avlufta och trycksätt systemet till 1,5 gånger drifttrycket. Upprätt-
håll detta tryck i 30 minuter och okulärbesikta kopplingspunkterna.
Tappa snabbt av vatten till 0,5 gånger drifttrycket och stäng avtapp-
ningskranen. Stiger trycket till en nivå som är högre än 0,5 gånger
drifttrycket tyder detta på att systemet är tätt. Låt trycket stå på i
90 minuter och okulärbesiktiga under tiden. Om trycket faller under
denna tid indikerar det läckage i systemet.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om ett företag provtrycker med gas (eller luft) så kan man behöva vara ackrediterad och följa arbetsmiljöverkets regler. Tex avgränsa ett riskområde runtomkring, upprätta en skriftlig riskanalys, använda kontrollerad utrustning etc...

[länk]
[länk]
Tappvatten och andra system med högre tryck blir det bra tryck i under provtryckningen. Ofta provas systemet med 1,5 x drifttrycket, vanligt tappvatten kan det bli 14-15 bar i provtryckningen.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.