Hur länge kommer skattereduktionen a 60 öre finnas?
 
R Rickard Ohlin skrev:
Min uppfattning är att 157 000 för 7kW är högt, men det var också för några år sedan.

Priserna på paneler och växelriktare har sjunkit ordentligt och numera är arbetskostnaden det stora utgiften.

Frånsett inkoppling av växelriktare mot elnätet , som kräver elektriker (behörighet) är det både tillåtet och möjligt att göra resten själv.

Oavsett är arbetskostnaden rotberättigad, och regeringen har nyligen aviserat att stödbeloppen höjs årligen till ca 1000 miljoner och andelen stöd per installation till 30% . Stödet beräknas på hela kostnaden.

Ekonomiskt kan man räkna med att med skattereduktion a 60 öre /kWh, utsläppsrättigheter a ca 10-15 öre/kWh och sedan nätnytta (från elnätsägaren) 0-5 öre/kWh och ovanpå det elpriset säljer du för ungefär lika mycket som du köper el. Sommartid har de allra flesta överskott av el.

Nej! Inkoppling av paneler är behörighetskrav på då det är livsfarlig energi och du monterar kontakter på kablar. Skall kablarna fästas vid profilsystemet eller dras i rör är även montage av profilsystemet/rör behörighetskrav på. Se Elsäkerhetsverkets hemsida.
 
S swirve skrev:
Konstig rubrik, det är solceller baserade på tunnfilmsteknik jämfört med vanliga kiselbaserade solceller.
Ja, man kan lätt få för sig att det är någon unik produkt med tunnfilmssolceller kombinerat med något annat.
"Installerat tunnfilmssolceller från Japan"
hade varit en bättre rubrik.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Nej! Inkoppling av paneler är behörighetskrav på då det är livsfarlig energi och du monterar kontakter på kablar. Skall kablarna fästas vid profilsystemet eller dras i rör är även montage av profilsystemet/rör behörighetskrav på. Se Elsäkerhetsverkets hemsida.
R Robert-san01 skrev:
Nej! Inkoppling av paneler är behörighetskrav på då det är livsfarlig energi och du monterar kontakter på kablar. Skall kablarna fästas vid profilsystemet eller dras i rör är även montage av profilsystemet/rör behörighetskrav på. Se Elsäkerhetsverkets hemsida.
Ah, det är nytt. Det har varit en gråzon tidigare

Well det är bara att bita i det sura äpplet och betala en elektriker för att koppla ihop MC4 kontakterna från respektive panel så man seriekopplar till en sträng. De är ju bara beröringskyddade och designade för att kopplas i och ur under spänning dvs när panelerna är belysta. Enstaka solpaneler lär inte vara behörighetskrävande om det är endast 60-cellers och inte tunnfilm.

Men att dra ner hela strängspänningen och de kablarna kan såklart kräva en behörig elektriker vad hen nu vet om detta ?
 
R Rickard Ohlin skrev:
Ah, det är nytt. Det har varit en gråzon tidigare

Well det är bara att bita i det sura äpplet och betala en elektriker för att koppla ihop MC4 kontakterna från respektive panel så man seriekopplar till en sträng. De är ju bara beröringskyddade och designade för att kopplas i och ur under spänning dvs när panelerna är belysta. Enstaka solpaneler lär inte vara behörighetskrävande om det är endast 60-cellers och inte tunnfilm.

Men att dra ner hela strängspänningen och de kablarna kan såklart kräva en behörig elektriker vad hen nu vet om detta ?
Var panel kan orsaka livsfara så även att montera enstaka paneler är behörighets jobb. Gränsen brukar dras vid ca 50W.
 
M m78 skrev:
När man talar om payback för sådana här anläggningar, eller när man tjänat in investeringen; är det inte nätkostnaden som är den stora, eller en väsentlig del av ett hushålls elkostnader? Och den kommer man väl inte undan även om man har solceller, eller går det på något sätt?
Ja och nej. Med tillförsel av mer el så kan man kanske gå ner i huvudsäkring och sänka avgiften. Men i praktiken har du rätt. Så sjukt system och att denna monopolställning får finnas kvar. Vill man motivera folk att använda mindre el så ska förstås den fasta delen vara så liten som möjligt och den rörliga så stor som möjligt...
 
R Robert-san01 skrev:
Var panel kan orsaka livsfara så även att montera enstaka paneler är behörighets jobb. Gränsen brukar dras vid ca 50W.
Nej. Gränsen går vid 75VDC , därunder är det klenspänning. Bilel är inte behörighetskrävande.

Effekten är inte en parameter som används.

De dokument jag har läst på Elsäk skriver att koppling mot elnät är behörighetskrävande och så sent som 2014 svarade Elsäk att så länge kopplingen sker med motsvarande MC4 don är det inte behörighetskrävande.

Man får själv montera stickkontakter upp till 16A utan behörighet.
 
W
R Rickard Ohlin skrev:
Nej. Gränsen går vid 75VDC , därunder är det klenspänning. Bilel är inte behörighetskrävande.

Effekten är inte en parameter som används.

De dokument jag har läst på Elsäk skriver att koppling mot elnät är behörighetskrävande och så sent som 2014 svarade Elsäk att så länge kopplingen sker med motsvarande MC4 don är det inte behörighetskrävande.

Man får själv montera stickkontakter upp till 16A utan behörighet.
Gränsen för klenspänning är väl ändå 120Vdc respektive 50Vac, spannet för lågspänning inkluderar dessutom hela spannet från 0-1000Vac respektive 1500Vdc, dvs även klenspänning. Sen är det berhörighetskrävande om installationen går över 200 VA. rätta mig gärna om jag har fel.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
R Rickard Ohlin skrev:
Nej. Gränsen går vid 75VDC , därunder är det klenspänning.
Starkströmsföreskrifterna utgår inte ifrån någon bestämd spänning, utan det är risken för skada som avgör.

"Starkströmsanläggning: anläggning för sådan spänning, strömstyrka
eller frekvens som kan vara farlig för personer eller egendom"


R Rickard Ohlin skrev:
Bilel är inte behörighetskrävande.
Fordon är undantagna i föreskrifterna.

"2 § Föreskrifterna gäller inte för starkströmsanläggningar
- på luftfartyg,
- på fordon för elektrisk järnvägs-, spårvägs-, tunnelbane- och
trådbussdrift,
- på övriga fordon, inklusive släpfordon,"
 
R Rickard Ohlin skrev:
Nej. Gränsen går vid 75VDC , därunder är det klenspänning. Bilel är inte behörighetskrävande.

Effekten är inte en parameter som används.

De dokument jag har läst på Elsäk skriver att koppling mot elnät är behörighetskrävande och så sent som 2014 svarade Elsäk att så länge kopplingen sker med motsvarande MC4 don är det inte behörighetskrävande.

Man får själv montera stickkontakter upp till 16A utan behörighet.
Se 4.1 i elsäkerhetslagen.

http://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/handbocker-m.m/elsak-handbok-version1.pdf
 
W
R Robert-san01 skrev:
Se 4.1 i elsäkerhetslagen.

[länk]
Hittar inget om att gränsen definieras för likspänning där,endast för ac . Det är dock dedikerat i handboken kströmsföreskrifterna att gränsen för likspänning går vid 120 v dc.
Det står dock som jag sa tidigare att det är behörighetkrävande över 200VA (max 50v och max 10A)
 
W
"Dedikerat i handboken" ska inte stå.. får skylla på trötthet och autocorrect
 
Vi kan diskutera paragrafer än hit och dit.

Jag hänvisar till en diskussionstråd på Fluxio om just detta med behörighetskraven. För min personliga del ser jag små risker att koppla samman paneler med MC4 don till en sträng och sedan koppla matarkabel ner till växelriktaren.

Risken ligger i oisolerade kablar då även gatlampeljus räcker för att generera så hög spänning från anläggningen att en stöt kan orsaka fallolyckor... I dagsljus är det såklart andra risker, då ström/spänning räcker för att antingen allvarlig elolycka eller brandrisk.
Jag är inte säker på att Janne Elektriker förstår detta eller är utbildad på det bara för att hen är behörig. Det kommer krävas en specialkompetens för säkert arbete på solcellsanläggningar. Och hög höjd.

Notera dock att arbete med färdigkontakterade paneler, som är designade för just detta är avsett för montage på hög höjd, svår miljö etc.

Det är själva förskruvningar och sådan kontaktering som kräver lite mera yrkeskunskap. Solcellerna beter sig inte riktigt som ett elnät vid kortslutningar tex pga DC och inre impedans etc. Ljusbågar slocknar inte så lätt , energin är konstant etc.

Av dessa skäl och en ren praktisk approach som verkar tillämpas av de flest firmor idag med gott resultat (flera tusen installationer) menar jag att jag har inga problem att koppla ihop själv.

Jag kommer ändå ha ansvaret för att anläggningen är säker.

Detta gäller till dess att mynsigheterna uttryckligen förbjuder och aktivt beivrar att endast behörig elektriker kräva för att bära upp solpanelen och koppla ihop kablarna med snabbkopplingsdon och dessutom kan visa på en adekvat riskbedömning för arbetet.

Over n out.
 
W
Ville bara rätta dig med faktafelet, inte hoppa på dig med vad du anser. Så du inte missuppfattade mig ☺
 
tommib
Det förekommer mycket siffror här. Enklast är väl att gå till källan, ELSÄK-FS 2017:2, 3. kap. Gränserna är 50 volt (AC/DC anges ej), 10A eller 200VA.

Frågan är om det ska räknas som ett starkströmssystem men eftersom det kopplas till invertern så blir det svårt att hävda att det inte skulle vara det.

Att bilel inte är reglerat på samma sätt har inget med spänningsnivån att göra. Tidigare var det speciellt undantaget men jag hittar inte något undantag nu i vare sig elsäkerhetslagen eller elsäkerhetsförordningen
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.