Hej

Har en 30 kvadratmeter stor inglasad altan. Idag står den på en träaltan som ligger på en betongblock grund (ram). Det är mellan 30 cm och 50 cm utrymme under trallen ned till marken (marken sluttar något mot ena kanten). Jag tror att det är ett tunt jordlager och därunder berg/sprängsten under altanen.

Tänkte isolera altanen lite bättre. Hur mycket utrymme behöver man för vinterisolering eller för vår/höst isolering?
Ska kolla om man behöver gräva bort något men annars tänkte jag mig att utrymmet räcker till och bara lägga grus, frigolit och därefter betong på detta. Dock är det så att huset ligger på ett berg och det är uteslutet att en betongbil kommer upp. Dock kan den parkera nedför berget och med hjälp av pump eller något komma upp med betongen. Frågan är om det finns något annat alternativ att lägga på frigoliten, något man kan bära upp i block istället?
Jag inser att en vinterbonad altan kräver bättre grundarbete än en vår/höstbonad så är betong enda alternativet för den vinterbonad lösningen?
 
Några jag känner tänker precis som du och ska fylla hela utrymmet under med isodränkross, borde funka bra tycker jag.
 
  • Gilla
Angman
  • Laddar…
även för vinterisolering eller för vår/höst?
 
Återstår att se, men de tänker lägga ca 30-40cm isidränkoss med wg62 glas och 200mm mineral i taket. Med de milda vintrarna som är nu borde man klara att även sitta där under vintern. allt beror på hur mycket man vill värma upp.
 
Vad ska det bli för slags ytgolv?
Typ av uppvärmning?
 
Blir det höst/vårisolering blir det ingen kontinuerlig uppvärmning bara en braskamin och infravärme att köra när det blivit riktigt kallt och man ändå vill sitta där.

Ska man köra vinterisolering så skulle man kunna tänka sig golvvärme eller element (tittar just nu på att installera berg eller luftvattenpump för resten av huset så då tar man väl med detta samtidigt.

Vad gäller golvskikt skulle jag just fråga gnuttisch samma sak. Blir kanske lite väl god svikt med bara isodränkross =)
 
Såvida du inte tänker klinker som ytgolv, så varför inte spola betong och istället bara isolera i träbjälklaget?
 
  • Gilla
Kush001
  • Laddar…
G Gorson skrev:
Blir det höst/vårisolering blir det ingen kontinuerlig uppvärmning bara en braskamin och infravärme att köra när det blivit riktigt kallt och man ändå vill sitta där.

Ska man köra vinterisolering så skulle man kunna tänka sig golvvärme eller element (tittar just nu på att installera berg eller luftvattenpump för resten av huset så då tar man väl med detta samtidigt.

Vad gäller golvskikt skulle jag just fråga gnuttisch samma sak. Blir kanske lite väl god svikt med bara isodränkross =)
Du skrev att du hade ett träbjälklag med trall? eller fattade jag fel? Du plockar bort trallen och fyller hela tomrummet med isodränkross och sedan dit med trallen igen. Men du kan säkert lägga i spånskiva och golvvärme istället för trallen.
 
Beroende av vilket alternativ du väljer så blir omfattningen angående grunden lite olika. Jag skulle satt plintar till berg och ett "trägolv" i vår/höst. Gräva ur till berg, makadam, celllplast och betong med ingjuten golvvärme för vinteralternativet.
 
G gnuttisch skrev:
Du skrev att du hade ett träbjälklag med trall? eller fattade jag fel? Du plockar bort trallen och fyller hela tomrummet med isodränkross och sedan dit med trallen igen. Men du kan säkert lägga i spånskiva och golvvärme istället för trallen.
Men räcker isodrän för att lösa fuktsituationen. Det blir ju på sätt och vis som en krypgrund under trallen, förutom att den är fylld med isodrän. Jag antar att man kan börja med att lägga en plastduk i botten för att undvika uppstigande fukt, en fuktig luft tar ju sig alltid in ändå. Har man en trall kommer det bli någon form av luftspalter mellan trallbrädorna men lägger man en spånplatta känns det ju som att ofelbart kommer bli en sådan där uppfuktat stinkande platta man kommer ångra i många år innan man byter ut den
 
Bygga en öppen lösning istället som kan ventilera ut under?
 
Uppstigande fukt ifrån marken kommer att kondensera och falla ner igen när det möter varm luft. Längst upp så hade jag lagt plast direkt på bjälkarna och mot marken hade jag lagt markduk.
 
G gnuttisch skrev:
Uppstigande fukt ifrån marken kommer att kondensera och falla ner igen när det möter varm luft. Längst upp så hade jag lagt plast direkt på bjälkarna och mot marken hade jag lagt markduk.
Men vänta nu, fukt kondenserar väl inte när den möte varm luft, det är väl tvärtom, det är när varm fuktig luft möter kyla som den kondenseras. Det ju det som är själva problemet med en krypgrund (som denna lösning liknar). Relativt varm luft från utomhus mättad med fukt tar sig in under altanen där evig skugga råder med en relativt lägre temperatur som följd. Kallar luft kan inte hålla lika mycket vatten alltså kondenseras fukten och släpps av mot alla delar under altanen. Isodrän borde ju vara bra i detta läge då de har oändlig mycket yta och är okänsliga för fukt. Mycket vatten fastnar alltså på den och rinner nedåt utan några problem. Men så länge trallen inte är uppvärm på undersidan kommer ju fukt att sätta sig där också, återigen på samma sätt som i krypgrund. "Trossbotten" ruttnar alltså förr eller senare.

När jag tänker på det, kanske man skulle öppna upp mellan husets krypgrund och trallens "krypgrund istället. Därefter utnyttja avfuktaren under huset för trallens upptorkning och bygga ett "riktigt" golv på altanen också.
 
Givetvis, blev helt fel när jag skulle skriva ner.

Plast mot marken och sedan kulorna. Sedan punkterar man plasten på de lägsta punkterna så vattnet kan rinna ut.

Det finns en film om detta på Youtube ifrån isodrän,
 
Jag är nu inne på att gör ett vår/höst isolerat uterum, golvet kommer antagligen bli en bjälklag med så mycket isolering som jag får plats. "krypgrunden" under kommer att kunna "kopplas till" boningshusets krypgrund som nu har en sobsorptionsavfuktare installerad. Denna kommer att kunna avfukta även uterummets krypgrund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.