Hej
Planerar att bygga till ca 45 m2 till vårt hus på 70m2. Huset har 1 plan + källare och byggt 1939. 1 plan är placerat ca 1 m över mark. Först tänkte jag bygga platta på mark för att komma ner en bit och få möjlighet till att halvt övre plan. Men hörde av grannar som försökt med detta och fick avslag pga tillgänglighet på första plan måste det finnas ramp ner till tillbyggnaden. Detta resulterar i att vi får bygga hög grund för att nå upp till samma höjd som plan 1. Vi funderar vidare på att försöka få in ett "loft" på halva tillbyggnaden. Det ska vara ett sovrum och ett badrum under den halvan med loft och vardagsrum i den andra halvan utan loft (högt i tak).

Jag skissar på att byggnaden blir ca 5 m hög från golvet upp till utsidan av taknock (ca 1 m högra än befintligt hus). Om jag räknar 2.40 rumshöjd bottenvåning, 30 cm mellanbjälklag och 40 cm för isolerat tak så får jag 1.90 cm kvar för rumshöjd på loftet på högst punkten. Tror ni detta kan funka att få bygglov för? Går inte med lägre än 2.40 i sovrum och badrum om jag förstått det rätt? Räcker det med 40 cm för isolerat tak?

Bifogat finns skiss. Kommentarer mottages tacksamt :D
 
  • Arkitektritning av enplanshus med källare och tillbyggnad inklusive snitt och bottenplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Matsdal7
  • Laddar…
I bottenvåningen gäller 240 cm. På loftets högsta del 210. (Reglerna finns i Boverkets byggregler BBR) Du kan antagligen spara några centimeter på mellanbjälklaget. Du har ritat in ett sadeltak på tillbyggnaden med samma riktning som den gamla delen. Detta kommer att se ganska märkligt ut. Jag tycker du skall fundera mer på takutformningen och hur den kan påverka loftets användbarhet.
 
  • Gilla
glinton
  • Laddar…
Tack för svar!

Får fundera på loftet och mellanbjälklaget, kanske går att få det att bli lite mindre än 30cm.
Angående sadeltak så har vi funderat några varv. Vi har resonerat att vi gör utbyggnaden bredare än befintlig byggnad och håller (sadel)taket med exakt samma takvinklar. Det gör att taket kommer bli högre, men hela tiden gå längst med det andra taket. Jag gjorde två enkla skisser tidigare. Förutom de två alternativen nedan så kommer jag inte på något annat vettigt. Kom gärna med förslag!

Idea 1 kom jag senare på att det blir svårt att få till då taket kommer "korsa" det andra taket, och eftersom det behövs överhäng så funkar det inget bra.
Det gråa är alltså existerande byggnad och blå markerar det tillbyggda.
 
Tycker att du tänker fel med taket, det bör gå på andra hållet. 10 meter breda takstolar utan bärande mellanväggar och öppet i nock är så vitt jag vet knepigt konstruktionsmässigt.

Pulpettaksvarianten är bättre, men ser enligt min mening knepig ut ihop med gamla taket. Men vrider du det så kan du ha pulpettak upp mot gamla nocken, vilket gör att du även kan ha vindslucka in mot gamla vinsten från loftet utan problem.
 
  • Gilla
glinton
  • Laddar…
ok! Viktig information om takstolarna. Tanken har slagit mig att lägga ett pulpet tak med höst kant mot det befintliga taket, men tänkte att det skulle se kontstigt ut, speciellt sett från med det gamla huset i förgrunden. Nu har jag tittat runt lite och man skulle kanske kunna göra så som det här pulpettaket, då kanske man till och med kan få till en halvvåning istället för ett loft.

Min tanke med sadeltaket var att det skulle bli i stil med det på bilden. Men gillar pulpet idén nu när jag fick se hur det kan bli.
 
  • Modern vit enplansvilla med pulpettak och stora fönster, person framför entrén.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålat hus med pulpettak och hög kant mot befintligt tak i soligt landskap med höstträd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Pulpettak med den höga delen vänd mot det gamla huset är nästan den enda möjligheten. Det du ursprungligen ritat får du av flera skäl inte byggnadslov för. Kolla också vad detaljplanen säger om högsta hushöjd. Fundera på om tillbyggnaden skall ligga symmetriskt i förhållande till det befintliga eller om den kan eller bör förskjutas något i sidled. Det beror givetvis på tomtförhållandena om detta är möjligt, men du missar möjligheterna till fönster på sidan, en mindre störande entré till det nya och en läskyddad uteplats i ett hörn.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
OK! Tack!
Jag har tidigare tittat på detaljplanen och vi får bygga tvåvåningshus (fulla våningar), exakt vad högst bygghöjd är vet jag inte. Ska kolla upp det.

Vi har kollat på att förskjuta tillbyggnaden i förhållande till befintliga, men så som det är nu (ca 1.5 m åt ena hållet och 1 m åt andra hållet) är nog det mesta som vi kan gå åt de olika håll pga tomten.

Visar en tomtkarta
 
  • Svartvit tomtkarta som visar fastighetsgränser, byggnader och mått för planering av tillbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi planerar alltså att bygga på den sidan där det står altan (upp och ner)
 
BirgitS
Så det har blivit två stora rum på övervåningen i stället för ett litet loft nu ;)

Kanske vända trappan så att det blir närmare från badrummet till trappan och den över hallen blir mer lättmöblerad när det inte är en trappöppning mitt i. Sen brukar väl pilen i trappan alltid peka uppåt.

Uppfyller badrummet tillgänglighetskraven?
 
Det ser allt väldigt högt ut, behöver bakväggen verkligen vara 189 cm hög?
 
Det är en överraskande snygg lösning med hänsyn till svårighetsgraden! Jag instämmer med det som BirgitS och Anna_H framfört. Konkret: Jag tycker att höjden på respektive våning skall sänkas med 10 cm, så att hela tillbyggnaden blir 20 cm lägre. Jag skulle spegelvända planlösningen på bottenvåningen så att vardagsrummet hamnar i syd och väst i stället. Det bör vara möjligt med samma mått. Inredningen av badrummet måste göras om så att det uppfyller tillgänglighetskraven i BBR. Sedan tycker jag också att du behöver fundera lite till när det gäller hallen på övervåningen, framför allt ljusförhållandena.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så det har blivit två stora rum på övervåningen i stället för ett litet loft nu ;)

Kanske vända trappan så att det blir närmare från badrummet till trappan och den över hallen blir mer lättmöblerad när det inte är en trappöppning mitt i. Sen brukar väl pilen i trappan alltid peka uppåt.

Uppfyller badrummet tillgänglighetskraven?
Tack. Jo, vi insåg att när vi ändå håller på så är det bättre att göra något ordentligt än ett litet loft som blir svårt att använda och en trapp som tar plats osv.

Vända trappan är ett bra alternativ som du föreslår, blir bättre med toalett och osv. Det som säger emot är att takhöjden kommer vara lägre när man kommer upp, nu ca 190 cm och har även fått förslag om att sänka, då blir det bara 180 cm när man kommer upp. Ska fundera på detta!
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det ser allt väldigt högt ut, behöver bakväggen verkligen vara 189 cm hög?
Du kanske har rätt, det är nog lite väl högt? Ska fundera ett varv till, men sänka 10 cm kanske på varje plan gör lite.
 
BirgitS
G glinton skrev:
Vända trappan är ett bra alternativ som du föreslår, blir bättre med toalett och osv. Det som säger emot är att takhöjden kommer vara lägre när man kommer upp, nu ca 190 cm och har även fått förslag om att sänka, då blir det bara 180 cm när man kommer upp. Ska fundera på detta!
Då blir det ju inte så bra, men se om du kan få till något annat, kanske en U-formad trappa som tar hela bredden av allrummet där uppe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.