Mors!
Jag bor tidvis i Thailand och har nu problem med ett AC-aggregat som läcker gas.
Har nu anlitat en firma som var här idag.
Hade pratat med dem tidigare och vad jag förstod sâ hade de ingen läcksökare.
Jag skaffade en själv frân Ali för 200 pix. Men den ville de inte använda. De pratar ju inte engelska sâ det är inte lätt att kommunicera. Ägaren däremot pratar bra engelska.
Men jag förstod nu att de skulle fylla nitrogengas.
Nu har jag förstâtt att de gjort som sâ. De har kapat rören ute, satt igen det grova och satt en ventil pâ det tunna. Inne har de kapat de bâda rören och kopplat ihop dem sâ de fâr ett slutet rör. Sen har de satt igen det grova frân elementet och satt en ventil pâ det lilla. Om jag sen har fattat det rätt sâ har de fyllt 400 (psi?=28 bar) i alla tre delarna och ska komma tillbaka efter 10 dagar och kolla.
Nu skulle jag vilja höra med er proffs, är detta verkligen ett bra sätt att felsöka pâ? I och med att det är en gömd innerdel sâ var det besvärligt för dem att löda där uppe.
Och sen dâ, de vet ju bara vilken del det är som läcker inte var exakt? Hur gâr de vidare uan läcksökare? Eller anser man att läcksööarna är sâ okänsliga? Jag tror i o f s att läckan är relativt stor och tycker den borde vara upptäckbar med läcksäkaren Om det har ngn betydelse sâ är detta aggregat ett Daikon pâ 24,000 btu, fyllt med 2,3 kg R22. R22 tömmer de bara rakt ut, gör man sâ i Sverige ocksâ?
 
R22 har varit förbjudet i flera år, så i Sverige måste alla såna anläggningar konverteras till något freonfritt kylmedia eller skrotas. Eftersom det har varit förbjudet i nya anläggningar sen 90-talet typ så är nog majoriteten av såna anläggningar så pass gamla att det inte lönar sig att konvertera dom.
Det är olagligt att släppa ut gasen i luften.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Man blir lite förbannad. Vi har ganska hårda regler inom EU vad det gäller handhavande av köldmedier, medan större delen av världen fullständigt skiter i det och släpper ut vad som helst.
Asien och USA är rätt stora miljöbovar i det här hänseendet. Vad som händer i mellanöstern och Afrika vill jag inte ens tänka på.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
L lordi skrev:
Man blir lite förbannad. Vi har ganska hårda regler inom EU vad det gäller handhavande av köldmedier, medan större delen av världen fullständigt skiter i det och släpper ut vad som helst.
Asien och USA är rätt stora miljöbovar i det här hänseendet. Vad som händer i mellanöstern och Afrika vill jag inte ens tänka på.
För svenska politiker verkar inte påverkan på miljön vara så viktig. Det är viktigare att uppfostra svenskarna och själva få känna sig "goda" och "kloka".
 
  • Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
För svenska politiker verkar inte påverkan på miljön vara så viktig. Det är viktigare att uppfostra svenskarna och själva få känna sig "goda" och "kloka".
Glöm inte känslan att känna sig orättvist rånad också.
 
Hej, du fick ju inte så mycket svar på vad du frågade efter.
De kommer att se i vilken del det läcker men en läcksökare borde ha gjort jobbet och behövs förmodligen i varje fall i slutänden. En enklare variant är såpvatten som ger bubblor vid läckstället när man stryker eller sprayar på det. Det är lättare att hitta läckan med kvävgas (Nitrogen) eftersom man får mycket högre tryck då.
R22 är ju inte tillåtet i de flesta länder nu men påverkan från ditt hushållsaggregat är inte stor jämfört med de industriella maskiner som används. Det är påfyllning som är förbjudet och naturligtvis utsläpp..
Det finns även en miljövänlig ersättare R422, som kan blandas och fyllas på i gamla aggregat men den finns nog inte i Asien.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.