Jag ska göra om ett litet sovrum till badrum. Rummet är 4 x 2 m med ett fönster i standardstorlek mitt på ena kortsidan och dörren till höger på andra kortsidan. Jag vill ha en fristående dusch, kaklad med glasvägg, toalett och badkar på ena långsidan och dubbla handfat med skåp på andra långsidan. Finns det någon gyllene regel för hur man placerar allt i förhållande till vartannat? Jag vill inte att det ska se ut som om man bara slängt in allt på rad. Jag funderar alternativt på att ha ett rejält badkar med duschvägg, för att inte få för trångt, men om det går att lösa vill jag helst ha separat dusch. Några förslag? Tack!
 
BrysselMaria BrysselMaria skrev:
Jag ska göra om ett litet sovrum till badrum. Rummet är 4 x 2 m med ett fönster i standardstorlek mitt på ena kortsidan och dörren till höger på andra kortsidan. Jag vill ha en fristående dusch, kaklad med glasvägg, toalett och badkar på ena långsidan och dubbla handfat med skåp på andra långsidan. Finns det någon gyllene regel för hur man placerar allt i förhållande till vartannat? Jag vill inte att det ska se ut som om man bara slängt in allt på rad. Jag funderar alternativt på att ha ett rejält badkar med duschvägg, för att inte få för trångt, men om det går att lösa vill jag helst ha separat dusch. Några förslag? Tack!
Är det på nedervåning eller övervåning? Har du sökt bygglov? Brf eller villa? Övriga badrum på planet?
 
SysterNett SysterNett skrev:
Är det på nedervåning eller övervåning? Har du sökt bygglov? Brf eller villa? Övriga badrum på planet?
Jag skulle kanske ha nämnt att jag bor i Belgien... Det är ett tvåfasadshus (kallas det här i alla fall, likt ett gathus i engelsk stil) från 1927 i stadsmiljö. Jag har inte sökt bygglov, tror inte att det behövs för det här ingreppet. Rummet som ska bli badrum ligger en trappa upp ovanför köket, så tillgång till vatten finns. Det finns ytterligare en toalett på samma våning men det här blir enda badrummet eftersom det existerande badrummet ligger i en del av huset som jag kommer att hyra ut. Tack!
 
BrysselMaria BrysselMaria skrev:
Jag skulle kanske ha nämnt att jag bor i Belgien... Jag har inte sökt bygglov, tror inte att det behövs för det här ingreppet. Rummet som ska bli badrum ligger en trappa upp ovanför köket, så tillgång till vatten finns. Det finns ytterligare en toalett på samma våning men det här blir enda badrummet eftersom det existerande badrummet ligger i en del av huset som jag kommer att hyra ut. Tack!
Ja, det är en ganska viktig punkt att nämna, det finns hårda (och bra!) riktlinjer för nybyggnad av badrum i Sverige. De måste då uppfylla tillgänglighetskrav.

Kan du rita upp en planlösning på rummet med de förutsättningar som finns, tex var du tänker dig ingående vatten, avlopp etc.

/Systernett
 
SysterNett SysterNett skrev:
Ja, det är en ganska viktig punkt att nämna, det finns hårda (och bra!) riktlinjer för nybyggnad av badrum i Sverige. De måste då uppfylla tillgänglighetskrav.

Kan du rita upp en planlösning på rummet med de förutsättningar som finns, tex var du tänker dig ingående vatten, avlopp etc.

/Systernett
Jag har inte kommit så långt... Jag diskuterar med byggarna hur vi ska göra. Jag tror att jag kan sätta ihop det som jag vill vad gäller vatten och avlopp men jag kanske är naiv... Jag återkommer!
 
Det är viktigt att veta om det finns restriktioner för vatten/avlopp pga golvkonstruktionen. Du kan ju inte göra så mycket annat än att ställa allt i rad. Flr placering av toa skulle jag föredra den i ett hörn så att jag har en vägg bredvid mig när jag sitter, fast inte i 45 graders vinkel. Där kan man då hänga upp toarullhållaren.
Finns det något trevligt att se genom fönstret när man sitter eller står och duschar? Nej, det var ju mitt i staden.
Hur tänkte du duschen? Svängbara glasväggar eller fastmonterade?
 
BirgitS
Badkar är ofta bra att ställa under fönstret eftersom det är svårt att ha något annat där.
Eftersom det lätt blir blött utanför en dusch är det bra om man kan komma till toaletten och handfatet utan att passera det blöta området.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.