Humlo
Hur orkar man med detta med att förlora budgivningar på hus gång efter annan?
Det är rätt sällan som jag springer på hus som passar vår familj och utbudet är minst sagt skralt , men när det väl händer och vi ger oss in i budgivning så vinner vi aldrig. Priserna rusar iväg och så har vi förlorat eller nått vår gräns. Vi har kollat runt i flera år och bor kanske inte så dumt nu heller, men det är ju detta med att få det lite större och mer anpassat efter min familj. Kommer den här köprushen någonsin få ett slut? Sista visningen vi var på hade 40 anmälda intressenter och vi fick knappt plats i huset vi skulle kolla på. :cry::worried: Sen förlorade vi budgivningen - igen. Suck!
 
''Vinterjacka ska man köpa på sommaren, badkläder på vintern''

Det kommer alltid en vinter, vi är ju inne på 7de året av högkonjunktur nu så statistiskt sett är vi nära. Håll ut och spara så du har krut. Titta på lite Warren Buffet videos under tiden, de kommer förändra ditt liv om du omsätter hans filosofi i verkligheten.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Va trist. Vad var det för objekt om man får fråga?. Kan tänka mig att om mycket som är rätt så blir det stort intresse. Samma med läget.

Vi har precis köpt och vi hade tittat sen i maj. Känner att de sista veckorna har varit utöver det vanliga. Det vara small med både objekt med framför allt intressenter. Lugnast var precis innan sommaren och vissa slutpriser talar för det också.
 
Här har utbudet ökat lite, men så har bjufors typ monopol och de har inte släppt ut några objekt under sommaren. Dock högt prisläge. Kanske lönar sig att kolla på objekt med större renoveringsbehov. Får ni ett sådant och kan ha pengar över till renovering så får ni det som ni villa ha det och helt nytt och fräscht
 
Har bekanta på flera håll som upplever samma sak. Rena skithus drar iväg till helt orimliga priser och folk på visningarna lallar runt helt okritiskt med Ernst viskande förföriska ord i örat på dem. Sist jag följde med dem var ett typexempel. Hemmapulad el som såg livsfarlig ut, englasfönster i sovrummet, en grävd brunn som ingen annan än jag lyfte på locket till (inte en vacker syn kan jag lova) mm. Och det enda man hör är "och tänk dig att tända i vedspisen och stå här och steka kantareller..."
Går väl an för ett torp, men detta påstods vara permanentbostad och priset rusade iväg.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Fruktsallad
Jag känner igen detta precis. Sjuka priser och många spekulanter. De flesta kollar bara runt på ytskikten och verkar inte skrämmas av att huset kräver totalrenovering från grund till tak.
Själv har jag slutat tro på att detta ska vända utan det kan i bästa fall stanna upp en aning så priserna ökar långsammare. Kanske krävs det att boräntorna blir för höga för att folk ska ha råd att låna så mycket? Det värsta är ju att de nya bostäderna (bostadsrätter) som byggs nu är så otroligt dyra att de äldre blir ännu mer poppis hos spekulanterna. Jag vet inte hur man ska tag på ett hus utan att ruinera sig, eller behöva flytta till inre Norrland. Just nu är det helt fel tid att försöka köpa verkar det som.
 
Humlo
Det vi tittar på är inte några konstigheter men antagligen sånt som många uppskattar. Uppvuxen trädgård. Många sovrum. Inte för nedgånget. Icke kriminellt område. :)
 
Vår känsla är att de husen som var i bra skick både inv och utv fick flest bud och priset triggades upp rejält, särskilt om det var bra inrett och gav en bra känsla. Detta ville vi undvika och Vi blev också enda budgivare på det vi köpte och slapp därför stressen. Huset besiktigads utan anmärkning utan det var nog tillfället att det var andra likadana hus som skulle visas kommande helger som gjorde kanske att folk väntade.
Finns små kostemika att göra inv och i trädgård men hellre det än att de trissas upp till orimliga summor med andra budgivare.

Kanske är det en sån ni borde hålla ögonen på?

För att beskriva hur skevt det är.
Ett annat område med likadana Radhus. innan sommarn gick ett som var i mkt bra skick/nyrenoverad för 3.5. En månad efter så säljs ett likadant för 3.2 som var ett vrak till hus invändigt. Det var renovering av toalett, badrum, målning, snickeri, flera brister/anmärkningar om fukt i vind/golv som behövdes. Visst man kanske är händig och tom har firma men ändå.
 
Inte för att jag nu ska vara en besserwisser men hur tänker folk egentligen runt detta.

En säljare vill sannolikt ha ut så mycket som möjligt för det man säljer och en köpare vill ju betala så lite som möjligt. Om det finns folk som anser sig ha råd att buda (eller kanske snarare kasta bort massa pengar) på de objekt som finns på marknaden så måste man ju rimligen få göra detta. .

Ernst eller inte Ernst är ju knappast intressant, det hela handlar ju om att köpa ett läge för den budget man har tillgänglig. För såvitt jag förstår är väl egentligen läget det enda du inte kan förändra med pengar (efter att du har köpt objektet). Allt annat handlar ju om vilken privatekonomisk situation man har och i många fall kombinerat med våra kära bankers riskaptit på framtida kreditförluster. Att folk kan olika mycket om hus, skick och renoveringar får man ju bara acceptera, så kommer det alltid att vara

Budgivningar är ju att likna med auktioner, det enda som skiljer är ju att du utan problem eller skamkänsla kan vara med och trissa upp priset på en egendom och sen kliva av utan några som helst konsekvenser. Du behöver ju inte ens skämmas för att göra detta.

Att bubblan så småningom spricker eller åtminstone pyser lite är ju känt för alla och det är bara en tidsfråga då tillgång och efterfrågan når ett jämviktsläge och därefter kommer att tippa över och då har vi en vändning. Men som det är nu och kanske på några års sikt så ser det knappast ut att komma någon större förändring.

Så avslutningsvis TS, att förlora budgivningar är nog sunt i förhållande till den egna privatekonomiska situationen, för du kommer ju knappast sitta där med en hus belånat till max och se räntekostnaderna skena iväg från dagen 1% till ca 5%. Det kommer svida hos många. Ett alternativ är ju att söka sig till områden där det byggs nytt (förutsatt att det passar familjen). Då slipper man ju oftast budgivningar fast inte spekulationsköp.

Som lite kuriosa så kan jag berätta att då jag själv köpte mitt första hus 1991 hade jag en ränta på 13.05%, vilket ansågs som bra, tiderna förändras:)
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Vilka storlekar tittar ni på? Kanske söka lite mindre som man kan bygga om till fler rum i framtiden på ett smart sätt som inte så många andra tänker på?
 
Det är som bekant väldigt tråkigt och frustrerande att gång på gång förlora budgivningar... Men, hamnar man titt som tätt i den situationen så har man antingen inte tillräckligt med pengar att"spela med" i förhållande till storlek, standard och läge eller så får man fundera på sin utformning av budget.

Att vänta på en kraschande bostadsmarknad resulterar ofta i uteblivet husköp och därigenom en "förlorad investering" och bostadspriserna bara ökar... Jag har själv suttit och kikat på objekt och tänkt "åfyf-n vad dyrt!!" för att sedan se samma objekt ett par år senare gå för x antal 100k/miljoner mer. Jag tror inte att bostadsmarknaden kommer gå baklänges i framtiden heller.

Med det sagt, håller jag dock absolut med om att man inte ska låna mer än vad man känner att man klarar av, vilket resulterar i att folk kanske får kika mer på billigare hus i mindre orter med tillhörande pendling...

Bara mina två korvören.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
kimf
Har inte läst hela tråden. Men vi letade hus i ca 2 år innan vi hittade rätt, och till sist van budgivningen. Kommer ihåg folk man pratade som sa "åååå va råligt, ni letar hus, verkligen spännande"
NEJ!!! det är inte spännande att leta hus, det är hopp och förtvivlan blandat med stress och brustna drömmar. Allt är borta när man hittar sin nya kåk och till sist vinner den där budgivningen. När ni väl gör det, kommer ni INTE ångra att ni inte van någon av de gamla budgivningarna, de husen var ju för dyra, eller rätt pris med inte det där perfekta huset för familjen.
Det kommer, men tar tid och är skit under tiden. Bara att bita i det och gilla läget.

Sen tycker jag att priserna spelar ganska liten roll om man redan har ett hus. Går marknaden upp 10%, får du 10% mer för ditt hus, men det du köper är 10% dyrare, och vise versa.
Rent generellt är det ekonomiskt "smart" att byta upp sig när marknaden går dåligt, och byta ner sig när marknaden är bra. Men verkligheten fungerar inte så, man ska bo i huset också. Tjäna pengar gör gemene man genom att arbeta och spara/investera. Bör gör man efter bästa förmåga i det hus man är villig att betala för.
Det är inte priset som avgör när man kan/vill byta till större/mindre, det är livssituationen med nyfödda, utflyttade, skildsmässor etc som avgör detta
 
Vi gav nyligen upp den här cirkusen efter att under cirka 5 års tid letat efter ett vettigt objekt.
Vår upplevelse var att de få hus som var intressanta gick oftast till ett orimligt pris (för oss).

Nu har vi turen att ha ekonomin för att bygga nytt, så vi har påbörjat den resan istället. Naturligtvis får man göra andra avkall med nybygge, men man får andra fördelar också.
 
Givetvis kan inte alla bo som de önskar. Man får ofta prioritera mellan läge, skick, storlek, pris, och alla andra parametrar. Själva köpte vi en "tillfällig" billigare och mindre bostad i ett sämre läge medan vi fortsatte leta hus vi hade råd med i de områden där vi egentligen ville bo. Det tog några år.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Det är fler som vill ha hus än vad det finns tillgängliga hus, iallafall i storstäderna. Då blir det maxat pris, inga konstigheter.
Jag brukar räkna med att slutpriset hamnar ca 30% över annonserat pris på hemnet, då vet man ungefär var det kommer sluta och behöver inte få drömmen krossad i onödan.

Intressant ändå vad folk betalar för renoveringsobjekt när totalkostnaden efter renovering inte sällan överstiger kostnaden för ett nybygge.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.