Kan den verkligen reflektera någon värme där den sitter där inne i väggen. Energibesparingen kan ju inte bli särskilt stor med tanke på hur liten en bastu ändå är, och hur kort tid den används.
Skulle det fungera som isolering i alla rum i huset? Eller är det något speciellt med en bastu eftersom man har högre temperatur där?
 
Kanske fel att säga "reflektera" det är ju inte direkt solljus.
En alu folie bör väl behålla värmen bättre än en svartfolie.

I övrigt kanske det är en säkerhets eller en kostnadsfråga
Man har en del eluttag i villor.


 
Ett alternativ till plast/alufolie är board 3.2 (oljehärdad) vilket förespråkas av Svenskt Trä naturligt nog. Se här: http://www.byggbeskrivningar.se

Själv körde jag med board 3 mm, ej oljehärdad, och jag tror o tycker att det funkar bra! Givetvis har jag frånluftsventil i taket på bastun, dessutom aktiv ventilation till FLVP + täljstensagg. + täljstensgolv som ger en fantastisk eftervärme.

Det är lite svårt i efterhand att orda om hur det funkar egentligen med board. En dag framöver lär jag riva min panel och då ska jag rapportera om vådan eller tillräckligheten att använda board! ;) :cool:

Difftätt tätskikt i bastun + diffspärr i ytterväggar kräver ventilerade luftspalter! Mkt viktigt! Annars blir det fuktstrul förr eller senare...
 
AndersG skrev:
Sedan kan man ju diskutera om diffspärr ens behövs, Tylö rekommenderar inte det.
[länk]
Enligt min åsikt är Tylö fullständigt ute och cyklar. "Bastun är husets torraste rum" skriver de???
Det ligger en hel del i vad Tylö säger! Efter bastubad så torkar eftervärmen upp det vatten som finns på golv och väggar, visst blir den relativa luftfuktigheten högre under tiden men med rätt ventilation så torkar det snabbt upp. Förr satte man alltid en spygatt i bastun för att få bort vattnet på golvet detta är helt onödigt eftersom eftervärmen snabbt torkar upp ev fukt på golvet efter att man slutat basta.

En bastu har periodvis när bastun svalnar högre luftfuktighet men att säga att det är ett vått rum är fel även om man badkastar på väggarna och aggregatet.

Tror att diffspärr skapat mer fuktbroblem i verkliga fall än utan, och som ClasseClas säger så måste man vara noga med luftspalt om man har diffspärr i både bastuväggen och i ytterväggen.

Tylö har väl varit i brannchen sedan 60 talet så att det kastas vatten där lär inte vara någon överraskning för dom och skulle det vara problem med att inte ha diffspärr så skulle inte dom våga rekommendera den lösningen.

/Patrik
 
Avlopp på golvet är en nödvändighet om man skall "basta på riktigt". Det slabbas med vatten, en del hamnar vid sidan av aggregatet och en del hinner inte förångas otan rinner ner under aggregatet. Dessutom kanske man vill blöta sig själv och bänkarna. Golvet behöver stå emot vatten och ha golvbrunn. Däremot tror jag att den fukt som tränger in i väggarna nog också hinner torka bort mellan bastningarna om man saknar fuktspärr. Men jag har satt folie (plast). Känns säkrast så.

Kontentan av den här diskussionen verkar vara att aluminiumfolie är tillåten i Sverige.
 
  • Gilla
ekholm1970
  • Laddar…
Jag är ändå skeptisk och väljer att tro de finska RT-korten. Att Tylö skulle ha rätt och alla andra fel verkar inte sannolikt.

Givetvis har du rätt i att felaktigt utförda fuktspärrar kan orsaka problem, dvs att ev mellanrum måste ventileras
 
arny skrev:
Avlopp på golvet är en nödvändighet om man skall "basta på riktigt". Det slabbas med vatten, en del hamnar vid sidan av aggregatet och en del hinner inte förångas otan rinner ner under aggregatet. Dessutom kanske man vill blöta sig själv och bänkarna. Golvet behöver stå emot vatten och ha golvbrunn. Däremot tror jag att den fukt som tränger in i väggarna nog också hinner torka bort mellan bastningarna om man saknar fuktspärr. Men jag har satt folie (plast). Känns säkrast så.

Kontentan av den här diskussionen verkar vara att aluminiumfolie är tillåten i Sverige.
Självklart måste golvet stå emot vatten, men har man ingen tröskel så kan man lika gärna raka av vattnet till intilliggande dusch som till ev spygatt.

Anledningen till att jag är skeptisk till spygatt är att jag sett ett flertal fuktskador vid spygatters inlopp till golvbrunnen.

/Patrik
 
Detta kommer ifrån Beijers hemsida, bara inte Tylö som tycker att Folie inte behövs :

Fråga: I er byggbeskrivning av bastu så har ni ej bastufolie utan endast hårda träfiberskivor. Räcker det och när har man då bastufolie i bastun?

Svar: Bastun är ett mycket torrt utrymme, även när du kastar bad. Så någon fuktvandring från bastun behöver du inte befara. En väl isolerad bastu behöver ingen fuktspärr. Bastuvägg mot yttervägg, där ska finnas ca 15-20mm luftspalt mellan bastuvägg och husets yttervägg. Isoleringstjocklek 70mm.

Den enda gången som du använder bastufolie är om du nyproducerar ett hus och du vet att det ska vara en bastu då ersätter man den vanliga åldersbeständiga plastfolien mot en bastufolie. Då man alltid bygger en bastu som ett rum i rummet är det ingen risk.
 
Dehar nog fått detdär med "mycket torrt utrymme" ifrån att bastun aldrig används :)
 
Hur är det med spygatter i bastu? Jag trodde att det var ett krav? Men det är alltså snarare ett riskmoment?

mvh
David
 
Håller med. Vårt golv blir inte nämvärt varmare i bastun.
 
Haas. skrev:
[quote author=diziz link=1143993764/0#22 date=1144407409]Bastun är ett mycket torrt utrymme, även när du kastar bad.
Plockade fram min gamla bok i termodynamik, och räknade litet.
Just nu står hygrometern i bastun (som alltså mäter den relativa fuktigheten) på 47%. Vid temperaturen 20 C har jag mättnadsånghalten 0,01729 kg/m3, vilket ger 0,47 x 0,01729 = 8,1 gram vatten per m3 luft.
Då jag badar i 80 C brukar (den relativa) luftfuktigheten vara 12-15%. Tabellen ger 0,2933 kg/m3 vid 80 C => 0,12 x 0,2933 = 35,2 g vatten/m3 luft.
Fyra gånger mer vatten i luften vid bad, alltså! Litet väl mycket högre vattenhalt för att kunna avfärdas som ett "mycket torrt" utrymme av tillverkarna.
(Vid 20 C kan alltså inte luften innehålla mer än 17 g/m3 - då är den relativa luftfuktigheten 100%)

- Haas.[/quote]
Vilka fina uträkningar. Men man måste tyvärr utgå från den faktiska tiden som luftfuktigheten är så hög i bastun. så fort du slutat kasta vatten på stenarna så sjunker luftfuktigheten drastiskt, både genom att det ventileras bort och genom kondensbilldning på väggarna och ev fönster. När du inte kastar mer vatten på stenarna så kommer eftervärmen göra att luftfuktigheten i bastun sjunker till en väldigt låg nivå, vilket gör att all ev fukt som har kondenserat mot väggen eller som finns som fukt på golvet kommer att sugas upp (förångas) för att fylla ut det underskott av fukt som finns i luften just då oavsett temperatur på golvet. Bastun är ju bara fuktig under den timmen som du badar men den har en ganska hög temperarut under en lång tid efteråt.
På samma sätt fungerar ju vårat torkskåp, vi tillför varmluft som suger upp fukten ur kläderna och transporterar den där ifrån..
Att detta fungerar utan att det blir mögelpåväxt är att man måste tilföra ny luft som kan bära med sig fukten ut ur bastun "mitt hus möglar ju inte bara för att det har regnat på det" Nä den fukt som kommer in i trät torkar upp när solen skiner pga att luften då inehåller mindre fukt och suger upp fukten i fasaden.
På samma sätt så möglar inte väggarna i mitt gamla hus som helt saknar fuktspärr utan där får fukten vandra igenom åt det håll där luftfuktigheten är minst för att sedan ventileras bort. Mögeltillväxt blir det bara om man stänger in fukt och om den inte får möjlighet att ventileras bort ex bakom en felaktigt monterad bastu folie.

Jag tycker väl ändå att båda byggteknikerna är fullt fungerande utförda på rätt sätt men att Tylös är den bättre då den är mycket enklare att bygga.

En tanke som slår mig är också att tylö bygger sina basturum som de säljer för flera 10 000 kronor/styck över hela världen enligt tekniken utan folie och fuktspärr. Om det inte hade varit en fungerande konstruktion så hade dom fått så många reklamationer att dom gått i konkurs.
Och slutligen AndersG vill jag bara säga att med den totala värmemängd som tilförs bastun och den totala fuktmängs som tillförs så är bastun ett mycket tort utrymme då värmen transporterar bort fukten därifrån. Om man har byggt enligt Tylös princip och inte blivit lurad av någon annan konstruktion i alla fall ;)
 
Personligen bygger jag hellre enligt konstens alla regler än att spara in och ta en medveten risk. Tylö har säkert räknat ut ur man kan bygga billigaste möjliga bastu, utan att bli stämd av alltför många kunder. Att man sedan säljer över hela värden, till länder där man inte har en aning om hur man badar bastu är ju inget argument eller hur?

Det är även litet komiskt att se på Beijers hemsida där de säger att man måste ha fuktspärr på ett ställe och att man inte behöver på ett annat.

Om man badar bastu på riktigt, dvs flera timmar och kastar bad så att det blir duktigt fuktigt i bastun så kommer det att pressas ut fukt i isoleringen. När man väl har fått in fukt där så torkar den mycket långsamt, säkert så långsamt att du får mögel förr eller senare.

Hur det fungerar kommer naturligtvis att bero på hur ofta du bastar. Det är naturligtvis en himmelsvid skillnad om du bastar en gång i månaden eller tre gånger i veckan.

Det är naturligtvis upp till var och en att tro på den "gud" man önskar. Man kan tro på Tylö eller man kan tro på den samlade finska vetenskapen.. Se länkarna på min bastusida, eller varför inte:
http://www.kuluttajavirasto.fi/user...52&lmf=8473&id=10178&mode=readdoc
 
Vi kör med luftspalt och masonit enligt direktiv från konstruktören. Däremot har vi fortfarande ångspärr i ytterväggen.

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.