Frysen i sommarstugan har fått några stora bulor innåt, precis som det varit vaccum inne i skåpet.
Vad kan anledningen vara? Hur dra ut dem ?
Svårt visa på bild, men när kyl o frys står bredvid varandra syns skillnaden tydligt. Vit frys med inåtbuktade bulor på dörren som av vakuumeffekt, bredvid en jämn yta som kontrast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Hade lika själv :: du har fått fukt och vatten i dörren , inget att göra åt bara skrot ,
om du är händig , går att skruva bort plasten , om byta isoleringen men brukar inte bli bra
 
Jag kan tänka mig att sånt där kan uppstå om man öppnar frysen med stor kraft direkt efter man stängt den, det brukar ju vara ett helsikes undertryck som håller emot då.
 
Y
Jag har också fått så, fast kan ju bero på att min electroluxfrys suger tills dörren imploderar efter att man stängt. Tog upp detta med fabriken som sa att jag kunde få en backventilsats och var tvungen att borra ett hål i baksidan först för kunna montera detta.
- Inte för att dörren lär bli slät igen men...

Testa att ta sån avlopploppssmock som man rensar avlopp med, kanske går att dra ut plåten med den.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
A
Det händer ibland att skumisoleringen krymper och tar plåten med sig
 
L Liteavvarje skrev:
...
om du är händig , går att skruva bort plasten , om byta isoleringen men brukar inte bli bra
Har du provat nån gång? Hur går det till, att skruva bort plasten alltså?
 
L
Under tätningslisten sitter det väldigt massa skruv , man måste vika undan listen bra mycket
sen det där med plasten , är skåpet av äldre typ så kan den vara spröd så ta det lite försiktigt
allra helst när det bara är några skruvar kvar
 
A
Sitter väl inga skruv på denna modellen???
 
L
electroluxaren skrev:
Sitter väl inga skruv på denna modellen???
Hur har dom då satt fast innerdelen på dörren , är den limmad ? vet du hur den sitter ?
 
L Liteavvarje skrev:
Under tätningslisten sitter det väldigt massa skruv , man måste vika undan listen bra mycket
sen det där med plasten , är skåpet av äldre typ så kan den vara spröd så ta det lite försiktigt
allra helst när det bara är några skruvar kvar
Jag har bytt många dörrar av denna typ, även listen. Aldrig sett några skruvar men jag skall kika nästa gång ...
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Jag har gjort det oxå , men ett tag sen ;), då var det skruv , men nya tider ,
nya montagesätt :) till det bättre eller sämre vet man inte
 
Varför måste moderna vitvaror vara så enastående usla?
 
BirgitS
Fotografen Fotografen skrev:
Varför måste moderna vitvaror vara så enastående usla?
Därför att en så stor andel av köparna är på jakt efter billigast möjligt, kollar på prisjakt letar upp billigaste stället det går att köpa någon som ser tillräckligt snyggt ut och uppfyller en minimal spec, varpå återförsäljare och distributörer vänder sig till tillverkarna och säger att ni måste tillverka billigare så att vi kan sälja era produkter. Det var annorlunda förr när man fick vända sig till den lokala vitvaruhandlaren för att köpa en vitvara och var man inte nöjd med produkten gick man tillbaka och klagade, varpå vitvaruhandlaren förde det vidare uppåt i kedjan, och då fick man en god cirkel som strävade efter lite problem.
 
  • Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
Tyvärr är det så idag som BirgitS skriver, många konsumenter tittar bara på priset och köper därefter varpå tillverkare hänger på. För ett antal år sedan var Cylinda, Husqvarna och ett flertal andra tillverkare inriktade på kvalitet, svensktillverkade och prisvärda produkter, de låg i den högre prisklassen och konkurrerade inte med budgetsegmentet.
Med krav på högre vinster och marknadsandelar från aktieägare och investmentbolag så började även våra kvalitetsmärken sälja i låg/mellanprisklassen, först med enklare maskiner utan finesser och senare maskiner tillverkade lite varstans i europa för att under senare år importera från bl.a. Kina.

Sedan har detta tyvärr inte varit nog i det vinstdrivande utan även svenskproducerade produkter har idag så billig elektronik som man vågar stoppa i dem och det är ofta väl uträknat hur länge varje del i t.ex en modern vitvara skall hålla.

Förr i tiden så räknade man ut livslängden på samma sätt, kanske inte lika exakt men la alltid till en del extra för att det skulle hålla och tänkte på att det finns de som aldrig byter t.ex filter eller glömmer byta påse osv. Även ren misshandel av maskinen räknades med för att det skulle en kvalitetsmaskin klara.

Sedan tror jag även att våra moderna regler och krav på energisnålhet är en stor bov i detta, idag jagar man vikt och storlek tillsammans med lägre kostnader i en ond cirkel som jag tror ingen vet var den slutar.

I jakten på energisparandet så rekommenderas det att byta ut gamla "energislukande" elprodukter mot nya för att spara energi, men hur mycket energi har använts och vilken miljöpåverkan har tillverkningen av den nya energisnåla produkten ?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.