För lundafamiljen Heiberg-Brandt är både miljön och ekonomin goda skäl för att investera i en solcellsanläggning. Men de har också varit noga med att välja solpaneler som fungerar estetiskt med husets nylagda tak.

Du kan läsa artikeln här: Installerat solceller från Japan med inbyggd tunnfilm
 
Coolt! Jag har ett väldigt gammalt hus där solceller på taket skulle förstöra ganska mycket av det estetiska intrycket. Kul att se att det finns alternativ (även om dessa inte heller helt skulle passa in).

Kanske blir det installation ändå - svaret på frågan "lönar det sig med solceller" bör ju bli: om inte ekonomiskt just nu så ja, för mina barn.
 
Hur ser livscykelanalysen ut för solpanelernas utsläpp?

Vattenfall räknar t.ex med 66g CO2 per kWh för sina solceller vilket är 16ggr hörgre utsläpp än kärnkraft som har lägst CO2 utsläpp med 4,01g per kWh
https://www.vattenfall.se/elavtal/energikallor/elens-ursprung/

Är det inte bättre för tunnfilmspanelerna är de möjligtvis bra för ekomomin men inte för miljön
 
  • Gilla
SimonThn
  • Laddar…
M
T toolman77 skrev:
Hur ser livscykelanalysen ut för solpanelernas utsläpp?

Vattenfall räknar t.ex med 66g CO2 per kWh för sina solceller vilket är 16ggr hörgre utsläpp än kärnkraft som har lägst CO2 utsläpp med 4,01g per kWh
[länk]

Är det inte bättre för tunnfilmspanelerna är de möjligtvis bra för ekomomin men inte för miljön
Solcellerna har ju en fast kostnad i CO2 per tillverkad cell. Menar du per 1kW paneleffekt eller vad? Slå ut den mängden över antalet producerade kWh över hela livstiden.

I reportaget går inte siffrorna ihop. Cellerna har producerat 6700kWh/år. Investeringen är 157000kr. Med ett elpris på 1.4kr/kWh blir det mer än 16 års återbetalning. Att en del är betalat med skattemedel gör ju inte saken bättre, 35% reduktion ger ca12år om allt fungerar som det ska utan skador eller utbytta reservdelar. Är kapitalkostnaden inräknad?

Hur förändras effekten över tid? Är panelerna lika effektiva efter 15 år*? Hur länge håller utrustningen, både paneler och inverters.

*(Verkar som att förlusten inte är så stor. typ 0.5%/år. http://energyinformative.org/lifespan-solar-panels/ )

Det är kanske ändå rimligt att investera. Det bör bli bra avkastning över tid trotts allt. Frågan är hur mycket fel man kan tolerera innan det blir en förlustaffär.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Det vore intressant att veta vad de kan sälja in överskottselen för i framtiden? det avgör ju hela investeringens lönsamhet. Jag är rätt så sugen på solceller men vill kunna ha en återbetalningstid på max 10 år och helst slippa behöva montera panelerna själv. När vi är där kan det bli affär
 
G
Jag förstår av texten att ni använde Implemententa Hebe, det gjorde vi oxå, väldigt nöjda.

17 kWp och vertikalt vindkraftverk på G.

/Gert.
 
Jag tycker han svarar ärligt om lönsamheten. Ofta får man glädjekalkyler blandat med att man tror det ska löna sig.

Man brukar räkna på att effekten går ner minst 1% per år.

Ett sansat exempel på lönsamhet (förlust)

http://nejdetkanviinte.se/solforlustkalkylatorn
 
O
Jag gjorde nån snabb enkel kalkyl på solpaneler och kom fram till att det var alldeles för lång tid innan man går jämnt ut. Jag tror att det är svårt att spara så mycket... Det är på vintern man förbrukar mest energi och då lyser solen som minst.

Sen gillade jag inte jämförelsen med en ny garageuppfart. Den kommer man naturligtvis aldrig tjäna in. Men det är inte tanken. En solcellsanläggning är däremot tanken att man ska tjäna pengar på. Då är tiden till break even intressant. Men man kanske ska se solceller som en investering till barnen?
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Excel
Går elpriserna upp sjunker paybacktiden, kul projekt. Jag skulle vilja ha under 10år payback innan jag väljer denna typ av investering.

Sen kan ju solel vara ett intresse, själv har jag en sportbil och den räknar jag ingen payback på :cool:
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Blir det vanligt så kommer ju elpriserna att dyka när solen tittar fram.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Nu har inte dessa paneler någon extra inbyggd "film". Typen kallas "tunnfilm" och det är tunnfilmslagret mellan glasen som är själva solcellen.
 
  • Gilla
fp01
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Hur ser livscykelanalysen ut för solpanelernas utsläpp?

Vattenfall räknar t.ex med 66g CO2 per kWh för sina solceller vilket är 16ggr hörgre utsläpp än kärnkraft som har lägst CO2 utsläpp med 4,01g per kWh
[länk]

Är det inte bättre för tunnfilmspanelerna är de möjligtvis bra för ekomomin men inte för miljön
Avancis CIGS paneler som tillverkas i Tyskland har ca 30g CO2/kWh. De är de jag kunnat hitta som har lägst CO2 påverkan idag.
 
Konstig rubrik, det är solceller baserade på tunnfilmsteknik jämfört med vanliga kiselbaserade solceller.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Micke64 skrev:
Solcellerna har ju en fast kostnad i CO2 per tillverkad cell. Menar du per 1kW paneleffekt eller vad? Slå ut den mängden över antalet producerade kWh över hela livstiden.

I reportaget går inte siffrorna ihop. Cellerna har producerat 6700kWh/år. Investeringen är 157000kr. Med ett elpris på 1.4kr/kWh blir det mer än 16 års återbetalning. Att en del är betalat med skattemedel gör ju inte saken bättre, 35% reduktion ger ca12år om allt fungerar som det ska utan skador eller utbytta reservdelar. Är kapitalkostnaden inräknad?

Hur förändras effekten över tid? Är panelerna lika effektiva efter 15 år*? Hur länge håller utrustningen, både paneler och inverters.

*(Verkar som att förlusten inte är så stor. typ 0.5%/år. [länk] )

Det är kanske ändå rimligt att investera. Det bör bli bra avkastning över tid trotts allt. Frågan är hur mycket fel man kan tolerera innan det blir en förlustaffär.
Min uppfattning är att 157 000 för 7kW är högt, men det var också för några år sedan.

Priserna på paneler och växelriktare har sjunkit ordentligt och numera är arbetskostnaden det stora utgiften.

Frånsett inkoppling av växelriktare mot elnätet , som kräver elektriker (behörighet) är det både tillåtet och möjligt att göra resten själv.

Oavsett är arbetskostnaden rotberättigad, och regeringen har nyligen aviserat att stödbeloppen höjs årligen till ca 1000 miljoner och andelen stöd per installation till 30% . Stödet beräknas på hela kostnaden.

Ekonomiskt kan man räkna med att med skattereduktion a 60 öre /kWh, utsläppsrättigheter a ca 10-15 öre/kWh och sedan nätnytta (från elnätsägaren) 0-5 öre/kWh och ovanpå det elpriset säljer du för ungefär lika mycket som du köper el. Sommartid har de allra flesta överskott av el.
 
När man talar om payback för sådana här anläggningar, eller när man tjänat in investeringen; är det inte nätkostnaden som är den stora, eller en väsentlig del av ett hushålls elkostnader? Och den kommer man väl inte undan även om man har solceller, eller går det på något sätt?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.