Vi har ett 7,7x20 m atriumhus byggt 1977 med platt papp-tak. Taket har en svag lutning inåt mot mittlinjen och det var tänkt att avvattningen skulle ske genom denna lutning till en hängränna i atriet (mittlinjen av huset). Men det funkar dåligt, det blir pölar på taket som medför risk för läckage mm.

Så vi avser lägga på en pulpet-kil ovanpå taket så att vattnet kan rinna av bättre och dessutom mot långsidan av huset där vi tänkt ha en lång hängränna med avvattning mot brunnar i var ände av huset.

Nu undrar jag om det finns något krav på lutning av såna konstruktioner eller om man kan ta t.ex. 4 grader (ger 55 cm lutningshöjd på vårt 7,7 m yttermått)?

Det blir papp på det nya taket också eftersom andra material antagligen ger läckage...
Max byggnadshöjd i området är 4 m enligt detaljplan.
Men så mycket vill vi inte lägga på.
 
Om du lägger riktig svetsad papp så är 4 grader en bra lutning.
 
Icopal har en vanlig papp som limmas och spikas som är från tre grader, så dina fyra ska nog gå även utan att svetsa.
 
OK, tack för råden.
Nu skall jag bara lista ut hur man skall ställa upp pulpet-takstolarna..

Taket är byggt av fabrikstillverkade "kassetter" som är 2,4x3,65 m och dessa är lagda på ytter- och mittväggarnas hammarband. Översidan av tak-kassetterna har kilformade balkar mot mitten (för en minimal vattenavrinning) och ovanpå dessa ligger sen 70x45 reglar c/c 600 som man spikat 12 mm plywood på. Slutligen är det papp ovanpå detta. Så här ser det ut i sektion:

Sektionsritning av pulpettak med reglar, plywood, papp och dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet är att det som är åtkomligt att ställa takstolarna på är de här 70x45-reglarna fast med plywood och papp emellan. Funkar det eller måste man ta sig längre ned i konstruktionen för rätt bärighet?
 
B Bo Berglund skrev:
Problemet är att det som är åtkomligt att ställa takstolarna på är de här 70x45-reglarna fast med plywood och papp emellan. Funkar det eller måste man ta sig längre ned i konstruktionen för rätt bärighet?
För att bedöma det behövs en längdsektion genom ytterväggen eller en annan skiss som visar hur de vertikala väggreglarna slutar.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Tyvärr ingår inga sådana vyer i de byggritningar jag fått tag på via byggnadsnämnden där jag bor.
Men jag vet att ytterväggarna är 45x120-reglar och upptill verkar de ha gjort ett 70 mm urtag och lagt ett 45x70 hammarband där. Detta för att ställa ner tak-kassetten på.
Sedan har de en uppstickande del av regeln som är 45x45 och avslutas med en liggande 45x45.
(Huset är byggt under miljonprogrammets dagar och det finns många likadana där vi bor).

Så kassetten vilar dels på 45x70-an och sedan ligger utstickande takfot på 45x45-regeln.
Det här ser man i bilden jag lade med. Hela tak-kassetten i genomskärning på tvären av huset ser ut så här:
Genomskärning av ett tak med beskrivning av komponenter som 45x120-reglar, 45x70 hammarband och takkassettens stödstrukturer.

Mitten ligger på den bärande centralväggen i vårt 20 m långa hus.
Spännvidden är drygt 7,7 m
 
En annan sak med detta bygge:
Ursprungligen var det ett papptak pålagt, men det började läcka på några ställen efter sisådär knappt 20 år, så vi fick lägga på nytt ovanpå. Då blev det nån sorts extra tät gummiduk eller liknande som har hållit tätt sen dess.
Men nu har jag upptäckt att denna beläggning har skrynklat sig och i uppbuktningarna har skarvar mellan våder öppnat sig på några ställen. I princip så är det lugnt eftersom det gamla taket ligger under och håller tätt.
Men i somras när det var torrt så att ingen pöl låg på taket upptäckte jag att vatten hade runnit emellan de två lagren så nu kommer det framsipprande om man går på taket när det är torrt utanpå!
Det känns som att på åtminstone 10 kvm är det vatten emellan lagren!
Det betyder att dessa lager är inte hoplimmade utan den senast lagda mattan ligger på den gamla med asfaltlim lite här och var bara (tror jag).
Fråga:
Hur skall man få bort detta vatten i samband med ombyggnad av taket till pulpet?
Jag vill ju inte bygga in vattnet heller och det lär inte ventilera bort genom kapillärspringorna på denna sida evigheten.
Men river man bort den yttre mattan så kan man ju ge sig på att det börjar störtregna...
 
Att riva hela vägen ner till väggelementen känns ju som en inte alldeles dum idé. Jag skulle nog akta mig för att bara bygga ytterligare ett tak ovanpå.
 
Om väggreglarna ser ut som det rödmarkerade så lär det inte vara något problem.
Detaljerad byggritning som visar väggregel markerad med rött, med mått och anvisningar för panel och underspikning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att få in vatten mellan flera pappskikt är inte helt ovanligt vid flerlagstäckningar. Enda säkra lösningen brukar vara att ta bort alltihop och lägga nytt.
 
Fast i detta fallet är det ju ett nytt tak som skall på ovanför de gamla lagren. Jag vill bara inte bygga in detta vatten...
Men hur får man bort det?
Skära upp det översta lagret och ta bort det?
Vad händer då ifall det börjar störtregna innan det nya taket ligger där?
Har just kommit fram till att det kan vara bättre utseendemässigt att bygga det nya taket som ett sadeltak, fortfarande med 4 grader. Det blir då betydligt lägre är pulpettaket.
Eller man kan ta större lutning med samma höjd.
Det blir dock mera komplicerat med avvattningen eftersom det rinner åt två håll då...
 
Varför har du snöat in på att du inte kan riva taket, utan ska bygga in det? Börja i andra änden istället? Vad vill du uppnå? Ett tätt tak med avvattning åt sidan. Lite takisolering kanske? Och vad har du för begränsningar? Takhöjd. Enhetligt utseende i området? Pengar? Väta under byggperioden.

Undantaget bygglovsbegränsingar avseende utseendet ser jag inget som talar för att inte göra om rejält. Tror inte ens att det är så mycket billigare att bygga ovanpå befintligt tak.

Väta under byggperioden riskerar alla som bygger, det är inte så farligt. Lite väta tål bygget, och i övrigt kan och bör du täcka med presenningar.
 
Jag skall inte bygga om själv utan anlita någon. Men jag vill förstå vad som skall göras och dessutom vilka begränsningar där finns för det jag vill åstadkomma.
Jag har ingen lust att riva befintligt tak för då öppnar man ju hela huset mot himlen....

Nu har jag kommit fram till att det nog vore bättre att sätta på ett sadeltak med låg lutning. Då blir det inte så högt på ena sidan och solen skyms mindre. Ser bättre ut än en sån där fågelholk också.
Avvattningen blir annorlunda då, jag måste ha hängrännor på båda sidorna av huset förstås.
Antagligen är det enklaste angående vattnet att jag föreskriver att byggaren skall ta bort 1-1.5 meter av det översta takskiktet på båda sidorna mittlinjen. Då kommer ev vatten att kunna rinna ner och sedan avdunsta alt. sugas bort.
Det nya taket ventileras ju så ev senare framsipprande vatten kommer att försvinna.
 
Ju mer jag tänker på detta desto trevligare verkar det med sadeltak med liten lutning.
Har skissat i Sketchup på hur takstolarna skulle kunna se ut (562 mm höjd från upplägg till nock, tillkommer råspont och papp):

Skiss i svartvitt som visar en takstolskonstruktion för sadeltak med svag lutning och mittstöd.
Tanken är att de skall vila på ytterändarna på det gamla taket som står på ytterväggarna.
I mitten satte jag dit en 75 mm tass för det är så mycket som det existerande taket lutar inåt mitten. Där finns alltså ett stöd från den bärande mittväggen i huset.

Hur får man fram rätta dimensioner på virket i dessa takstolar? Skissen gjorde jag med 45x195 reglar (det är skalenligt med 7770 mm mellan ytterändarna av basregeln. Ville se hur 4 graders lutning ser ut...

Jag har försökt att hitta nånstans där man kan räkna ut dimensionerna men utan framgång.
Finns en massa beräkningshjälp för enkla saker som tex tangens (hur mycket faller det med x grader på 1000 mm?), men inget för beräkning av takstolars dimensioner...
 
Tack för länken, har varit på deras sajt men utan att hitta rätt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.