Har inte upplevt att några plagg blivit blekta genom åren men vi använder det kanske bara 1-2 ggr/månad och det räcker. Används mest till träningskläder dock. Nån enstaka gång ibland körs maskinen även tom på 90grader med ättika.
 
Kör en tom maskin med ättika eller vanligt diskmaskinmedel.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom ättika bleker en del färger kanske man ska vara lite försiktig med att använda det allt för ofta till annat än vita kläder.
Eftersom ättika bevarar färger är det inget problem.

Om man dock har ättika i maskinen på kläder som är mycket nedsmutsat av något med mycket färg, så riskerar fläcken fastna.
 
själv har jag slutat med sköljmedel, det luktar gott men verkar kladda ned både tvättmaskin och tumlare... men kör man inte tvätt varmt ibland så visst kan maskinen börja lukta om man har luckan stängd... Ska prova ättika eller diskmaskinsmedel om det hjälper... Tål maskinen diskmaskinsmedel säkert (inte e-lux utan bosch)?
 
M
Bättre att köra varmt med lite mindre tvättmedel. Det är bakterier som gör lukten, och de dör inte av 40c vatten. Sen är ju ECO-lägena ännu kallare än vad tvättprogrammet säger. Det var väl nån i Råd&Rön som testat tempen på 60c tvätten i ECO-läge. Då var den runt 40c eller så.

Sen, precis som nån skrev ovan, låt luckan vara öppen. Annars surnar det snabbt inne i maskinen.

Vi kör 90 grader vittvätt typ 1 gång i månaden (normalt kör vi 60), och låter luckan vara lite öppen mellan tvättarna. Ingen lukt numera.

OBS, syror kan påverka gummipackningar i längden.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hade samma problem med våran maskin tills jag slutade med sköljmedel.
 
Tom maskin, Snabbprogram 15 min på 40 grader med en kapsyl munskölj funkar hos oss.
 
  • Gilla
karlsson013
  • Laddar…
Se i manualen i avsnittet om underhåll. Det brukar stå om extra åtgärder vid användande av sköljmedel, långt mellan varma tvättar och diverse annat.
 
Vill tillägga att jag kört flera metoder att få bort sur lukt där ättika var näst bästa metoden, sluta med sköljmedel är den absolut bästa metoden. Har inte använt ättika sen jag slutade med sköljmedel.
 
Efter att vår gamla maskins stank inte gick att stå ut med längre så blev det en ny. Den nya tömmer jag på ALLT vatten genom nödtömningen efter VARJE tvätt för att slippa mögel o lukt - kan t.o.m använda sköljmedel utan minsta problem. Har haft nya maskinen i snart 2 år. Ska prova diskmaskinstablett snart för att hålla maskinen ren - tack för tipset.
 
Kan tillägga att ättika inte gjorde gamla maskinen bättre
 
Hade en maskin som luktade skunk. Köpte rengöring för tvättmaskiner, hjälpte inget alls,
samma med ättika.
Körde 2 ggr med klorin i alla fack på 90 grader, och en utan, då var lukten borta.
 
A
D rob_t_j72 skrev:
Kan tillägga att ättika inte gjorde gamla maskinen bättre
Använd diskmaskinstabletter
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Kolla i gummi-listen mellan lucka och trumma. Ca 1dm bred på min maskin. Två spår med dräneringshål imellan. HELT KOLSVARTA!!! Vidrigt! Körde "Ta Bort" och en diskborste. Nu luktar det inte alls :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar hälla i klorin och låta maskinen ta in vatten och vispa runt någon minut sedan stänger jag av på knappen och låter den stå i några timmar innan jag slår på igen och låter maskinen gå klart. Då hinner medlet verka ordentligt.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.