Hej,
Har införskaffat ett Razberry 2 -wave kort som jag har lite frågor kring.
Vad är räckvidden på denna sändare?
Har testat lite med en enkel on-off brytare från Kjell (billigaste versionen) men upplever inte att den är alls nära räckvidd som min telldus.net
Är detta normalt?
Kan man montera extra antenn på Z-wave kortet?

Tacksam för svar - sitter i beslut om jag skall köra Telldus eller Z-wave, köpte den mest för att leka och testa lite..

Jag har min telldus till lite utebelysning som alltsomoftast inte tänds / släcks som den ska, men dessa brytare är utanför vad Z-wave kan klara...

Tips?
 
Z-waveprylar är licensierade och använder samma chip, räckvidden bör vara likvärdig mellan olika hårdvaruplattformar. Skulle säga att du kan räkna med en räckvidd på 5-30 m allt beroende på hur din miljö ser ut.

Rent krass skulle jag säga att det går att få till längre räckvidd med 433-prylarna. Du kan där lättare koppla på en extern antenn, och den lägre frekvensen kan ge lite extra räckvidd.
Det som ger Z-wave en fördel är att nätanslutna enheter kan agera som en repeater.
 
Hej,
När jag leker med min razberry och brytare får jag ofta 'connection lost' och avståndet är max 5 meter.
Har razberry bakom TV'n i vardagsrummet och brytaren i väggen i samma rum.

Om Razberry tappar kontakten med brytaren, försöker den då skapa om kontakten eller väntar den på nästa schemalagda event? (pågår det konstant utbyte mellan enheterna eller är dom 'tysta' när det inte skall ske en förändring?)

Mao - om jag drar ut kontakten, skall Razberry märka att den är urkopplad även om den inte försöker ändra status på brytaren?
 
Är inte helt säker på hur kommunikationen ser ut, men någon konstant pollning av mottagare har jag inte hört talas om. Det hade kunnat skapa en väldig oreda i radiomiljön om flera mottagare samtidigt hade blivit strömlösa.
Låter som inte helt optimal plats för din controller (bakom TV).
 
hej,
I nedan exempel syns att device ID:3 is back to life två gånger utan att vara 'Lost mellan'
Är det så att det behöver vara x minuter mellan uppdateringar och jag är för snabb när jag leker?
Är detta normalt?


Logg över enhetsstatus med tider: Z-Wave enhet återaktiverad, LED-lampa på/av och anslutningsförlust.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E etompau skrev:
Är inte helt säker på hur kommunikationen ser ut, men någon konstant pollning av mottagare har jag inte hört talas om. Det hade kunnat skapa en väldig oreda i radiomiljön om flera mottagare samtidigt hade blivit strömlösa.
Låter som inte helt optimal plats för din controller (bakom TV).
Hej och tack.
Skall prova flytta den lite och testa vidare.
Tusen tack för input -
 
Det skrivs ofta om problemet på olika forum. Verkar som om plåtskal på PIn skärmar av signalen.
Jag använder RPI3 med Aeotec Z-Stick Gen5 till mitt smarta hem som drivs av Domoticz.
Har 27 st. nätanslutna Z-Wave enheter (nätanslutna enheter repeterar signalen bästa vägen om nätet är optimerat) och 8 st. batteridrivna samt 8 st. 433 MHz enheter mot RPIn. Missar aldrig en överföring. Men man måste tänka på att radiosignaler går spikrakt. D.v.s. en vägg kan bli mycket tjock om signalen går snett igenom. Det är inte bara avståndet som räknas utan mängden material i den spikraka vägen.
 
Redigerat:
@HenFre
Ska man försöka ställa Aeotec Z-Stick Gen5 upp/ner ,jag har den montera liggande på min raspberry och upplever ibland att jag tappar sänd signal



Aeotec Z-Stick Gen5 monterad liggande på en Raspberry Pi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Affeunbk skrev:
@HenFre
Ska man försöka ställa Aeotec Z-Stick Gen5 upp/ner ,jag har den montera liggande på min raspberry och upplever ibland att jag tappar sänd signa
[bild]
Jag har monterat tassar på kortsidan och har RPI3 på högkant. Men det har jag gjort för kylningens skull. Den står på en nätverksswitch.
Men jag tror det viktigaste är jämnt fördelade nätanslutna enheter som repeterar. Som längst är det ca 25 m mellan RPI3 och den avlägsnaste enheten i garaget.
Använder mig av två Aeotec repeters på vägen ut. En på insida husvägg och en på insida garagevägg.
//Henry
 
  • Gilla
Affeunbk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.