Vi räknade med ett mellanboende och bor nu i en lägenhet sedan första april. Inflyttning i nya huset i början av december. Inte så roligt, men det är ju tillfälligt boende och man har något roligt att se fram mot och drömma om! Dessutom vet man vilka pengar man har att spela med, efter att ha sålt det gamla huset i god tid. Dessutom får man tillfälle att rensa ur gamla saker (alla dessa "kan vara bra att ha-grejor"), så det blir förhoppningsvis lättare att flytta nästa gång, till det nya huset.
 
Vi har ungefär lika bra tajming (flyttar in i nya huset i slutet av januari). Vi hade dock större tur med vårt tillfälliga boende (fick tag på en modern fyra ca 300 m från nya huset :))

Vi håller fn på att rensa bland gamla kläder och en aldrig sinande källa av "bra att ha prylar" och "kommer säkert till användning så fort man kastat saker" :p. Det ska bli otroligt skönt när den gamla villan är utstädad och man lugnt kan luta sig tillbaka och bara följa nybygget (huset levereras v38 ).
 
Hej !
Vi missade precis i vår planering. En vecka bodde vi (2 vuxna + en 7 åring och en 4-åring) på 20 kvm (fick låna en lgh. av en snäll bekant) , snacka om att väggarna kom närmare för varje dag som gick ! :)

Vi hade iallafall tur som fick ställa in våra saker i bottenvåningen på huset.
( Men det var inget självklart .... fick tjafsa lite först...)

Vi vårt förra husbygge planderade vi bättre och hyrde en lgh i 6 månader.

Lycka till !
Kicki
 
Känns lite bekant... Vi sålde vårt hus i Växjö hastigt pga jobb byte och flyttade upp till Järna 1 juli-03. Innan dess hade vi intensivt letat lägenhet men det var ca 1 års väntetid och det hade vi inte tid med. Vi bodde i 8 månader inneboende på 60 kvm utan egen ingång eller ytterdörr, bara en trapp upp från deras hall. Paret vi hyrde av var 70 plus och ni kan tänka er hur det var ibland när man har tre tonåringar som inte har samma uppfattning om när det ska vara tyst och släkt som övriga världen... ;D Så här efteråt var det nog den jobbigaste tid i mitt liv, jag gick ner fem kilo bara av att komma in i huset!!! Det ända positiva var att vi inte hade någon uppsägningstid och kunde flytta ut mitt i en måmad och bara betala halv hyra den månaden!
 
Vi fick jobb och flyttade 60 mil, för mig var det en retur till hemorten. Bodde hos mina föräldrar i ÅTTA :surprised: månader för att vänta ut ett hus som skulle bli till salu, vi har fyra barn, hund och katt. Inget hus blev till salu, köpte tomt och hyrde under byggtiden, 13 månader, möblerad sommarstuga på 70 kvm.

Håller nu på att gå igenom flyttkartonger och rensar bort råttlik och råttbajs, då flyttkartongerna stått i ett förråd på mina föräldrars tomt i två år och varit musbon... :(
 
Sitter i ung. samma sits. Nya huset färdigt först i december men flyttar till "tillfälligt" hus om några veckor.
Huset vi skall hyra ägs av en djurvän. Lite för mycket djurvän för min smak; 20 hundar samt ett oräknat antal katter! Trodde jag skulle svimma av lukten när vi kom in första gången. Mer hudskit än grässtrån på den s.k. gräsmattan. Man låter inte barnen springa barfota direkt...
Tyvärr (eller som tur var...) var detta det enda boende vi kunde hitta i området nära vårt hus så det var inte mycket att be för.

Skall åka dit några dagar innan inflytt med klorin och ättika för att göra rent. Med 4 småbarn och en fru som har bättre luktsinne än mig så är det bara att börja städa.
Man får trösta sig med att det ändå är en kort period av sitt liv...
 
Jag brukade tänka, när ja stog i "köket" (1 meter brett med två kokplattor och en ho och pytte-kyl) i vårt tillfälliga boende: "Det är en erfarenhet, jag kommer att ha nytta av den i framtiden". Vet inte om det fungerade men vi överlevde iallafall!

 
Lycka till! ;D Det kan bara bli bättre, tänk på det!
 
Tyvärr upptäckte jag att på liten yta så märks även lite leksaker väldigt mycket. Men jag kan le åt det nu ;D
 
Det blir väl alltid lättare om man har ett mål!!
som t.e.x ett nytt hus att flytta in i då kan man stå ut lite under tiden! eller

Det blev så denna gången!

Per
 
Vilket är vanligast eller vettigast när man bygger nytt och redan bor i hus? Att ha ett billigt mellanboende eller ha is i magen och bo kvar i sitt hus?

Tänk om ränterna stiger och fastighetsbubblan spricker under byggtiden. Plötsligt blir det nya huset dyrare och man kanske får betydligt mindre betalt för sitt gamla.

Usch, detta plågar mig mest just nu...

 
Och vi som ojade oss när vi riskerade att stå "bostadslösa" i 6-8 veckor!!!
vilket vi funderade på att lösa med en låååång semester på Mallorca i en hyreslght vi hittat där.

Hmmmm, men när man läser hur Ni andra har det så kanske vi ska skatta oss lyckliga.... nu när vi lyckats tajma det så att vi får nyckeln till nya huset v 46 och lämnar vårt nuvarande hus veckan därpå :D

..eller vågar man sticka ut och påstå sig vara bra på planering ;)
(då har man iaf fått ngn nytta av sin karriär som projektledare :))

/Mia

(Bör tilläggas att vi har 4 barn, så ojandet var nog ganska befogat)
 
Det där med planering ja, det är inte så lätt alla gånger. Vi bodde först inneboende hos sambons föräldrar i 5 månader innan vi hade fått vårt garage klart där en inredd övervåning på 55 kvm skulle bli vårt hem under byggtiden. Tiden gick och vi bodde där i precis ett år. Snacka om det var skönt att flytta in sedan i vårt "STORA" hus med diskmaskin, ett riktigt kök, stora ytor för de 4 barnen att leka på....

Nu i efterhand så förstår jag inte hur vi orkade, men man klarar mer än vad man tror...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.