Har en tvättmaskin som kan vara 2-3 år. Problemet är att tvätten, tröjor, handdukar och så vidare redan bara efter en dusch eller några minuters bärande ofta luktar lite unket. Hittade något på nätet om att dagens tvättmedel och sköljmedel tillsammans med låga temperaturer kan leda till att det blir kvar rester som kan vara grund till detta. Någon som varit med om något liknande och hur har ni i så fall löst problemet?

Finns det någon tvättmaskinsrengörning som man kan köra igenom som rensar ut allt?
 
Kör maskinen varannan vecka på 90c och en slurk klorin, då dör dem

Hjälper inte detta, känn på glasluckan mitt i ett 60 c program, är den kall kan din värmare ha pajat/löst ut, ring service eller laga själv.
 
Jag köpte tabletter på ICA.
 
Kör ni kulör 40 eller 60 grader ? 40 duger ofta inte. Hur hänger / torkar tvätten ?
 
T
Det finns rengöring att köra, exempelvis denna som jag använder ibland;

http://www.bosch-home.co.uk/store/c.../00311611?breadcrumb=washersanddryerscleaning

Men det viktigaste enligt mig är att regelbundet köra ett hög-temp program utan tvättmedel samt alltid ha luckan lite öppen när man inte använder maskinen, annars bildas det mögel av fukten och de gamla tvättmedelsresterna.

Det blev även mycket bättre efter att vi gått över till flytande tvättmedel då det ofta är ej upplöst pulver som börjar mögla.
 
Kör ättika i maskinen. Jag kör ca 1 dl i tvättmedelsfacket och 90 grader någon gång i månaden och slänger också i lite ättika med tvätten då och då.
 
  • Gilla
Chaly och 2 till
  • Laddar…
Ättika fungerar väldigt bra som SysterNett säger och om det är t.ex. sportkläder som börjar lukta illa efter bara ett kort tag så kan jag rekommendera att blötlägga även dessa i utspädd ättika innan tvätt. De blir som nya då.
 
Redigerat:
Moderna maskiner tvättar i en fingerborg pissljummet vatten och då blir det så här. Snålaste snålprogrammet är inte till för att användas utan för marknadsföring.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi använder också ättika, funkar jättebra.
Fungerar också på träningskläder som börjar lukta skunk så fort man svettas och blir varm i dom. Kör då ren ättika som förtvätt. Dessutom mkt billigare än specialmedel.
 
Vi kör alltid med knappen för två extra sköljning intryckt. Annars blir inte tvätten fräsch.
Precis som @Fotografen säger så är programmen så optimerade för att precis uppfylla standardkraven i laboratorietester med så lite vatten och energi som möjligt så det blir inte helt bra i verkligheten.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
kör oftast 40 grader kulörtvätt flytande via eller ariel och dragit ner tiden till ca 1.5 timmar i vår electroluxmaskin. 60 grader på lakan, underkläder och handdukar. Kör ni en sköljning efter ättikan eller bara direkt i med tvätt?
ungefär hur mycket ättika (24% antar jag) en matsked, en deciliter, en halv flaska?)

blir det stor skillnad?

körde några tomma 90-maskiner utan vare sig klorin eller ättika tidigare, vet inte om det gör någon nytta?

torkar i "tvättstuga" på linor med woods avfuktare som kör ner till 40% rh, torkar 3 st 7-kg-maskiner på ca 24 timmar
 
Vi brukar ha ca 1dl ättika i förtvätten. Ibland kör vi ättika i sköljprogrammet också men vi använder också alltid dubbelsköjning på alla program. Kläderna luktar inte ättika och sen vi började med det här sen några år tillbaka har vi aldrig haft problem med lukt. Kör dock inte jämnt med ättika utan med jämna mellanrum och lämnar sen alltid luckan och tvättmedelsfacket lite på glänt efteråt.
Med tre barn går den dock nästan för jämnan.
 
BirgitS
Eftersom ättika bleker en del färger kanske man ska vara lite försiktig med att använda det allt för ofta till annat än vita kläder.
 
ok så ni kör inte maskinen tom med ättika i förtvätten utan tillsammans med vanlig tvätt (under förutsättning att den inte riskerar blekas)?

sitter doften kvar både i kläder och maskin, den tvättas alltså inte in i kläderna? kan det då också variera från person till person hur doften märks? T.ex. någon som jobbar fysiskt och svettas dagtid får också även med nytvättat sämre doft i kläderna?
 
A
Flytande tvättmedel surnar
Electrolux skrev en bulletin för många år sedan
I korthet stod det att man lägger in ett par diskmaskins tabletter i trumman och kör det varmaste programmet
Detta rengör effektivt innandömmet. Dödar bakterierna mm.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.