Hela tomten hyvlades ner kraftigt. Jag har nu skyfflat ut matgjord över hela tomten. Allt matjord är trampad och utplanad så gott jag kan. Vad gör jag nu för att optimalt så fröna? Ska den vattnas, krattas, vältas eller något mer? Jag kan inte ordningen på allt så guida mig snälla så den blir så fin som möjligt.
 

Bästa svaret

L
Mycket jobb :: luckra upp jorden på ytan , så fröna , efter det ska fröna myllas ner , ta en kratta och fram och tillbaka med den så dom kommer ner i jorden , därefter inte helt fel att välta
( gallarevält ) , då blir fröna i kontakt med jorden , sedan vattna , massor ska vara sjöblött ,
kan inte få för mycket vatten , i 3 till 4 dygn , jorden får aldrig bli det minsta torr , då dör fröna
När gräset börjar komma upp till ca 6-7 cm klipper du högt ca 4 cm min , samla inte upp klippet , det är gödning , detta kan du fortsätta med hela hösten , då blir mattan bra
Det kan bli lite kala platser , men är bara att så i på dom platserna
PS Har gjort det själv och fungerat bra
 
Bra svar, de du säger låter vettigt.

Hur vattnar jag en så stor yta utan att gå på gräsmattan?

Huset är ett suteränghus och båda sidorna samt baksidan ska få ny gräsmatta.
 
Jag har en fråga här.

På fröpåsen jag köpt står det vattna varje dag.

Men hur länge ska jag vattna varje område för att jorden ska vara nog blöt?

Har sått idag och jag antar man får vattna mindre nu då natt daggen gör sitt
 
L
Till er båda , bara se till att det är riktigt blött ( syns då det blir sjöar på marken ) i minst en vecka , det tar så lång tid innan dom första stråna kommer upp , regnar det så behöves ingen vattning , sedan det med att gå på gör inte så mycket men kan vara mjukt , tycker ni att det blir spår ( för att mattan är mjuk ) knyt fast ett par plattor under skorna ( lika som snöskor )
 
Oavsett vad man sår så gäller det att jorden skall vara fuktig men inte blöt, absolut inte sjöblöt.
Ett litet frö ruttnar i för mycket vatten eftersom det behöver syre för att livsprocesserna skall starta.
 
  • Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
L
När det gäller gräs , så kan fröerna inte få för mycket vatten i början , har ni sett när dom anlägger gräs på golfbanor , där vattnas det dygnet runt i upp till 1 vecka , villamatta behöver inte ha vatten dygnet runt , men en indikation på vad som kommit till den
Vattning : solsken mycket vatten , det sjunker undan , mattan är blöt
: mulet ingen sol mindre med vatten , samma här mattan är blöt
: regn ingen vattning mattan är redan blöt
 
L Liteavvarje skrev:
När det gäller gräs , så kan fröerna inte få för mycket vatten i början , har ni sett när dom anlägger gräs på golfbanor , där vattnas det dygnet runt i upp till 1 vecka , villamatta behöver inte ha vatten dygnet runt , men en indikation på vad som kommit till den
Vattning : solsken mycket vatten , det sjunker undan , mattan är blöt
: mulet ingen sol mindre med vatten , samma här mattan är blöt
: regn ingen vattning mattan är redan blöt
Jo, det är just det dom kan få, för mycket vatten. Om golfbanor kan jag inget men en del om frön och rötter.
Du kan inte hitta ett såråd någonstans utan att läsa om hur viktigt det är med dränering. Man blandar olika tillsatser i jorden just för att bibehålla syret i den fuktade jorden. Vid övervattning slammar jorden igen och de små porerna i jorden som gör jorden luftig och syrerik försvinner. Varken frön eller rötter överlever särskilt länge i en igenslammad jord. Utan tillgång till syre så ruttnar det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Till er båda , bara se till att det är riktigt blött ( syns då det blir sjöar på marken ) i minst en vecka , det tar så lång tid innan dom första stråna kommer upp , regnar det så behöves ingen vattning , sedan det med att gå på gör inte så mycket men kan vara mjukt , tycker ni att det blir spår ( för att mattan är mjuk ) knyt fast ett par plattor under skorna ( lika som snöskor )
Fröna ska inte simma i vatten, då flyter de iväg...

Du ska vattna ofta och lite för fröna och jorden ska hållas fuktigt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Angående vattningen så kan jag inte göra mycket åt saken. Det ska regna i en vecka nu i övik. Efter det ska jag se till att jorden hela tiden ser mörk ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.