För en diskussion med en husleverantör om nyproduktion av villa ca 220-240 m2 i södra Skåne.

Som standard levereras husen med en FLVP (Nibe F750). Bad att få offert/produktionskalkyl med FTX istället och fick då Nibe F750+SAM40.

Om jag har förstått allt rätt så är SAM40 en tilluftsfläkt med varmvattenbatteri (som kopplas/styrs ifrån FLVP).

Men är detta verkligen ett FTX system? Får det mer till FXT eftersom återvinningen inte värmer tilluft.

Dock värms tilluften via FLVP med varmvatten.

Detta föranleder tre frågor:

1) Har ett FXT system lägre verkningsgrad än ett riktigt FTX?
2) Är skeptisk till att en Nibe F750 är tillräcklig för 240 m2 (spec Max 200m2), framförallt eftersom den även skall värma tilluft utöver att koka vatten till bad och golv. Tänker jag rätt att denna lösning är en "elpatron med ljudeffekt", dvs att tillskott ifrån Elpatron kommer att vara vanligt?
3) är det att föredra ett helt separerat ventilationssystem med LVVP+FTX istället för FLVP+T?
 
Hej, jag bor lite norr om dig, alldeles norr om Hallandsåsen.

Och vi har bara en luft/luft-varmepump för uppvärmning, samt ett FTX-system som ser till att värmen tas till vara och fördelas jämnt till sov- och vardagsrum.
Och så har vi naturligtvis en elektrisk varmvattenberedare.

Mer komplicerat behöver det nog inte vara här i Sydsverige.

Men vad ditt FXT-system är begriper jag inte riktigt.
Låter lite som att era leverantörer försöker krångla till sakerna lite grand :confused:
 
Benämningen FXT har jag inte hört förut...
Är det något annat värmesystem än värmd tilluft, typ golvvärme?
Om den räcker till eller inte och hur mycket elpatron det blir borde framgå av energiberäkningen. Ett nybyggt hus är ju ganska välisolerat, så det borde inte vara något problem rent tekniskt.
Hustillverkarnafföredrar FLVP eftersom den löser både ventilation, värme och varmvatten med en enda pryl (som dom säkert har bra mängdrabatt på) - Deras högsta prio är inte att din årliga driftkostnad ska bli så låg som möjligt. Därmed inte sagt att det är en dålig produkt, men det kan vara idé att räkna på andra alternativ, typ mark- eller luftvattenvärmepump.
 
Får väl erkänna att FXT är en egen sammanställning av FX+uppvärmd T (dock två separata anläggningar om än dockade).

NIBE SAM 40 är en tilluftsmodul framtagen för att kombinera återvinning av mekanisk frånluft med förvärmd tilluft (Vattenbatteri). Modulen är framtagen för att dockas mot frånluftsvärmepumpen NIBE F750.

På frånluften kokas vatten till värme och varmvatten. Tilluftsmodulen tar värme ifrån FLVP via vatten.

Får känslan av att ovan modul togs fram för att erbjuda ett FT system utan större extrakostnader för den som inte är insatt i ämnet (dvs genomsnittlig husköpare). Enligt specifikation ökar energiåtgången w/m2 med ovan modul istället för att ge någon besparing (således enbart ut komfortsynpunkt).

Förstår att hustillverkarna gärna säljer FLVP, en 60 cm modul som löser ventilation, värme och varmvatten till en låg kostnad. Med det sagt; inte samma som att deras intresse sammanstrålar med mitt gällande värme, ventilation och varmvatten.

Huset som skall byggas är ett traditionellt trähus i 2 plan på standard betongplatta med golvvärme (radiatorer på ovanplan). Nibe F750 FLVP som standard (FX).

Pga stor familj behövs ytterligare acctank/varmvattenberedare (Nibe VPB200 till ovan F750).

Får bara en känsla (utan belägg) att en FLVP blir för klen gällande SCOP/Värmepump och att jag därmed får nyttja direktverkande El till mycket av värmen/varmvattnet. Har därför snöat in på FTX samt LVVP (som borde fungera optimalt i Skåne).

Borde ge ett bättre inomhusklimat samt lägre energianvändning. En högpresterande FTX installation bör kräva litet tillskott ifrån en LVVP jämfört med eventuellt tillskott ifrån ren elpatron i en FLVP.
 
Klarar en f750 240kvm utan att även förvärma luft?
 
Det beror på vad man menar med klarar. Ett nybyggt hus med kravenlig isoleringsstandard kan den säkert värma med rimlig mängd eltillskott. Men, som sagt var, det måste väl finnas en energiberäkning som visar vilken förbrukning man kan förvänta sig?
 
Efter att ha surfat alldeles för många timmar på värmepumpsforum samt att ha räknat på F750 till mitt egna hus så tror jag det bästa i längden för dig är att köra FTX och LVVP alt jordvärme om det finns plats. Du kommer annars få spetsa med el större delen av den kalla årstiden och få värdelöst COP.
 
FTX med LVVP är klart att föredra ur energisynpunkt.

Ska man köra Nibe så är F2120 + ERS 10-500 ett bra alternativ eller köra berg/jordvärme.

Det finns även andra alternativa leverantörer där allt är ihopbyggt i en enhet där man kan få kyla på tilluften också.

Nilan Compact P serien är ett exempel på en snygg lösning. Vi kommer troligtvis köra Rec-indovent FTX+VP för att det är vad husleverantören föredrar.
 
Jag kommer också köra REC Indovent, deras RT Blue 4. Såg att de släppt en FTX plus LVVP kombination. Är det den du ska köra?
 
Ja precis, Var först inne på Nilan men REC är ju lite enklare att komma åt eftersom det är lokalproducerat ;)
Tycker det är märkligt att inte Nibe, IVT/Bosch etc har utvecklat ett helhetssystem. VIESSMANN har faktiskt en variant också men osäker på om dom har kyla
 
Ursäkta TS för att vi hijackar tråden lite. ;) Har du nån info om var REC köpt LVVP? Antar att de inte utvecklat den själv.
 
Inte mer än vad som står på hemsidan. Men gissar att det är från SPG Armatec som har samma ägare
Inverterstyrd dubbel skruvkompressor låter intressant
 
Nej, det går via husfirman och jag har inte några detaljerade prisuppgifter. Kontakta REC direkt och fråga?
 
C cfs75 skrev:
Detta föranleder tre frågor:

1) Har ett FXT system lägre verkningsgrad än ett riktigt FTX?
2) Är skeptisk till att en Nibe F750 är tillräcklig för 240 m2 (spec Max 200m2), framförallt eftersom den även skall värma tilluft utöver att koka vatten till bad och golv. Tänker jag rätt att denna lösning är en "elpatron med ljudeffekt", dvs att tillskott ifrån Elpatron kommer att vara vanligt?
3) är det att föredra ett helt separerat ventilationssystem med LVVP+FTX istället för FLVP+T?
En FLVP har samma princip som LLVP. Den återvinner energi från frånluften. Men den gör detta på ett väldigt dåligt sätt. Den lilla mängd luft som cirkulerar runt förångaren är inte tillräcklig för att omvandlingen av energin ska vara effektiv. Så att säga en FLVP återvinner energi i varmluften på ett alldeles ineffektivt sätt. Den lilla energi som återvinns duger knappast till en varmdusch resten kommer från elpatron. Så att säga en FLVP är en modern elpanna i mina ögon.
FTX däremot återvinner mellan 80-90%: LVVP omvandlar energin som finns i uteluften mycket effektivt till varmvatten. Så att säga du väljer helt rätt om du väljer LVVP plus FTX istället för FLVP och FXT.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.