Vi har en bostadsrätt på 36m2 med plankgolv i alla rum, som vi gärna vill behålla. Vi har dock ingen aning om hur man ska fixa till det, så hade väldigt mycket uppskattat tips och förslag på hur vi kan göra detta.

Det är främst tre saker vi vill åtgärda:
1. Gammalt lim/smuts mellan plankorna. Som syns på bilderna så kommer, vad jag misstänker är lim, upp hela vägen. Vilket gör att det inte ser så fint ut överlag, eftersom limmet är vitt/gult på vissa ställen.
20170828-113223-1.jpg
20170828-113157-1.jpg

2. Repor och andra skador.
20170828-131339-1.jpg
20170828-113427-1.jpg

3. "Fula"/ större skadade områden. En gammal fuktskada (åtgärdat) har resulterat i det som synns på bilden nedan. Golvet sjunker in lite just där, är lite mörkare/missfärgat.
20170828-113240-1.jpg

Har googlat runt lite, men då jag ej kan något om trägolv har det vart svårt att hänga med ibland. Uppskattar därmed alla tips ni kan komma med.
 
Slipa golvet, dock blir man inte av med djupare skador och är svårt att göra något som ser bra ut. Angående springor är ett snyggt alternativ att färsa upp dom och sedan lägga ner en avikande träslag som sedan slipas ihop med befintligt golv. På detta är det sedan ytbehandling, finns en del att välja på som olja och lack.
 
Jag håller med om att fräsa upp springorna är en bra idé, om du använder en handöverfräs med styrskena, annars vet ingen var det slutar. Att fylla i med ett färgmässigt avvikande träslag är också en bra idé. Det kan kombineras med fräsandet måttmässigt. Eftersom golvbrädorna är av gran är det ganska enkelt att plocka upp de trasiga och fälla in nya. utan att det syns. Skador på underliggande golvreglar bör kontrolleras och fixas i samband med det.
 
  • Gilla
AnnKatrine
  • Laddar…
H huggan skrev:
Slipa golvet, dock blir man inte av med djupare skador och är svårt att göra något som ser bra ut. Angående springor är ett snyggt alternativ att färsa upp dom och sedan lägga ner en avikande träslag som sedan slipas ihop med befintligt golv. På detta är det sedan ytbehandling, finns en del att välja på som olja och lack.
Med djupare skador, menar du dem som finns på punkt 2?

J justusandersson skrev:
Jag håller med om att fräsa upp springorna är en bra idé, om du använder en handöverfräs med styrskena, annars vet ingen var det slutar. Att fylla i med ett färgmässigt avvikande träslag är också en bra idé. Det kan kombineras med fräsandet måttmässigt. Eftersom golvbrädorna är av gran är det ganska enkelt att plocka upp de trasiga och fälla in nya. utan att det syns. Skador på underliggande golvreglar bör kontrolleras och fixas i samband med det.
Jag har sett det nämnas på flera ställen, vad menar ni med att fräsa upp golvet?

Att fylla i med avvikande träslag och sedan slipa ner det, är det i syfte av att bli av med springorna? Vi har inget emot springorna förutom att det inte ser fräscht ut i dem. Går det inte att fylla i med nått fog eller liknande istället?

Sen att byta ut de trasiga plankorna, känns som att det kommer synas ganska tydligt. Menar du att det inte kommer synas ifall man slipar, oljar/lackar efteråt?
 
När du har gjort rent springorna kan du antingen fylla dem med någon typ av nåtning (som ett båtdäck) eller sätta in tunna trälister, helst i avvikande mörkare färg. Utseendemässigt blir skillnaden inte så stor, men trä har ju bättre motståndskraft mot nötning.

Googla på överhandsfräs så kan du nog få se hur en sådan används.

Gran ändrar inte färg med åren lika mycket som fur. Om du har ett nyslipat grangolv och lagar med nya granbrädor kommer du inte att se särskilt stor skillnad. I synnerhet inte om man jämför med nuläget med missfärgade brädor.
 
J justusandersson skrev:
När du har gjort rent springorna kan du antingen fylla dem med någon typ av nåtning (som ett båtdäck) eller sätta in tunna trälister, helst i avvikande mörkare färg. Utseendemässigt blir skillnaden inte så stor, men trä har ju bättre motståndskraft mot nötning.

Googla på överhandsfräs så kan du nog få se hur en sådan används.

Gran ändrar inte färg med åren lika mycket som fur. Om du har ett nyslipat grangolv och lagar med nya granbrädor kommer du inte att se särskilt stor skillnad. I synnerhet inte om man jämför med nuläget med missfärgade brädor.
Nåtar man/sätter in tunna trälister innan slipning och lack i sånna fall?

Du menar att man skulle behöva slipa golvet först, sätta in nya granplankor, sedan fortsätta med lackering innan man slipar igen?

Som jag har förstått det, gör man slipning (grovt), lack, slipning (mjukt) och avsluta med lack.
 
M Mg123 skrev:
Nåtar man/sätter in tunna trälister innan slipning och lack i sånna fall?
Ja.
M Mg123 skrev:
Du menar att man skulle behöva slipa golvet först, sätta in nya granplankor, sedan fortsätta med lackering innan man slipar igen?
Nej. Sätt in de nya granbrädorna först. Slipa allt sedan.
 
J justusandersson skrev:
Ja.

Nej. Sätt in de nya granbrädorna först. Slipa allt sedan.
Har spenderat lite tid att ta reda på hur man tar ut golvbrädorna på bästa sätt, men hittar inga skruvar eller nått. Är det en bra idè att bara slita ut dem?

Hur säker är du förresten på att det är grangolv? Frågade på bauhaus, och de tyckte det var konstigt att det skulle vara gran, då furugolv är mycket vanligare.
 
Förr i tiden var grangolv vanligast vad jag har sett. Just det där tycker jag också ser ut som gran pga den homogena färgen och småkvistarna.
 
Som useless skriver, vad som är vanligast har varierat över tiden. Man kan nog på goda grunder ifrågasätta Bauhaus personalens kunskaper om trä. Jag vet att det är gran. Det syns tydligt på kvistarna och även på ådringen.

För att ta upp de skadade brädorna: Borra ett hål som har plats för ett sticksågsblad och använd sedan en sticksåg lite försiktigt. Brädorna är spikade i sponten så du kommer inte åt några spikar. För att fälla in nya brädor kan du behöva ta bort delar av spontningen. Bäst sättet att fästa en bräda är med skruv uppifrån som sedan döljs med plugg. Se nedanstående bild.

Illustration som visar hur en bräda fästs med skruv och plugg i en spontad träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.