Hallå!
Vi skall bygga ut vårt hus på landet och på det tekniska mötet begärde kommunen både utstakning och lägeskontroll. Jag tycket att det verkade underligt och frågade om det var pga att man ville försäkra sig om avståndet till grannen men svaret var att man ville att någon med "yrkeskunskap" mätte ut var grunden hamnar.

Vi skall göra en utbyggnad från en befintlig byggnad och inte mycket kan gå fel här. Vi utgår från befintlig grund och skall hålla samma golvnivå.

Jag googlade och hittade på Boverkets sida om utstakning och lägeskontroll en skrivning som pekade på att man inte bör begära utstakning och lägeskontroll om man tex.bygger på landet och man kan anse att byggherren kan utföra det själv.

http://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...e/byggprocessen/utstakning-och-lageskontroll/

Jag kontaktade min handläggare igen på kommunen och fick till svar att vi kunde hoppa över utstakningen men att de ville ha en lägeskontroll.

Frågan är om man vågar sig på att utmana dem igen eller om man skall ta detta och vara nöjd?
Jag kommer troligen att ifrågasätta det senare i processen. Man vill inte utmana ödet för mycket, en ilsk handläggare kan bli extrem nitisk om man utmanar den för mycket.

Joakim
 
Vi byggde ridhus med bygglov, trots att vi bor på landet. Men det var enormt viktigt för kommunen att mäta in detta på millimetern. Så de fick både sätta ut och kontrollera. Pengar helt i onödan men det gynnade kommunens sysselsättning.
 
Det är faktiskt lite lustigt att PBL nämner Utstakning men inte lägeskontroll. Lägeskontrollen har flera syften, dels för att bevisa att man byggt det man fått lov till och inte något annat med annan yta och på någon annan plats. Ett annat syfte är att få in byggnaden i Lantmäteriets och kommunens byggnadsdatabaser så att man har koll på hur många och stora byggnader det finns, var de ligger osv. Tjänar ju som taxeringsunderlag och mycket annat.
 
Det är kanske inte fullt så onödigt som man kan tro. Det bef. huset ligger kanske inte där skall enligt ritningarna. Ditt bygglov ger dig rätt att bygga på vissa absoluta koordinater, inte relativt nuvarande byggnad utan på en absolut plats.
 
Detta med exakta koordnater är väl lite som när excel kom i datorn - folk slutade försöka tänka matte och lät alla decimalerna vara. Om ett hus står på millimetern rätt så kan det knappast ha ngn betydelse. Varje är ska man redovisa vad man odlar och på vilken yta. Även om man låter fälten vara och bara odlar vall så riskerar man att detta ändras. Detta då man använder sig av flygbilder. För de som verkligen lever av vad marken ger kan detta vara kostsamt då det kan utgå straff om man har gjort fel. Det var enklare med mätkäpp!
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Det är inte ovanligt att huset står 20 - 50m från den plats det har på tomtkartan. Har du då en utbyggnad och följer bygglovet så blir utbygganden en fristående byggnad.
 
20-50 meter fel måste väl vara ovanligt?
 
Tjaaa. Vet att när mina föräldrar byggde fritidshus i början på 60 talet, så meddelade kommunens utsättare att han var agent för ett försäkringsbolag, och om man köpte försäkring via honom, så skulle det går bra att få huset placerat var man ville på tomten.

Tror att liknande saker är väldigt vanligt, kanske inte i täta villaområden.
 
  • Gilla
Joachim 1234
  • Laddar…
Vad jag kan se så har kommunen de senaste satellitbilderna och på lantmäteriet har man på situationskartan placerat ut ett tält vi haft på gården. Tältet är rivet. 20-50 m kan säkert stämma men kanske inte inom någorlunda tätbebyggda områden.

Borde man då inte begära en kontroll av befintligt hus först om man nu tror att det kan avvika så mycket? Jag kan ju inte göra utbyggnaden någon annanstans än i direkt anslutning till befintlig byggnad? Skulle se lustigt ut.
 
Du söker lov för bygge på en bestämd plats, den anges i koordinater, eller avstånd till olika gränser, och blir på så sätt absolut. Det är ditt ansvar att ha koll på om den platsen råkar stämma för att det skall hänga ihop med huset.

Om du bygger så att det hänger ihop med huset, men på fel plats, så följer du inte bygglovet. Placeringen i bygglovet är inte i förhållande till bef. byggnad.
 
H hempularen skrev:
Du söker lov för bygge på en bestämd plats, den anges i koordinater, eller avstånd till olika gränser, och blir på så sätt absolut. Det är ditt ansvar att ha koll på om den platsen råkar stämma för att det skall hänga ihop med huset.

Om du bygger så att det hänger ihop med huset, men på fel plats, så följer du inte bygglovet. Placeringen i bygglovet är inte i förhållande till bef. byggnad.
Men min utbyggnad är en tillbyggnad på befintlig byggnad. Du kan inte mena att tillbyggnader söks efter egna koordinater? De måste rent fysiskt sitta fast på befintligt hus. Om jag bygger en separat byggnad så fattar jag att en utstakning kan behövas. Om det är viktigt att byggnaden hamnar rätt.
 
J Joakimm skrev:
Men min utbyggnad är en tillbyggnad på befintlig byggnad. Du kan inte mena att tillbyggnader söks efter egna koordinater? De måste rent fysiskt sitta fast på befintligt hus. Om jag bygger en separat byggnad så fattar jag att en utstakning kan behövas. Om det är viktigt att byggnaden hamnar rätt.
Fast du kanske hade fått nej på bygglovet om befintligt hus står någon annanstans.
 
J Joakimm skrev:
Men min utbyggnad är en tillbyggnad på befintlig byggnad. Du kan inte mena att tillbyggnader söks efter egna koordinater? De måste rent fysiskt sitta fast på befintligt hus. Om jag bygger en separat byggnad så fattar jag att en utstakning kan behövas. Om det är viktigt att byggnaden hamnar rätt.
Jo, så har jag uppfattat det. Det är ditt ansvar att säkra att den placering du söker i bygglovet passar med din byggnad.
 
H hempularen skrev:
Jo, så har jag uppfattat det. Det är ditt ansvar att säkra att den placering du söker i bygglovet passar med din byggnad.
Detta skulle ju kunna utnyttja om e.g. vår detaljplan tillåter 1-planhus på 200kvm och vi har endast 120. Men tillåter endast ett extra gårdshus på 40kvm. Om jag då söker bygglov för en utbyggnad med medvetet felaktiga koordinater (och det inte upptäcks) kan jag ju då bygga ett 80kvm gårdshus ;)
 
Troligen inte, då ligger det snarare på dig att flytta den bef. byggnaden så det stämmer med bygglovet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.