Är det någon som har någon tillverkare av timmerhus att rekomendera? :)
 
forsgrens timmerhus är iaf väldigt bra.
byggde till 60m2 med samma profil som originalhusets.

huset kom i tid och vart klart nästan i tid... bara 2 v försenat.... kan väl anses bra
:p www.forsgrenstimmerhus.se
 
Vi har hört oss för med några som heter hjälmarstugan. www.hjalmarstugan.se

De tillverkar sina timmerhus i baltikum. Vi har fått hem en cd-skiva med bilder. Ser bra ut på bild i alla fall. Ska nog åka och titta på något av de sex hus de byggt i vingåkerstrakten.

Jureit: varför ska man satsa på timmerhus från baltikum. Priset? Kvaliten?

Övriga undringar: Vad är nackdelarna med ett timmerhus (alltså fulltimmer). Vad är fördelarna? Hur ska de isoleras? mm...???

 
Personligen tycker jag att det är snyggt om än lite förlegat med fulltimmer. Speciellt när de fundamentalistiska tongångarna börjar eka om att isolering inte behövs osv..

Det är fel. Visst ska det vara isolering om man vill ha ett komfortabelt klimat och ha någon form av kontroll över uppvärmningskostnaderna. Dessutom blir det lite väl rustikt att bara ha timmer på väggarna inomhus. kan vara snyggt i ett fritidshus men tråkigt i längden om man ska bo i huset permanent.

Timmerhusprincipen är annars helt suverän ur byggnadssynpunkt. Stabilt, tungt, går fort och lätt att bygga med ett aber - sättningar och rörelser många år efter att stommen är uppe.

Med de tankarna började vi vårt timmerhusbygge. Vi kör med en tunnare modell timmer och isolering på insidan. Timret är 90mm och innanför har vi 145 mm ekofiber i väggarna, samt ryggåstak med längsgående limträbalk med 400mm ekofiber. Timmerhus passar utmärkt för alla typer av grunder och vi har av olika skäl valt plintgrund.
Resultatet blev bra tycker vi - skönt klimat året runt utan plast och skit i väggarna - med bra driftskostnader. Bergvärmen gör väl sitt till naturligtvis, men vi gör av med 11300kwh per år inkl hushållsel, utebelysning, motorvärmare m.m.
 
Vi var också inne på ett timmerhus från början men vi fick reda på att kommunen var inte så vänligt inställda till timmervillor. Min sambos morbror bygger timmerhus och i hans kommun så jämnställer de en 8" timmervägg med en plankvägg ur isoleringssynpunkt. Han sitter med i kommunens byggnadsnämnd och han har fått tagit många fighter för just timmerhus. I vår kommun vill de att man ska ta och isolera alla väggarna och då tycker jag att mycket av känslan försvinner.

Men det här med att man måste ha isolering. Det beror väl helt och hållet på hur många tum stockarna är? Vi har hört att har man 8" så behövs ingen isolering för väggarna är så tjocka. Sen som jag skrev ovan. Att behöva isolering eller inte i praktiken spelar ju ingen roll om man som våran kommun jämnställer det med en plankvägg. Nu bor vi i o f i norrland med kyla och mycket snö, kanske har betydelse?

Så ta och kolla upp vad just din kommun har för normer angående timmerhus, ni kankse inte får bygglov?
 
Är isolering på insidan eller utsidan av timmerstommen att rekommendera?? Vad har det för praktisk betydelse, alltså bortsett från det estetiska??
 
På utsidan är bättre.
Det minskar risken för fuktutfällning vid timret.
Den dramatiska förändringen i temperaturgradienten sker i isoleringsskiktet, och lägre temperatur ökar risken för fuktutfällning.
Därför är det, teoretiskt, bättre att inneluften värmer stocken, och temperaturfallet sker utanför denna.´

Men det är teoretiskt, och KXII har säkert superargument för sin invändiga isolering som kommer att få mig att vilja sjunka genom jorden ;)

Eller hur din gamle krigarkung...
 
Nix skrev:
Men det är teoretiskt, och KXII har säkert superargument för sin invändiga isolering som kommer att få mig att vilja sjunka genom jorden ;)

Eller hur din gamle krigarkung...
Självklart. Det är mycket snyggare.


Nää. Det finns för- och nackdelar med båda alternativen,
Har man isoleringen på insidan så får man daggpunkten mitt i timret. Så förklarade gubben saken som satt upp min stomme. Det är mycket bättre än att få den i isoleringen. I själva verket ville jag ha mycket mer isolering i väggen än vad jag har idag , jag fick helt enkelt backa för gubben gav sig inte. Med 145mm skulle jag få den i timret, skulle jag ha 195mm som jag ville ha skulle den hamna mitt i väggen.
Hur illa det är? Ingen aning. Ett panelhus måste ju alltid få daggpunkten i isoleringen?
Fuktutfällningen du talar om är ju daggpunkten, där fuktig varm luft kondenserar mot något kallt.
Hursomhelst, andra fördelar är att man får släta, vanliga innerväggar om man inte timmerpanelar. Och ett trevligt timmerhusutseende på utsidan, som sagt.

Det finns fördelar att isolera på utsidan också, om man bortser från den märkliga diskussionen om daggpunkt.
Du får ju möjlighet att bestämma utseende på ett annat sätt på utsidan, panel, timmerpanel eller något annat. Den tunga stommen hamnar längst in och fungerar ännu bättre som värme-kyla-ackumulator. Och du får en innervägg som du kan skruva upp vad som helst på.




 
Det är så skönt att vara enig med folk!

Jag tror, precis som din "gubbe" att en mindre isoleringskaka invändigt är helt riskfritt. Dessutom sväljer jag argumentet med stockvägg utvändigt med hull och hår.
Jag tror inte på stockväggar invändigt som ytskikt.
Tror att man tröttnar ganska grovt efter ett tag.

Därför putsar vi våra...

Och ett panelhus får daggpunkten i isoleringen.
Det är därför man har tätskikt. Det fångar ju upp fukten från den i absoluta tal fuktigare inneluften.
Alltså är det bara den fukt som är i uteluften som är "i spel" och temperaturen i konstruktionen kan ju aldrig bli kallare än uteluften...

Och hur illa är det med fuktutfällning mellan stock och ekofiber???
Där går jag bet. Är det fukt under lång tid så kommer det naturligtvis att mögla och ruttna och ha sig.
Men vad är lång tid???
Och är det en risk här???

Kanske skulle varit mer uppmärksam på byggfysikföreläsningarna ;)
 
Fler funderingar från oss som börjar bli mer och mer sugna på timmer...

Timmerhus passar utmärkt för alla typer av grunder och vi har av olika skäl valt plintgrund.
Varför passar timmerhus utmärkt på alla typer av grunder? Hur skiljer sig i detta fall timmerhus från vanliga trähus?

 
cat_stevens skrev:
Fler funderingar från oss som börjar bli mer och mer sugna på timmer...


Varför passar timmerhus utmärkt på alla typer av grunder? Hur skiljer sig i detta fall timmerhus från vanliga trähus?
Jag gissar lite:
Beror inte detta på att syllstocken i sig bär upp konstruktionen, varför man bara behöver bära på vissa punkter. Gamla grunder är ju bara en sten i varje hörn, med lite stenar frilagda emellan.
Däremot är det inget som motsäger att man lägger den på en platta, eller på en lecamur.

Detta skiljer sig väl något från en vanlig korsregelstomme???

Det är i alla fall min analys
 
riktiga timmerhus bär som en låda.
alla väggar bär huset i hela sin längd och höjd.
förr dymlade man husen (slog i träpluggar för att hela huset skulle bära) numera drar man gängade järn rakt igenom timret som man skruvar uppe och nere.

golv stockarna ligger ovanpå nedre stocken på tvären över huset och takåsarna håller in gavlarna på längs.

resultatet blir att hela huset kan tex lyftas i ett hörn eller läggas på sida
 
Vi tog bort en fjärdedel av muren på långsidan och hälften på kortidan.
Huset hängde så i ett par månader, och sättningen var oerhört begränsad.

Inte att rekommendera, men coolt att det funkar.
 
mikasa skrev:
Är isolering på insidan eller utsidan av timmerstommen att rekommendera?? Vad har det för praktisk betydelse, alltså bortsett från det estetiska??
När det gäller timmerhus 23cm stock behöver inte isoleras, de flesta sätter väggar i sovrummet, när det gäller baltiska timmerhus de har erfarenhet då de har byggt timmerhus i flera hundra år
Det går att få handgjorda timmerstommar 26-34cm tjocka stockar för ca 4000kr kvm
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.