Hej,

Håller på o byta skåp samt diskho till min grovtvätt och funderar nu på hur jag ska koppla in tvättmaskinen till
nya rören som följer med ho'n.

Så här ser kittet ut som följer med ho'n
Översikt av ett installationskit för diskho som visar olika delar och kopplingar på en instruktionsmanual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


funderade på om jag kunde köpa den här och ta rör-delen där vattnet till tvättmaskinen ska kopplas på?
https://www.bauhaus.se/tv-vattenlas-flexi-pung.html

idag ser det ut så här
Under diskho med synliga VVS-installationer, inklusive vattenrör och avloppsrör, vid byte till ny ho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit plastavloppskoppling med en gren för tvättmaskinsutlopp på marmorbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vattnet rinner sedan ner i en golvbrunn (där även vatten från frånluftsvärmepumpen rinner ner), där av 2 rör i bild nr 2.
röret som går bakom vattenledningarna behöver vara 32mm

kanske blev rörigt nu..
tacksam för hjälp o tips :)
 
Varför inte låta kopplingen till ho'n vara och sätt ett tvättmaskinsavlopp på rör 2?
Om det nu ändå går ner i samma brunn.

Vit VVS-installation med vertikalt och horisontellt rör för koppling till avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erix0n
  • Laddar…
Du behöver inte köpa ett kit utan köp T-koppling, 1 meter 32 rör och själva "koppen" sedan får du mecka ihop så slangen får sin plats och rör nr 2 hamnar i läge med fall. Köp med dig några extra vinklar och skarvmuffar i fall du behöver :)
 
  • Gilla
erix0n
  • Laddar…
tack! jag testar det :)
 
kan jag återanvända slangen från tvättmaskinen o bara stoppa ner den i koppen?
 
L
Går bra , den har ju en krok på sig att hänga över , se till att den inte kan hoppa ur när det tömmer , tjudra den med något snöre , samt om den inte är full av sprickor och rackarns torr , då är det dags för byte
 
  • Gilla
erix0n
  • Laddar…
Den passar rätt i... brukar vara en flärp som skall vikas ned för att förhindra att slangen trycks upp vid tömmning.
 
  • Gilla
erix0n
  • Laddar…
Tack.
kroken finns dessvärre inte kvar (kastad av förra ägarna) men det verkar lira bra ändå, kört 2 maskiner nu.

men har ett annat problem :)
vatten låset som följde med ho'n är 40mm och skulle behöva en övergång till 32mm för att få rören dragna på bästa sätt.
Köpte en 40>32mm övergång men gissar att den är gjort för invändig 40mm, jag skulle behöva en som passar utvändigt på ett 40mm rör. Finns det? Andra lösningar?
 
  • Gilla
Turul
  • Laddar…
L
Alla rör räknas i utvändigt , sedan om övergångar , kan vara förminskning eller förstoring men fortfarande utvändiga mått
 
  • Gilla
erix0n
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
erix0n och 1 till
  • Laddar…
Tack!
Då ska jag ta en tur till Hornbach o se om jag kan hitta rätt :)
 
Dessvärre hade inte hornbach någon av ovanstående men köpte en 40 muff och sen en övergång från 40 till 32, good enough? Känns lite B o en skarv för mycket...
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.