Hejsan

Familjen är i behov av ytterligare bostadsyta p.ga barn. Så nu funderar vi på att konvertera ett befintligt uterum (byggt 2010) på en gjuten grund till bostadsyta. Grunden är 600mm hög över marknivå och vi ska undersöka om den är isolerad men upplevs torr och ”varm” så vi kan i diskussionen utgå från att den är isolerad.

Väggarna består idag av träregelstomme med väggreglar av 45x120mm c-c 600 mm.
Taket är uppbyggd av nockbalk samt takåsar där nockbalken är 115x315mm och takåsen är 56x225 c-c 1200mm med kanalplast på.


Ridge_shape_0_0.png

Min tanke är att byta fönster till riktiga samt att byta taket till betongpannor eller plåt samt isolera tak och väggar.

Min fundering är om jag har missat något i uppbyggnaden av isolering.

Väggar:

· Ytterpanel med luftspalt

· Vindpapp

· Befintliga 120mm reglar sadlas på för att få 170mm fyllning

· 90mm träreglar monteras horisontellt och isoleras

· Diffusionsspärr

· 45mm reglar monteras vertikalt för installationsskikt (oisolerat)

· Ytskikt Gips/panel


Tak:

· Då vi inte kan bygga taket utåt i någon större mån p.ga fönster ovanför nocken så har vi tänkt så här

· Yttertak betongpannor/plåt

· Papp

· Råspont

· Takåsarna 56x225mm isoleras med 195mm isolering samt 3cm luftspalt alt. 5cm luftspalt och 170mm isolering.

· Träreglar 45x90m läggs tvärs takåsarna och isoleras

· Diffusionsspärr

· Glespanel monteras som installationsskikt

· Ytskikt Gips/panel


Golvet:

Om plattan är isolerad så tänkte jag mig platonmatta och parkett (för att minimera nivåskillnader mellan golven)

Annars får man ta och bila upp isolera och gjuta nytt med ev. golvvärme


Tanken är att rummet skall användas som vardagsrum som i dagsläget är inträngt tillsammans med matplatsen.
Uppvärmning hade jag tänkt mig en luftvärmepump då vi ändå är behov av kyla i huset på sommaren.

Huset finns i småland

Är det något som bör ändras eller andra synpunkter?
 
Frågan är väl om takkonstruktionen medger den förändring du beskriver.
Ta kontakt med en byggingenjör och be honom beräkna vilka förändringar som krävs.
Jag skulle gissa på att såväl takbjälkar som nockbalk måste förstärkas/bytas.
 
Jo den kontakten ska jag göra innan man påbörjar något.
Enligt Moelvens beräkningsprogram samt byggbeskrivningar så ska befintliga dimensionerna uppfylla kraven för betongpannor med isolering och invändig beklädnad.
Det är inget jätte stort rum och tittar man på bilden i förstainlägget så är
B1: 2900mm
L1: 4000mm
Men kontakten kommer ändå tas för att vara säker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.