L
En sådan väg kommer att sjunka kraftigt i ytterkanterna av tunga fordon , tur ni inte har diken för då skulle vägen pressas ut mot dessa även av en personbil , grus i spåren kan hjälpa temperärt men inte i framtid då underlaget som synes består av åkermark , det måste till en botten som en del säger ,
Det är en hel del att tänka på , fram med penna och papper , räkna på kostnaderna för de olika förslag som kommit fram här
 

Bästa svaret

Töm på vintern när det är tjäle, så gör skogsbolagen.
 
  • Gilla
9999 och 1 till
  • Laddar…
Väger förresten en tom tankbil så mycket? Annars tänker jag att om man pratar med tömmaren så att bilen är tom när den kommer kanske kan hjälpa. Hur många kubik ska du tömma?
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
A andersda skrev:
Väger förresten en tom tankbil så mycket? Annars tänker jag att om man pratar med tömmaren så att bilen är tom när den kommer kanske kan hjälpa. Hur många kubik ska du tömma?
Den väger mellan 13-20ton beroende på storlek. Max lastvikt uppåt 15ton.
Det finns mindre modeller, sl garagesugar som är anpasssade för fettavskiljare etc i fastighetsgarage. Men den marknaden är kanske mindre hos TS.
 
  • Gilla
9999 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Har du grus på vägen eller inte?
Hej,
Vi har precis köpt stället. Förra ägarna hade inte bil så gräset tog över t.o.m. I däckspåren. Vi har trafikerat desto mer. Men jag ser att det finns grus där under gräset. Hur länge sedan är svårt att sia. Diken saknas.
 
Minireningsverk i stället? Känns som en vettigare investering.
 
Om man ska investera pengar så borde det väl vara bättre att lägga dom på vägen?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om ni kan klara er med en eller två tömningar per så boka in mitt i vintern eller mitt i sommaren
 
  • Gilla
9999 och 1 till
  • Laddar…
Efter goda råd i tråden och andra trådar så har jag nu beställt 2 lass grus 0-16. 8200kr ink moms. Tjejerna och killarna som kör grus är tydligen så skickliga att man knappt behöver gå efter med kratta. Vägen kommer att användas max 200 gånger per år av oss (i krypfart) och 2 gånger per år av tankbilen. Grus-bilen kommer samtidigt att fungera som live-test av vägens hållfasthet.
 
  • Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
Då blir det ju prefekt med en uppdatering av tråden sen.
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
A andersda skrev:
Töm på vintern när det är tjäle, så gör skogsbolagen.
Tack. Låter som bästa lösningen.
 
N Noseone skrev:
Då blir det ju prefekt med en uppdatering av tråden sen.
Jag håller er informerade. :)
 
useless useless skrev:
Om man ska investera pengar så borde det väl vara bättre att lägga dom på vägen?
Håller såklart med. Men min förhoppning är igentligen att inte investera. Jag vill ha en lösning som är OK, för lägsta möjliga utlägg. Men det lutar som sagt åt att testa med att bara lägga grus i spåren, så får vi se vad som händer.
 
Ser att en del grusbilar släpper av gruset bara i spåren, se bild. Klarar typ alla moderna grusbilar detta?
 
  • Grusbil tömmer grus i specifika spår på en byggarbetsplats omgiven av timmerstockar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.