C Centermonterad_tumme skrev:
Alla banker har personalvillkor, de anställda på swedbank har under ganska lång tid nu betalat 0.02% i ränta tex.
Icabanken är bara en förmedlare av lån, kreditgivare är SBAB, samma gäller ikano banks bolån, det är SBABs pengar som lånas ut.
Givetvis. Jag menade att just ICA-banken kanske inte så många är kund hos på samma sätt som en "traditionell gammal bank".

0,02% då är det förmånsbeskattat också?
 
martin43 martin43 skrev:
0,02% då är det förmånsbeskattat också?
Om vi antar att man får hela räntan ~2% blir kostnaden för förmånsvärdet ~0.6-1.2%.

Så om man är höginkomsttagare blir kostnaden 1.2%.

Med mitt sbab lån på 1.26% där 30% är avdragsgillt är min kostnad ~0.9%, alltså måste jag tjäna under 36000 - lån×2%/12 för att det skulle löna sig med personallån.
 
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
Nu kanske detta främst gäller omförhandling av lån men kan rekommendera "mitt bolån". Jag ruttnade på Handelsbanken som vägrade ge mer än typ 0.15% rabatt för ett år sedan. Skandiabanken och SBAB var då lägst och landade på 1.14% i ränta. Allt sköttes av mitt bolån.

Då rabatten gällde 1år är det dags för en ny runda nu bland bankerna men börjar med "mitt bolån" och ser vart ribban ligger.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
K
Ja, många börjar ju räkna med "färdiga" rabatter nu.
De måste ju på något vis "stoppa" folk från att vilja förhandla ;)
 
K
F Fredrik- skrev:
Nu kanske detta främst gäller omförhandling av lån men kan rekommendera "mitt bolån". Jag ruttnade på Handelsbanken som vägrade ge mer än typ 0.15% rabatt för ett år sedan. Skandiabanken och SBAB var då lägst och landade på 1.14% i ränta. Allt sköttes av mitt bolån.

Då rabatten gällde 1år är det dags för en ny runda nu bland bankerna men börjar med "mitt bolån" och ser vart ribban ligger.
Fick du lägre ränta än på SBABs hemsida när du fyller i räknesnurran?
Det påstås ju att man inte kan förhandla med SBAB.
Men fick du 1,14 så måste du ju fått mer rabatt.
Vad jag kan se på hemsidan så kommer jag inte under 1,32.
 
K Kirderf85 skrev:
Fick du lägre ränta än på SBABs hemsida när du fyller i räknesnurran?
Det påstås ju att man inte kan förhandla med SBAB.
Men fick du 1,14 så måste du ju fått mer rabatt.
Vad jag kan se på hemsidan så kommer jag inte under 1,32.
Det kan ha varit andra räntor för ett år sedan
 
Min upplevelse är att Mitt bolån varit rätt kasst. Jag har alltid kunnat få bättre erbjudanden själv än de kunnat mäkla. De ska väl äta de med antar jag.
 
R ribbones skrev:
De har flera brytpunkter. Vi har 4 lån. Ett är väldigt litet och när vi har amorterar av det kommer vi under en brytpunkt. Sbab sa att om vi amorterar av det lilla låna skulle ej räntan höjas på de andra. Men fotfolk är ju kända för att gissa lite när dom inte vet, så vi får väl se om ett par år.

(Avanza slog i taket, de kan inte erbjuda det lånet längre (om inte massor amorterar av sina lån))
Nordnet har nu lanserat ett liknande erbjudande. Rätt mycket kapital krävs dock men ända ned till 0.69% ränta.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Ja det var lägre än SBABs hemsida, fick samma ränta på Skandia men med kravet att jag skulle flytta "lönekontot" dit vilket jag inte "orkade".

Jag uppfattade då ivarje fall som att mitt bolån fungerade bra.
Kommer inte ihåg exakt men har för mig att SBAB och Skandia som hade samma och lägst ränta låg på ca 0,5% under absolut lägsta ränta som jag lyckades pressa ner SHB på som jag haft innan.
 
Det säger ju en del om SHB om inte annat, eller mig som förhandlare.
 
Uppdatering gällande mitt bolån.
Skicka in ansökan för 2veckor sedan och ingen hört av sig. Ringde och fick svar att dom är chockade med förfrågningar men fick direkt muntligt svar att SBAB ligger lägst och enligt deras räknesnurra så kommer min tidigare ränta på 1.16% höjas till 1.26%

Lägsta möjliga ränta SBAB skulle kunna ge är 1.16% men då måste jag öka belången.

Skevt system och konkurrens när det lönar sig att ta risk och låna mycket.
Jag väljer dock att betala mer i ränta och inte låna mer....
 
F Fredrik- skrev:
Skevt system och konkurrens när det lönar sig att ta risk och låna mycket.
Jag väljer dock att betala mer i ränta och inte låna mer....
Jag har lite samma problem, skaplig inkomst och låg belåningsgrad borde göra mig till en attraktiv (låg risk) kund, men verkar snarare göra mig till en rätt ointressant kund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.