I mitt kök, så har förra ägaren, någon gång runt 2000-2005 reglat ner innertak, (gips), och monterat 15st 45W 12V Halogenspottar (Dimbara) i två grupper (6st + 9st). De ursprungliga dimmerknapparna har jag bytt till zwave puckar för kanske 5-6 år sedan.

Idag hade jag tänkt byta alla till LED, i tidens anda (nåja!). Skulle precis åka iväg till IKEA och köpa deras dimbara LED:ar, som fått bra i Råd & Rön, när jag för första gången bara plockade ner en lampa och insåg att det inte var GU10 som jag trott under alla de år som jag bott här, utan 12V MR16!

Kikar jag upp i ett lamphål, så ser det ut som att man monterat en metallpotta genom att skruva denna i originaltaket, (10cm djup bara), och sedan reglat ner taket till pottans kant.

Efter att ha lossat några lampor, så hittar jag hur dom kopplat.
En av tre pottor är uppskuren, och bredvid ligger en Halotronic HTM 150 traf. från den pottan går det i slang tunnare EK(!) 0,75 om jag får gissa, till de två andra pottorna. 230 går i slang till nästa 230-potta.

Har inte inspekterat alla, men åtminstone en av dom hade rätt brända kablar (förmodligen legat emot lampan).
Pottorna känns för små för 45W, tycker jag spontant. I varje potta är armaturens ledare toppskarvad med en torsman, som ramlade av på några stycken när jag rotade (enkelledare vs flerkardelig ingen höjdare).

Så, om jag nu vill byta till LED - ska jag ditcha MR16, och köra GU10 istället, genom att dra 230 genom pottorna? Får man plats med GU10 på 10cm djup? Tror att jag kan använda samma hål, då det verkar vara ca 80mm dia.

Eller ska jag byta Halotronicarna till något annat och köra vidare med MR16?

Vad rekommenderar ni?
 
L
Ärr lite tveksam om GU10 armatur med kopplingbox får plats på 10 cm , kanske en omorganisation av ledningar och annat är det bästa och köra med MR16 dimbara lampor ,,
men då fordras dimbara eklektroniska trafos för dessa , tänk till hur det kan utföras
 
Prismässigt så blir MR16 med nya trafar inte så mysigt, så just nu är jag inne på att konvertera befintlig armatur till GU10, har beställt några GU10 socklar för att göra en test i en potta.
Kan bli för trångt, som du är inne på.
 
Sålänge armaturen inte bygger mer än kontakten bakpå lampan så borde det klara sig på 10 cm, GU10 Led finns ju dock i en massa olika längder där vissa garanterat inte kommer gå!

Varianterna i glas brukar vara kortare
 
L
Kopplingsboxen sitter monterad på armaturen med en skruv , går att hänga på sidan , inte så viktigt hur den är när man använder led , då ingen värme finns lika som halogen ,
( som bränner ledningarna upp till + 200C på glaset ) , däremot om du ändrar till 230 så måste du fixa jordanslutning på armaturen , tror inte dina befintliga är FI-märkta
 
Använder du GU10 måste boxarna de sitter i vara tillräckligt stora (godkända), eftersom man kan montera en ljuskälla på 50W+ där i (även om du tänkt sätta dit LED).

Är det inte bättre att hitta några snygga LED-armaturer (med fast ljuskälla) med lämplig hålstorlek och sedan koppla dessa i serie till två dimbara LED-drivdon?
Finns många prisvärda typ denna som även passar direkt i apparatdosa
https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-downlight-md-99-led-5w-vit500ma-ip44?category_id=835
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
L
Att köpa LED som är fasta , är som att lira på lotteri , köp i dag , i morgon finns dom inte längre nya modeller , då får man byta alla om en går sönder , klart man kan köpa så det finns i reserv ,
Det ska vara drivdon till LED och monteras för just dessa , i och med det så är anläggningen endast LED , och inget annat , om någon annan kommer in , byter ut mot halogen så är det upp till den att göra fel , demontering av drivdon e-t-c , det kan inte TS vara ansvarig för att möjligheten finns
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Varför ska man byta alla menar du? För att de ser annorlunda ut?
Därför ska man köpa en "vanlig standardmodell" så att man kan köpa något som ser likadant ut om den går sönder. En i reserv är också lämpligt. En del finns också med frontringar så att man kan transplantera dessa vid ev framtida byte.

Problemet är att det finns ju inget alternativ?
Antingen en helt korrekt GU10-installation med godkända boxar och värmetålig kabel för 230V, får man inte plats med det så gäller fasta LED.

Är det förresten ett problem att fasta LED går sönder? Om vi undantar de som går sönder inom några månader pga. att de var trasiga från fabrik (tex så att värmeavledningen inte fungerar), hur många går sönder sedan?
Med rätt drivström kommer de hålla länge, eftersom de inte innehåller några komponenter alls förutom lysdioden...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Det ska vara drivdon till LED och monteras för just dessa , i och med det så är anläggningen endast LED , och inget annat , om någon annan kommer in , byter ut mot halogen så är det upp till den att göra fel , demontering av drivdon e-t-c , det kan inte TS vara ansvarig för att möjligheten finns
Om någon senare bygger om rätt utförd fast installation är givetvis inte TS ansvar, men om TS utför en felaktig installation där man utan att ändra i anläggningen kan sätta i en 50W GU10 i ett litet utrymme som innebär brandfara är det TS ansvar.
 
L
Du har nog lite noja , nu är det så ATT TEKNIKENS UNDER MED OÄNDLIG HÅLLBARHET
HAR INTE INTRÄFFAT OCH KOMMER ALDRIG ATT INTRÄFFA , DÄRAV DET JAG SKREV
martin43 martin43 skrev:
Om någon senare bygger om rätt utförd fast installation är givetvis inte TS ansvar, men om TS utför en felaktig installation där man utan att ändra i anläggningen kan sätta i en 50W GU10 i ett litet utrymme som innebär brandfara är det TS ansvar.
TS har inget ansvar för efterkommande ändringar i installationer , sitter du i ett hus som du byggt själv eller har du köpt det , om du köpt det och förändrat något , har den gamla ägaren något ansvar för detta då
 
L
En ledarmatur på ca 7 W och den är stark , utvecklar en värme på ca +40C och kommer kanske att ge samma värme som en 10W halogen , 10W halogen är godkända att monteras utan luft omkring , direkt i brändbart underlag
 
L Liteavvarje skrev:
Du har nog lite noja , nu är det så ATT TEKNIKENS UNDER MED OÄNDLIG HÅLLBARHET
HAR INTE INTRÄFFAT OCH KOMMER ALDRIG ATT INTRÄFFA , DÄRAV DET JAG SKREV

TS har inget ansvar för efterkommande ändringar i installationer , sitter du i ett hus som du byggt själv eller har du köpt det , om du köpt det och förändrat något , har den gamla ägaren något ansvar för detta då
Nej, det var väl precis det jag skrev? TS ansvarar för att de installationer han gör eller låter utföra är korrekta, och GU10 utan korrekta "värmelådor" är inte rätt, även om TS själv sätter i LED så kan någon ovetandes senare stoppa i 50W halogen varpå skiten brinner upp. Att byta lampa i sockel är inte en förändring i installationen.

Vet inte om man kan komma undan med nån slags övertydlig märkning "max 10W" eller liknande.

Oändlig livslängd finns inte och behövs inte heller. Får man ut t.ex. trettio år av dessa spottar och sedan en går sönder, ja då kan det faktiskt vara OK att köpa nya...
 
L
Beror helt på vilken styrning som kommer till stånd , kan inte tänka mig att de han har inte fungerar eftersom de är som mest belastning 400W halogen och led blir 50W , och dimmers brukar ha en nedre gräns på 20W för att fungera , detta med att ovetandes sätta i något annat i armaturen , dom tankarna och framförandena är iof i en rätt riktning , men alla armaturer oavsett sort och utförande kan bestyckas med vad som helst i W och bli för heta , så där finns nog ingen oro på vad som komma skall i framtiden , tar du bara en ljuskälla och sätter i , eller ser du vad som sitter där och ersätter med samma sort , klart det finns dom som inte gör rätt ,
men det är många , inget som går att göra något åt
Sedan med att tro LED håller i trettio år är nog med en sanning av utopi , led har inte funnits så länge i konsumentledet och den utsträckning som nu är , den som lever får se vad livslängden är på dom
 
Jo LED har funnits väldigt länge. Fast inte som belysning. Men själva komponenten kan antas ha liknade beteende vad gäller fel, som andra LED lampor, och liknande elektronik. Det har funnits LED som signallampor sedan tidigt 70 - tal. Och de går normalt inte sönder.

De flesta halvledarkomponenter, LED är en halvledare går i princip inte sönder om de överlever sin "barndom", de första månaderna går en del halvledare sönder, pga mikroskopiska tillverkningsfel.

Annan elektronik som går sönder, rasar oftast för att olika stödkomponenter runt halvledarna blir gamla och även glappkontakter i form av lödningar som spricker är vanliga. Glappkontakten skapar strömstötar som slår ut halvledaren. Men rena åldringsfel i halvledare är väldigt ovanligt.

Nu är belysnings LED lite speciella, det ljus vi ser kommer inte ifrån själva lysdioden, utan från ett fluorescens skikt på LED ytan. LED ljuset som är enfärgat absorberas av fluorescens skiktet, som i sin tur lyser med många färger som ger vitt ljus. Och det skiktet slits med tid och temperatur. Så LED lampan kommer att lysa svagare när den åldras. Och det är för tidigt att säga så mycket om hur bra eller dåliga olika LED lampor är vad gäller detta. Men 10 - 20 år bör man kunna räkna med även för de sämsta, om de inte lyser dygnet runt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L
NU börjar det att dra iväg på tråden , med det ena eller andra inlägget , TS frågade lite snällt om det gick att gör a på ett annat sätt med LED , och det gör det , det finns ingen här på forumet som kan säga emot , för det har kommit fram att det följer alla regler att utföra på ett sätt som är helt säkert enligt värmesynpunkt och installation , varför hålla på att tjafsa om än det ena och andra , som inte har ett dugg med detta att göra .
Men ni kan ju fortsätta tjafsa med era synpunkter , att så får man inte göra för det kan något av det
Så till TS , du har erhållit en hel del här , bena ut , och gör som du från början tänkt dig
det finns inget som förbjuder dig att göra det , ( förutom det med elektriker på plats ) , oavsett vad någon annan säger inklusive mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.