Kreativa förslag och synvinklar mottages.

Vi planerar att bygga ett litet och enkelt 1,5-planshus på en kraftigt sluttande tomt (berg i dagen). Tomten lutar ca 2,5m över husets gavel (7.3m). Vi hade tänkt ställa huset på plintar. Se (a) i bifogad bild. Ett par andra grannar har byggt enligt denna princip, men detta var senast 2001 och rättsläget annorlunda enl bygglovshandläggaren.

Bygglovshandläggaren menar att volymen under huset, plintarna visuellt anses som en våning (medelmarknivån är >1,5m från första våningens golv). Vi har heller inte riktigt diskuterat om byggnadshöjden (max 4m enligt DP) skall räknas enligt väggarea/omkrets-metoden eller om en av fasaderna kan vara bestämmande. En gavel är placerad mot gatan.

För att lösa detta behöver man alltså fylla ut market intill huset och då behövs det muras. Handläggaren menar dock att det inte alls är säkert att man får bygga en mur (vi uppfattade detta väldigt negativt). Personligen känns det väl också som att huset skulle upplevas ännu större och högre och som om det hade fler våningar om det skall muras. Se (b) i bild.

Får inte en (eller flera) murar byggas blir ju tomten i princip obyggbar.

Förslag, ideér etc på hur detta skulle kunna lösas men samtidigt hålla sig inom detaljplanen och boverkets regler?

Schematiska illustrationer av ett 1,5-planshus på plintar vs. med mur på sluttande tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spränga lite i bakkant för att få ner huset lite kanske?
 
O
Det är alltså inte sutteräng utan Ni ska sätta plintar?
Om Ni väljer att bara sätta plintar så har jag svårt att köpa handläggarens resonemang om att det skulle upplevas som en våning. Men å andra sidan hur högt blir mellan hus och mark? hur mycket lutar det? Skulle det gå att bygga ett förråd eller är lutningen förstår så att takhöjden blir för liten?
 
  • Gilla
Ronnie Karlsson3
  • Laddar…
Jag tror att det har kommit något rättsfall i frågan. Det gällde då visserligen altan och höjd på den.


Jag har fått förklarat:

Tidigare ansågs alla byggnadsverk som var mer än 0,5m över mark som byggnad, och därmed del av byggarean. Sedan kom det ett rättsfall, som gällde en altan på 120 cm höjd, och det gick igenom, eftersom volymen under altanen inte ansågs vara användbar, och därmed inte en del av byggnaden.

Resonemanget handlade nog mest om ytberäkningar, men jag tror att det i samband med detta blivt större fokus just på volymskapande i bygget. Och därmed skulle en sådan här hög plintgrund kunna anses vara en våning.

OM de ogillar en så hög mur så skulle jag försöka med att ta halva höjden som mur, och halva som plintar. Och se hur det tas emot.
 
O Odjuret skrev:
Det är alltså inte sutteräng utan Ni ska sätta plintar?
Om Ni väljer att bara sätta plintar så har jag svårt att köpa handläggarens resonemang om att det skulle upplevas som en våning. Men å andra sidan hur högt blir mellan hus och mark? hur mycket lutar det? Skulle det gå att bygga ett förråd eller är lutningen förstår så att takhöjden blir för liten?
Handläggaren menar att vi skulle kunna ansöka om en fasadändring i framtiden och sätta igen mellan plintarna, då skapas en våning.

Men gissar att problemet med byggnadshöjd kvarstår - plinten är ju 2-2.5m i framkant så med en max byggnadshöjd på 4m finns inte så mycket var till själva huset.
 
B bossespecial skrev:
Spränga lite i bakkant för att få ner huset lite kanske?
Kanske enda kvarvarande lösningen. Har visserligen inte sett några nedsprängda enplanshus, men det kanske är vanligare än man tror.
 
H hempularen skrev:
Jag tror att det har kommit något rättsfall i frågan. Det gällde då visserligen altan och höjd på den.


Jag har fått förklarat:

Tidigare ansågs alla byggnadsverk som var mer än 0,5m över mark som byggnad, och därmed del av byggarean. Sedan kom det ett rättsfall, som gällde en altan på 120 cm höjd, och det gick igenom, eftersom volymen under altanen inte ansågs vara användbar, och därmed inte en del av byggnaden.

Resonemanget handlade nog mest om ytberäkningar, men jag tror att det i samband med detta blivt större fokus just på volymskapande i bygget. Och därmed skulle en sådan här hög plintgrund kunna anses vara en våning.

OM de ogillar en så hög mur så skulle jag försöka med att ta halva höjden som mur, och halva som plintar. Och se hur det tas emot.
Det här är intressant. Kan man kanske tänka sig att omgärda byggnaden med en altan och räkna BH från den (som om det vore marknivån)? Ska ställa lite frågor tillhandläggaren.
 
Det går att bygga i två etage och låta takhöjden följa sluttningen om du förstår. Lite mer komplicerat men då blir det enklare att klara medelmarknivån.
 
Att spränga för ett enplanshus behöver inte vara konstigt, det är förutsättningarna som bestämmer och alla hus har olika förutsättningar. Att bygga som Jonatan79 skriver och ta nivåskillnaden inomhus och låta huset följa marken kan bli riktigt fräckt. En annan fördel med detta är att tomten framför huset blir mer tillgänglig och bättre användar än om man skulle ha för stora nivåskillnader mellan hus och tomt.
 
Tack för alla svar här. Vi kämpar vidare med kommunen och har placerat om huset på tomtens planaste del och det ser ut att kunna fungera. Nästa steg är att lösa tillgänglighetskravet från parkering till entré.... Se separat tråd. :/
 
Hemmakatten
Den där tomten kräver ett sutteränghus för att komma till sin rätt. Att bygglovshandläggaren inte vill godkänna 2,5 m höga plintar har jag all förståelse för.
 
  • Gilla
Mikroben och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Den där tomten kräver ett sutteränghus för att komma till sin rätt. Att bygglovshandläggaren inte vill godkänna 2,5 m höga plintar har jag all förståelse för.
Sutteräng tydligen inte heller tillåtet. Anledningen till plintarna är att ett grannhus är byggt precis så (men enligt kommun var rättspraxis annorlunda då).
 
harry73
Jag hänvisar till följande rapport:
https://www.boverket.se/contentasse...-av-byggnadsverks-hojder-och-vaningsantal.pdf

Enligt Boverket kan man dela upp en byggnad i flera byggnadsdelar med var sin byggnadshöjd. Det kan man även göra om det är en lång sammanhängande byggnad på sluttande mark (så bara sluttningen gör att man delar upp byggnaden) Så handläggaren verkar ha rätt.
Men om jag ser hur TS ritar huset, sluttar marken längs husets kortsida och inte husets långsida, och då blir det svårare att dela upp huset i flera delar och ska man ta medelmarknivå.
Jag lägger till två urklipp ur rapporten:
Illustration av uppsplittring av en lång byggnad på kuperad mark i olika byggnadskroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av första undantaget för byggnads nedersta våningar med marknivå och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.