Jag vill sätta dörrar framför ett hyllsystem under en trappa vilken gör att överkanten blir lutande så jag kommer behöva såga formen på dörrarna. Jag vill gärna ha typ "ikea finish" på dom när de är klara.
Vad bör jag använda? MDF-skivor? Går dessa att såga hur som helst och sedan lacka?
Vilken lack / färg använder jag för att sedan måla?
 
Redigerat:
L
Blir nog knepigt att få till en snygg yta utan att lämna in till en lackverkstad , i övrigt så bör man nog en ganska stadig skiva till det , inte säker på att MDF håller kvaliten
 
S
S Skooda skrev:
Mdf blir bra till dörrarna och går att såga i den form du behöver.

Inga problem att måla mdf och få till ett kanonresultat, krävs bara lite tid och noggrannhet. Sågsnitten (kanterna) måste spacklas innan behandling för att få en slät yta.

[länk]

Täckfärg: jag köpte färgen på Colorama, Servalac aqua halvblank
Tack för svaret. Jag bestämde mig för att köpa en MDF skiva 16 mm för att testa lite med. Jag tycker den känns för tung och för mjuk, särskilt i kanterna. Det går ju knappt att ställa den på marken utan att kanten blir skavd. Dessutom är den ganska böjlig. Den känns för klen för att två gångjärn ska orka hålla upp dörrens vikt (ca 40 x 210 cm) utan att trasa sönder materialet.
Om jag vill komma så nära Ikeas garderobdörrar som möjligt är det då spånskivor jag ska satsa på istället? Nackdelen med dessa är väl att det är mycket svårare att få till en bra finnish..?
Grundmåla + spackla + slipa + vitlacka + slipa + vitlacka = OK??
 
S
  • Gilla
zsimpey
  • Laddar…
Cheesen
Ikeas dörrar är ofta folierade, går ej att lacka så blankt. Går däremot att köpa högblank laminat med tillhörande högblank kantlist som man limmar på mdf.
 
R Rasmus_ skrev:
Tack för svaret. Jag bestämde mig för att köpa en MDF skiva 16 mm för att testa lite med. Jag tycker den känns för tung och för mjuk, särskilt i kanterna. Det går ju knappt att ställa den på marken utan att kanten blir skavd. Dessutom är den ganska böjlig. Den känns för klen för att två gångjärn ska orka hålla upp dörrens vikt (ca 40 x 210 cm) utan att trasa sönder materialet.
Om jag vill komma så nära Ikeas garderobdörrar som möjligt är det då spånskivor jag ska satsa på istället? Nackdelen med dessa är väl att det är mycket svårare att få till en bra finnish..?
Grundmåla + spackla + slipa + vitlacka + slipa + vitlacka = OK??
Jag rekommenderar dig att istället använda 19mm mdf, mkt lättare att få plats m gångjärn då (antar att det är utanpåliggande luckor m typ blumgångjärn). Mdf är tyngre och dyrare än spånskiva men i övrigt bättre på alla sätt för snickerier. Ikea använder spån i vissa av luckorna för att sänka priset. Anledningen till att den känns mjuk är förmodligen att du har köpt mdf av dålig kvalitet, det varierar stort. Byggvaruhusen brukar inte saluföra mdf av hög kvalitet. Du kan sätta fler gångjärn, jag hade satt fyra st på luckor i den storleken. Blum har en guide men magkänslan brukar räcka bra.

För ytan är sprutlackering utmärkt, kan fås högblank.
 
Ikea har målade dörrar också, t.ex. "veddinge" (av MDF).

Jag hade absolut anpassat måtten på konstruktionen och utgått från sådana.
Den snedsågade kanten borde inte synas så mkt om man målar försiktigt i samma färg.
 
Cheesen Daniel Östberg skrev:
Ikeas dörrar är ofta folierade, går ej att lacka så blankt. Går däremot att köpa högblank laminat med tillhörande högblank kantlist som man limmar på mdf.
OK, har funderat på den möjligheten men ej hittat var jag får tag på laminat och kantlist. Har du några tips?
 
S Skooda skrev:
Eller så köper du en dörr på Ikea och sågar till den, blir billigare också

[länk]
Det lutar åt det,, men det blir inte billigare än MDF / spånskiva, men betydligt mindre jobb.
(Jag hade tänkt göra 3 st luckor (40 cm bredd) per skiva.)
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag rekommenderar dig att istället använda 19mm mdf, mkt lättare att få plats m gångjärn då (antar att det är utanpåliggande luckor m typ blumgångjärn). Mdf är tyngre och dyrare än spånskiva men i övrigt bättre på alla sätt för snickerier. Ikea använder spån i vissa av luckorna för att sänka priset. Anledningen till att den känns mjuk är förmodligen att du har köpt mdf av dålig kvalitet, det varierar stort. Byggvaruhusen brukar inte saluföra mdf av hög kvalitet. Du kan sätta fler gångjärn, jag hade satt fyra st på luckor i den storleken. Blum har en guide men magkänslan brukar räcka bra.

För ytan är sprutlackering utmärkt, kan fås högblank.
OK, var får jag då tag på MDF md högre kvalitet? Jag köpte 16 mm på Fredells för ca 300 kr.
Jag läste på lite på nätet och fick tipset att rolla färgen.
Visst sprutlacka hade jag gärna gjort men har ingen spruta och vill hålla igen "liiite" på inköpen då jag precis flyttat till villa..
 
R Rasmus_ skrev:
OK, var får jag då tag på MDF md högre kvalitet? Jag köpte 16 mm på Fredells för ca 300 kr.
Jag läste på lite på nätet och fick tipset att rolla färgen.
Visst sprutlacka hade jag gärna gjort men har ingen spruta och vill hålla igen "liiite" på inköpen då jag precis flyttat till villa..
Då får du gå till någon som säljer virke/skivor för finsnickeri, tex fredricsons.

Ang sprutlack så menade jag att lämna in, det är inte så lätt att få till snyggt själv, speciellt inte om det ska vara högblankt.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Då får du gå till någon som säljer virke/skivor för finsnickeri, tex fredricsons.

Ang sprutlack så menade jag att lämna in, det är inte så lätt att få till snyggt själv, speciellt inte om det ska vara högblankt.
Hmm måste starta bolag som jag ska handla från dom :S
"Fredricsons Trä är grossister och säljer normalt inte till privatpersoner, ej heller till företag utan branschanknytning."

Någon simplare lösning om vi går ner ett hack i resultatkrav? Ytan kan vara matt istället för högblank. Vanliga spånskivor håller inte eller?
 
Jag har dörrar av MDF 16mm som är 50x220cm så det funkar absolut. Ett alt till att måla är att sätta en tapet.
 
Mazen Mazen skrev:
Jag har dörrar av MDF 16mm som är 50x220cm så det funkar absolut. Ett alt till att måla är att sätta en tapet.
OK, var köpte du dom då? Ungefärligt pris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.