Precis ritat upp uterummet för bygglovet men är lite fundersam på resultatet.

Känns spontant som man skulle vilja öka på lutet på taket så det kommer närmare takfoten. Känns även som att 2m höga glaspartier är i minsta laget... men det är la standard antar ja? Synpunkter mottages tacksamt. Det är ju både en dyr och arbetsam process så det får ju gärna bli bra i slutändan :)
 
  • Ritning av husfasad med uterum under ett sluttande tak, bredvid husets huvudtak med 2m höga glaspartier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade nog hellre höjt det lite en överdriven taklutning det bara konstigt ut kanske nån eller några panelbitar över glaspartierna
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
japp det är ja nog också inne på att göra, linjerar det med innegolvet istället för att få ett trappsteg ner som d va tänkt från början.

Vet inte om det är flexibelt med taklutet när man bygger (tänker mig willab garden prylar)
 
Taklutet kan du allt anpassa mot fasaden (lite beroende på vilket tak du tänkt använda) det viktiga är dagmåttet dvs öppningen för partierna och vilka dimensioner som krävs i stommen. Vilket beror på storlek, spännvidd, snölast osv. Där har dom fasta måtten att utgå ifrån.
Hos tex Willab kan du specialbeställa partier som är högre än 2000mm och även tårtbitar till fönster ist för panel på sidorna.
Och ja, jag skulle öka taklutningen för att bättre passa mot huset branta tak. Får lixom inte bli en platt låda.
Vilka mått har du att jobba med och vilken strl på uterummet har du tänkt dig.
Partierna ska dom var sommar, höst?
 
jag har 50cm kvar om till takfoten om jag höjer golvet till samma nivå som köket.
Det blir vår höst glas och "vinter tak" (45mm)

3.6 djupt och 7 m brett
 
50cm lär du inte behöva öka med utan mer att lutningen blir bra mot huset i övrigt. Med 2100mm höga partier har du en ökning där på 10cm och att du klarar fönstret på andra våningen.
Tänker du köra 45 vinter tak och höst så kika på tex 62eco partierna hos Willab.
Hjälp med dimensionering och ritning kan du få från där du tänkt handla.
 
Rita in en höjning på 23cm för att komma i linje med golvet inomhus. kommer då upp 23 cm på fasaden och ser ju inte riktigt hur man löser det...

Tanken är att gjuta platta upp till fasaden där jag första hade tänkt sätta glaspartierna. Om ja nu höjer denna 23cm upp på fasaden med reglar på plattan vetti... hur man löser det utifrån sätt mellan glaspartiernas spår och plattan Plåtbeslag eller nått kanske.... ??
 
  • 3D-modell av hus med markerad fasadyta där användaren funderar på att höja golvet med 23 cm för att matcha innegolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
200 cm höjd på skjutdörrarna är i kortaste laget för alla personer över 190. Skenorna bygger ner några centimetrar, och så har man några cm sula på eventuella skor.
210 höjd linjerar förmodligen bättre med befintliga fönster också.

Finns många leverantörer av skjutdörrar (glasmästare t.ex) där de måttanpassar.

Sen är jag personligen otroligt allergisk mot dessa brutna hörn som alla verkar vilja ha på sina uterum? Vad är vitsen? Det blir krångligare, och mindre golvyta.

För att lösa höjden på plattan hade ju jag kapat panelen några cm över den nya plattans höjd och gjutit emot den gamla sockeln.
 
210 partier kostar 30% mer vilket är lite välyrt... skummt att det är 200 som är standard... 210 känns ju helt klart mer rimligt.

Nja det brutna hörnet beror till viss del på att huset står på berg och det blir en trång passage om vi inte bryter hörnet.

Du menar att du hade kapat panelen inne i uterummet bara eller? Ser ju fortfarande inte riktigt hur man löser mötet som är inringat. Det mest naturliga är att gjuta så att partierna och golvnivån linjerar med underkant på befintlig panel. Nackdelen för min del blir då att det blir ett trappsteg eller två från huset ... Dessutom kommer la kommunen gnälla på att det inte är är lika handikappvänligt... det är den vibben ja fått när ja snackat med dom iaf..
 
Willab har stort påslag om du frångår standardmåtten. Andra företag som brukar marknadsföra sig med "egen tillverkning" har i stort sett inget påslag alls.

Kapa panelen bara där uterummet är ja. Annars kommer du ju gjuta in den nedre delen av panelen.
 
ok ja tänkte bara gjuta upp till befintlig panel iaf och därefter sätta reglar på plattan för att komma i rätt nivå. Lite bakvänt kanske iof... Känns ju lite fel att dra upp plattan över befintlig grund... och upp på ytterväggen

Känns ändå smidigast att sänka nivån på golvet i linje med befintlig panel

Någon annat företag att rekomendera? Köpte själv från skånska bygg till stugan för några år sedan... kändes vid det tillfället lite budget.
 
Så tanken är en gjuten platta, med uppreglat trägolv på? Så kan man ju också lösa det.
Jag antog eftersom du skulle gjuta platta att du kanske tänkte golvvärme och klinkers.

Det blir alltså en ram med panel mellan plattan och skjutdörrarna?

Vill du inte gjuta ända upp så är det ju enklast att sänka golvet. Du får besluta vilken golvnivå du ska ha först.

I västsverige finns t.ex. Proglas, vanliga glasmästare och byggvaruhus som gör skjutpartier. Vet inte var i sverige du bor.
Sen kan det ju iofs fortfarande bli billigare på Willab även fast de har 30% extra på ej standardmått. Viktigt att fråga på flera ställen.
 
Varför inte bygga på plintar om du vill upp i samma golvnivå som inne? Det känns som lite kaka på kaka att först gjuta en platta för att sen regla upp ytterligare. Vill du ha platta så kanske man kan leva med ett trappsteg? Hur är användandet av uterummet tänkt förresten, bara ett ouppvärmt skalskydd?
 
trägolv ska det absolut bli.

Är la inne på att sänka nivån för att inte behöva regla upp massa. Plintar i all ära men det känns mer robust med en platta. Gött å slippa tänka på krypgrunden som blir med plintar tex

Uterummet kommer la användas när det går. Ouppvärmt men med möjlighet att värma upp vid tillfälle
 
en annan sak... har ju fått offert inkusive grundkit. Priset för detta är 12000kr... Är inte det väl dyrt får nårra kantelement armering och cellplast.... ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.