Nu är det robotgräsklippning som gäller. Tröttnat på att plocka äpplen varje dag. Idag har jag skakat ner alla äpplena. Oj vad många äpplen det växer. Och inte äter vi ett enda av dem (dom är tyvärr alldeles för sura). :oops:
Vad gör man inte för sin robot?
 
  • Person på stege skakar ned äpplen från träd, många äpplen på gräset under trädet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person på stege vid äppelträd med äpplen nedfallna på marken för att underlätta robotgräsklippning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tråkigt att inte äta äpplena, vad är det för sort?
 
Jag vet inte vad det är för äpplen. Äppelträdet fanns här när vi köpte huset och de tidigare ägarna har gått bort. Trädet är vackert och ger skugga men äpplena är oätbara.
 
Det finns många äppelsorter som mognar sent, de går inte att äta direkt från trädet utan behöver mogna färdigt inomhus för att ätas framåt vintern. Kan vara en sådan sort ni har.

När du nu ändå skakat ner dem - finns det inte massvis med musterier i Skåne?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Bra förslag. Det finns tydligen ett musteri i Sövde 4 mil bort dit man kan köra äpplena för mustning mot betalning.

Något år har vi donerat till älgar i Småland som inte bryr sig om surheten på äpplena.
 
Sura äpplen bukar gå bra att koka mos på?
 
Göra äppelmos? Sura äpplen kan smaka bra i mos med tillräckligt med socker.

Edit: Fotografen hann före.
 
Man brukar väl kunna få hjälp med bedömning av äppelsorter på äppelmarknaden i Kivik? Vet du vilken sort det är blir det lättare att hitta rätt användningsområde för dem.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Håller med @Lidd . Ta reda på vad det är för sort först för att hitta användningsområdet. Det kan också behövas en rejäl gallring av både grenar och kart för att få kvalitativ avkastning.
 
BirgitS
Även om äpplena är för sura för att äta direkt så kan man ju använda dem till efterrätter, t.ex. (mikro)ugnstekta äpplen fyllda med mandelmassa med glass eller vaniljsås innehåller ju så mycket socker att det inte gör något att äpplena är sura.
 
Det är möjligt att det är ett gammalt hushållsäpple - jag hade ett par sådana i min Malmöträdgård. Inte goda att sätta tänderna i men det blev utmärkt äppelmos, gärna i kombination med andra sorter. Kolla annars sorten i Kivik eller kanske Glorias äppelträdgård i Lund den 20 september (anmälan senast 5 sept). Alnarp har tidigare haft fruktbestämmardag men det kan vara väldigt länge sen'.

I övrigt gallrade jag mina "oätbara" äpplen mycket hårt på sommaren. Näst intill fullständigt eftersom jag hade andra, goda, sorter. Tidig totalgallring gav mindre arbete än du har nu. Samtidigt är det trevligt att behålla vackra träd även om frukten är tråkig.

Fallfrukt brukade jag kratta ihop till en riktigt stor hög i en dold hörna t trädgården. Högen blev en riktig sörja i slutet av vintern men samlade mängder av fåglar som överlevde på sunkna äpplen innan våren gav färsk mat. Det blev till slut inget kvar av högen. (Hade koll på råttor men såg aldrig några.)
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.