Hej,
Är det alltid bäst att reklamera till besiktningsmannen? Följande har i alla fall inträffat.

Vi köpte under våren hus från -71 och har gamla golvbrunnar. Den i tvättstugan (nedervåning i groventre) har svällt och enligt besiktningsman "Det är av järn och det kan bli en svullnad kring brunnen pga rost. Det är kosmetiskt och kan åtgärdas med emaljering på någon/några tusen" om det är så att det stör.

Enligt protokollet:
-Begränsad fuktskada förekommer invid golvbrunn
-Utrymmet har äldre standard och renoveringsbehov

Det är plastmatta i hela rummet och när jag skulle göra vattenlåset ser jag att tätning saknas samt att det inte är svullet järn utan snarare uppluckrat spackel (enligt grannen) som gör en höjning på ca 1,5 cm runt hela brunnen. Så om brunnen fylls kryper vatten in under mattan.

tack på förhand för kloka svar!
mvh M&F
 
J
Nu kommer du troligen få mer utförliga råd av duktigare forumrävar, men vad mer än fuktskada och äldre standard samt renoveringsbehov kan man kräva i ett protokoll innan man räknar med just en renovering? Utrymmet har med andra ord tjänat ut.
 
  • Gilla
zsimpey och 1 till
  • Laddar…
Tätning finns ju inte på järnbrunnar och är det från 71 är det ju bara att räkna med renovering.
 
  • Gilla
zsimpey och 1 till
  • Laddar…
Finns som Jocke skriver inget att reklamera. Det står ju svart på vitt att det är vattenskadat och slut.
 
Hej och tack för svar! Jag hör vad ni säger. Men hur ska jag tolka det när besiktningsmannen säger att det enbart är kosmetiskt och inte behöver åtgärdas?

Första huset så massor att lära. Blir väl att kolla upp vilka regler som gäller nu. Om det blir hela mattan eller bara en radie på 40 som det väl var ett tag.

Mvh m&f
 
J
Eftersom det är en bottenvåning skulle det bästa vara att riva bort mattan, se hur brunnen ser ut, och förslagsvis byta ut den mot en ny, och när man ändå håller på bila upp och byta rör. Sedan lägga tex klinkers. Inte jättedyrt. Är det bara betong under nu och ingen lukt eller dylikt kanske det inte är akut? Grattis till huset. Som någon brukar skriva har du skaffat dig en rolig och nyckfull vän!
 
Tack för grattiset :)
Bara betong under och ingen lukt. Har byggt en lägenhet i en del av huset och grovutrymmet är entré och tvättstuga. Vi blev ju precis klara och tänkte hyra ut det. Brunnen har tidigare haft både vask och tvättmaskin men kommer nu bara ha tvättmaskin. Så kommer nog att vänta lite med det tills vi växlar hyresgäst eller om det av någon anledning fortsätter komma upp vatten pga lite sega rör.

Vad pratar vi om för pengar i runda slängar när vi säger "inte så dyrt"? Finns ju rätt mycket man vill prioritera :)
 
B bagster skrev:
Begränsad fuktskada förekommer invid golvbrunn
Att det står så betyder väl att "skadan" gäller själva installationen, dvs golvbrunnen.
Och du kan ju inte försäkra dig mot att järn rostar.

Men kringliggande golv och väggar har inte blivit påverkade. Därför "begränsad skada".
 
O
Du vill försöka sätta åt besiktningsmannen för något han sagt? Lycka till! Har du det inspelat så kan det kanske fungera men inte annars. Sedan kan jag berätta en hemlis, de pengar ni skulle fått om ni lyckats är inga alls. en tvättstuga från -71. Den har ingen livslängd kvar alls.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Glöm å gå vidare. Om detta är det värsta som hänt hittills finns det en Gud ;)
 
En golvbrunn från 1971 är förbrukad, ungefär som en mjölkliter 6 dagar efter att datumet gått ut. Är den användbar är det en bonus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.