Hej,

Vi köpte hus med enskilt avlopp i Maj 2017. Vid kontraktskirvning hävdade säljarna att de beställt slamtömning.

Detta visade inte alls vara sant och vi beställde tömning av kommunen - samt tog kostnaden.

Nu har jag lokaliserat en gammal tank under huset som enligt utsago skulle varit tömd likväl - så är ej fallet. Den är full.

Vad kan jag hävda mot säljaren? Att tömma 6 m3 + 3 m3 kostar oss ca 5000kr.
 
Redigerat:
Kostar det extra för att det är utanför den vanliga tömningen? Vi betalar drygt 800 för vår trekammarbrunn när den töms.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Stod det med i kontraktet eller ej ? Om säljarna ljög är det bara att bita i den sura kotten... :(
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Dåligt att säga att den ska tömmas men inte göra det. Men varför en extra tömning? Det hör är väl ändå småpotatis i sammanhanget. Du har antagligen inget papper att komma med om säljaren bråkar heller. Det är inte värt att bråka om.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hej,

Den ordinarie tömningen kostar 2485kr. En tömning utanför intervallet kostar ungefär detsamma.
Jag tänker absolut beivra det - köpa ett hus med tankar fulla med skit känns konstigt.

Det står inget explicit om det i kontraktet, standardkontrakt - som jag tycker borde reglera det som all annan städning, eller?
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
L
2485 ; - för en tömning , bra betalt för den som gör det , har ni 50 m slang , kul att få reda på vem tömmer , normalt tömmer säljaren tanken
 
L Liteavvarje skrev:
2485 ; - för en tömning , bra betalt för den som gör det , har ni 50 m slang , kul att få reda på vem tömmer , normalt tömmer säljaren tanken
Vi har en 6 m3 tank för avlopp och en annan för gråvatten. Ca 30 meter slang behöver sugbilen rulla ut. Värmdö kommun. Tack då ska jag hävda det mot mäklaren.
 
När vi köpte var det ingen extra tömning. Det rullade på enligt normala intervall. Men det här handlade kanske om slutna tankar som töms på avrop?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Den stora tanken töms på abonnemang, 1 gång om året - den andra vid behov. Säljaren tömde enligt kommunen 2015-11. Vi tvingades tömma 2017-06. De hade alltså inte tömt enligt ordinarie intervall.
 
L
Tror att det på Värmdö är ett måste med slutna tankar , ska även gråvattnet gå dit , eller är det med slamsamlare ,och infitration för gråvattnet BDT ( bad disk tvätt ) BDT har inte så mycket skit i sig som toan
Att dom inte har tömt beror nog på kostnaden , sen vet man inte vad som sagts om hur dom använt den , men ge er inte om den ordinarie tömningsintervallen , det finns regler för tömning av fasta tankar hos varje kommun , ge er på mäklaren för att få en indikation på vad som sagts
 
De där trekammarbrunnarna töms väl normalt en gång per år, vare sig man vill eller inte.
Vår slamtömning kostade 775 kr i våras.

2485kr låter helt orimligt.

Och inte tömmer man trekammarbrunnen extra bara för att man flyttar?
Det är ju en årligen återkommande kostnad hur som helst.

OK, om det är sluten tank gäller väl andra regler, som jag inte känner till.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Normalt brukar finnas krav på minst en tömning årligen av sluten toatank. Slamavskiljaren brukar man ju ta med då också. Vi har en 10 m3 sluten tank och en 2,5 m3 slamavskiljare med efterföljande infiltrationsledning. Många gäster.
Tömning en gång om året (10-11 m3) till en kostnad av cirka 5000 kr. :worried:
Anser att tömning motsvarar städning vid avflyttning likväl som avstädad tomt, hängrännor mm.
 
harry73
Jag skulle säga att det faller under din undersökningsplikt. Att kontrollera om en tank är full eller tom är inte svårt.
Sa säljaren att han beställde tömning är det extra lätt att komma ihåg vid tillträde att kontrollera om den tömdes.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det verkar vara två olika 'problem':
1) Den extra tanken borde du ha känt till vid tillträdet. Om den borde ha upptäckts eller om säljaren borde ha upplyst om den har jag dock ingen aning om. Det behövs mer info om hur avloppssystemet är uppbyggt och hur tankarna är placerade och utformade för att svara på det.
2) Om det skulle vara tömt eller inte beror på vad som står i kontraktet. Det räknas inte som 'all annan städning', utan tankarna töms med fasta intervall oavsett vem som bor där för tillfället eller om/när huset har bytt ägare.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Oavsett vad som är rätt eller fel så skulle jag rekommendera att ni ber säljaren betala givet att de faktiskt hade lovat att utföra tömningen, men om de då krånglar, bokför det här på karma-kontot och går vidare. Ni kan bråka hur länge som helst om 5000kr med säljaren och har ni inte en relation i övrigt så är det väl inte värt det?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.